PARTNER PORTALU

Po efekcie lockdownu. Co kupowaliśmy w marcu w małych sklepach?

Autor: MW, dlahandlu.pl 23 kwietnia 2021 15:47

Po efekcie lockdownu. Co kupowaliśmy w marcu w małych sklepach? W marcu 2021 r. zarówno liczba klientów, jak i obroty sklepów małoformatowych były znacznie niższe niż rok wcześniej, fot. Shutterstock

Jak wynika z danych CMR, w marcu 2021 r. łączna wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 mkw. była o 8,8 proc. niższa niż w marcu 2020 r., natomiast liczba transakcji spadła a tym czasie o 7,4 proc. W porównaniu z lutym 2021 r. liczba klientów odwiedzających sklepy małego formatu wzrosła o 17 proc., natomiast łączne obroty sklepów zwiększyły się o 15 proc.

Marzec jest dłuższy i zwykle znacznie cieplejszy niż luty, dlatego w tym miesiącu większość kategorii, szczególnie tych wrażliwych na pogodę, notuje duże wzrosty w ujęciu mdm. W marcu 2021 r. klienci sklepów małoformatowych znacznie częściej kupowali m.in. napoje gazowane i wodę czystą (paragonów z tymi kategoriami było odpowiednio o 20% i 22% więcej niż w lutym), piwo (wzrost liczby transakcji o 10%) czy lody.

Zeszłoroczny marzec upłynął pod znakiem robienia zapasów na czas lockdownu, a potem radykalnej zmiany stylu życia i robienia zakupów. W pierwszych tygodniach pandemii sklepy małoformatowe stały się często głównym miejscem robienia zwykłych, dużych zakupów spożywczych, ponieważ były postrzegane jako bezpieczniejsze niż większe placówki. W miarę oswajania się z nową sytuacją, klienci wrócili do swoich wcześniejszych zwyczajów, dlatego w marcu 2021 r. zarówno liczba klientów, jak i obroty sklepów małoformatowych były znacznie niższe niż rok wcześniej. Duże spadki w ujęciu rdr odnotowały produkty zbożowe, jak np. ryż i kasza (spadek wartości sprzedaży o około 60%), a także inne produkty kupowane na zapas, jak olej (spadek wartości sprzedaży o 28%), konserwy rybne, cukier czy papier toaletowy (spadek wartości sprzedaży o 50%). Znacznie mniej niż przed rokiem klienci sklepów małoformatowych wydali na używany wówczas do dezynfekcji spirytus (spadek sprzedaży aż o 97%), a także mydła w płynie (spadek o 76%), żele i środki antybakteryjne czy gumowe rękawice. Spadł również popyt na drożdże, które w pierwszych tygodniach pandemii były na liście najbardziej poszukiwanych produktów – w marcu 2021 r. wydatki na nie były o 70% niższe niż przed rokiem.

Wprowadzone w 2021 r. nowe opłaty od sprzedaży wódek w małych opakowaniach i napojach słodzonych mocno wpływają na sprzedaż tych kategorii. W marcu w sklepach małoformatowych wartość sprzedaży napojów gazowanych była o 4% wyższa niż przed rokiem, jednak w przeliczeniu na litry sprzedaż tej kategorii spadła w ujęciu rdr aż o 24%. Lepiej poradziły sobie napoje energetyzujące, które w ujęciu wolumenowym odnotowały wzrost o 7,2% w porównaniu z marcem 2020 r., co w połączeniu z wyższymi cenami przełożyło się na wzrost wydatków na tę kategorię aż o 25%.

Wyższe ceny „małpek” przełożyły się na spadek sprzedaży całej kategorii wódek – w okresie od stycznia do marca 2021 r. wydatki klientów sklepów małoformatowych na wódki czyste były o prwie 3% niższe niż przed rokiem, natomiast sprzedaż w przeliczeniu na litry spadła aż o 9% (w samym marcu spadek wolumenu w ujęciu rdr wyniósł aż 17%). W pierwszym kwartale 2021 r. klienci sklepów małoformatowych wydali na wódki smakowe o 3% mniej niż przed rokiem, jednak w przeliczeniu na litry spadek wyniósł niemal 13%.

W marcu 2021 r. średnia wartość paragonu w sklepach  małoformatowych do 300 mkw. wyniosła 19,11 zł, czyli o tylko nieznacznie mniej niż rok wcześniej (kiedy klienci wydawali na zakupy średnio 19,44 zł). W ostatnim miesiącu do koszyka trafiało średnio 4,1 opakowań produktów, co oznacza spadek o 5% w porównaniu z marcem 2020 r.).

Podobał się artykuł? Podziel się!






BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9865
Ilość aktualnych ofert: 488070

POLECANE OFERTY

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
  • Max

    5,49

  • Śr

    3,63

  • Min

    2,98

ProduktySklepyRegiony


Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.