Poczta Polska zakończyła testowy projekt. Czym jest technologia RFID?

- Technologia RFID w branży kurierskiej wciąż stanowi nowość i niewiele firm decyduje się na jej wdrożenie na szeroką skalę. Z tej przyczyny testy zrealizowane przez narodowego operatora stanowią innowację na skalę światową.
- RFID automatyzuje, upraszcza i przyspiesza procesy identyfikacyjne opracowywanych przesyłek. Dzięki zastosowaniu technologii przesyłkę będzie można śledzić na każdym etapie jej podróży, na bieżąco reagując na zdarzenia w łańcuchu dostaw, by jeszcze lepiej spełniał on swoje zadania, a klient szybciej i sprawniej otrzymywał zamówiony towar.
– Realizacja usług pocztowych w tak rozległej sieci logistycznej, jaką dysponuje Poczta Polska, wymaga sprawnego systemu i postępującej automatyzacji zachodzących procesów. Zgodnie ze strategią spółki inwestujemy w obszar logistyki, zarówno poprzez modernizację obiektów logistycznych i parku maszynowego, jak i testowanie nowych technologii. Wielowektorowe i komplementarne działania to klucz do sprawnej i szybkiej obsługi rosnącego wolumenu perspektywicznych przesyłek kurierskich i paczkowych – podkreśla Krzysztof Falkowski, prezes Poczty Polskiej.
Poczta Polska razem z Łukasiewicz – Poznańskim Instytutem Technologicznym
W ramach realizacji projektu Poczta Polska współpracuje z partnerami: Łukasiewicz – Poznańskim Instytutem Technologicznym – odpowiedzialnym za wkład naukowo-badawczy, część analityczną oraz scenariusze testów realizowanych w bieżącym i kolejnym etapie oraz konsorcjum Orange/Hadatap (dostawcą i wykonawcą instalacji RFID). RFID to pierwszy projekt naukowo-badawczy w Poczcie Polskiej współfinansowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Łączna jego wartość wynosi ponad 9 mln zł.
Przeprowadzone testy polegały na śledzeniu przepływu przesyłek oznakowanych znacznikami RFID od momentu rejestracji w systemie (sortownia początkowa), do momentu dostarczenia przesyłek do miejsca przeznaczenia (sortownia końcowa).
Testy RFID - na czym polegają
Testy przeprowadzono na obsługiwanych przez Pocztę przesyłkach paczkowych i paletowych oraz listowych. Na każdej przesyłce umieszczono dodatkową etykietę zawierającą tzw. znacznik pasywny RFID, podobny do tych używanych jako zabezpieczenie towarów. W pamięci znacznika zakodowano dane przesyłki. Od momentu nadania system anten i czytników radiowych śledził przepływ przesyłek wewnątrz obiektów, jak również w trakcie załadunku i rozładunku. Dodatkowo system zaprojektowano i zaprogramowano tak, że na dokach załadowczych pojawiał się każdorazowo sygnał świetlny informujący o prawidłowości kierowania przesyłek. W ten sposób można automatycznie kontrolować prawidłowy załadunek przesyłek.
– Obecnie zakończyliśmy już wszystkie prace badawcze nad zastosowaniem technologii RFID w sieci dystrybucyjnej Poczty Polskiej. W ramach projektu przeprowadzono setki testów i badań, opracowano prototypy nowych rozwiązań, takich jak wyjątkowo wydajna komora skanująca dla potrzeb realizacji inwentaryzacji wielu przesyłek jednocześnie w czasie kilkunastu sekund. Ponadto w projekcie zmapowano także wszystkie procesy operacyjne i zaproponowano szereg zmian i usprawnień organizacyjnych i technologicznych, które docelowo pomogą wprowadzić naszego krajowego operatora pocztowego na poziom zgodny z ideą Logistyki 4.0 – podkreśla Michał Grabia, dyrektor Centrum Logistyki i Nowoczesnych Technologii w Łukasiewicz – Poznańskim Instytucie Technologicznym.
Wyniki testów pokazują, że wykorzystanie wielkoskalowej technologii RFID ma bardzo duży potencjał i może przynieść różnorakie korzyści. Ograniczenie lub eliminacja ręcznego skanowania przesyłek pozwala na uproszczenie i usprawnienie procesów operacyjnych, a szybsza rejestracja przesyłek w systemie, to większa efektywność ich sortowania i większa przepustowość sortowni. Monitorowanie przesyłek na poszczególnych etapach procesów oraz automatyczna sygnalizacja błędów przekłada się na większe bezpieczeństwo i terminowość, które są niezwykle ważne dla klientów.
Sieć logistyczna Poczty Polskiej obejmuje 14 sortowni regionalnych oraz 13 sortowni lokalnych, które w połączeniu z siecią 7600 placówek pocztowych stanowią zaplecze infrastrukturalne dla rozwoju logistyki.