Reklama
Partner serwisu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Podatek cukrowy: Najbardziej podrożały napoje gazowane, najsilniejsze wzrosty w cash&carry

Nie wszystkie sklepy zareagowały na podatek cukrowy jednakowo. Sklepy, w których najbardziej widać wzrost cen napojów słodzonych, to cash&carry – zanotowały one średni wzrost cen na poziomie 17,5%. Na kolejnych pozycjach znalazły się hurtownie (14,9%) oraz dyskonty (12,4%) – wynika z raportu Moja Gazetka we współpracy z Hiper-Com.
Reklama

Jeśli przeanalizujemy wzrosty cen napojów z konkretnych grup produktów we wszystkich typach sklepów zauważymy, że największy wzrost cen zanotowały napoje gazowane – podrożały średnio o 29,53%. Kolejne na podium są napoje energetyczne (11,35%) oraz izotoniczne (8,13%).

Opłata „cukrowa” składa się z 2 części — stałej i zmiennej. Część stała wynosi 50 gr za każdy litr napoju słodzonego oraz dodatkowo 10 gr za każdy litr napoju z dodatkiem tauryny lub kofeiny. Część zmienna to 5 gr za każdy 1 gram cukru w napoju powyżej 5 gramów na 100 ml napoju. Część stała w wysokości 50 gr/ 1 l dotyczy także napojów słodzonych słodzikami. W sumie dodatkowa opłata może wynieść maksymalnie 1,20 zł na 1 litr napoju.

W raporcie wzięto pod lupę ceny napojów słodzonych ze stycznia 2020 i stycznia 2021, przeanalizowano ceny z gazetek promocyjnych.

Średnie wzrosty cen powyższych produktów mają następujące odzwierciedlenie w cenach:

Coca-Cola 850 ml – z 1,99 zł na 3,82 zł; Black Energy Classic 1 l – z 2,24 zł na 4,37 zł; Coca-cola 2 l – z 3,85 zł na 7,29 zł; 7Up 1,75 l – z 2,19 zł na 3,99 zł; Mirinda 1,75 l – z 2,19 zł na 3,99 zł; Fanta 200 ml – z 1,00 zł na 1,77 zł; Fanta 2 l – z 3,85 zł na 6,79 zł; Sprite 2 l – z 3,85 zł na 6,79 zł; V-max żurawinowy 1 l – z 1,59 zł na 2,77 zł; PowerUp 1 l – z 1,54 zł na 2,64 zł.

- Analiza cen napojów, które pojawiały się w gazetkach promocyjnych w styczniu 2020 i styczniu 2021, pozwala zauważyć wyraźne wzrosty cen części napojów słodzonych. Niektóre z nich są symboliczne i wynoszą jedynie kilka-kilkanaście procent, co przy cenach rzędu 1, 2 czy 3 zł nie sieje spustoszenia w portfelach konsumentów. Inne wzrosty cen są jednak bardziej spektakularne i wynoszą 70, 80 czy nawet ponad 90% – tutaj wielu konsumentów zastanowi się dwa razy, zanim włoży napój do koszyka - napisano w raporcie.

Warto zwrócić uwagę na wzrost cen napojów dietetycznych, które w 3 zestawieniach okazały się być napojami notującymi największy wzrost cen. Biorąc pod uwagę fakt, że napoje typu „zero” często zalecane są przez dietetyków jako napój przejściowy między tymi słodzonymi cukrem, a przyzwyczajeniem się do picia wody, podwyżka ich cen nie wpisuje się w prozdrowotną argumentację.

W których sklepach poszczególne napoje podrożały średnio najbardziej?

Napoje energetyczne najbardziej podrożały w cash&carry – o 22,8%;

Napoje gazowane – w hurtowniach, o 42,2%;

Napoje izotoniczne – w dyskontach, o 19,7%;

Nektary – w hurtowniach, o 11%;

Wody smakowe – w hurtowniach o 10,5% (nie licząc podwyżki w cash&carry, która wyniosła 16,7%, jednak analizie poddano tylko 1 napój).

A gdzie średnie ceny wzrosły średnio najmniej?

Napoje energetyczne najmniej podrożały w hurtowniach i hipermarketach – kolejno o 3,5% oraz 3,8%;

Napoje gazowane – w supermarketach, o 21,2%;

Napoje izotoniczne – w supermarketach, o 1,7%;

Nektary – w sklepach convenience, o -8,9%;

Wody smakowe – w sklepach convenience, o -4,2%.

Nie wszystkie napoje podrożały. Można znaleźć wiele przykładów na utrzymanie lub obniżki dotychczasowych cen. Może to wynikać np. z faktu, że dany napój nie został objęty podatkiem cukrowym lub producentowi udało się obniżyć koszty jego produkcji. 

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.