Podatek cukrowy zmienił ceny w sklepach: Podrożała nie tylko cola...

Od 1 stycznia 2021 roku w Polsce obowiązuje tzw. „podatek cukrowy”, który nakłada na producentów napojów słodzonych obowiązek uiszczania dodatkowej opłaty za wykorzystywanie w swoich produktach cukrów, słodzików, tauryny i kofeiny. Agencja ABR Sesta postanowiła sprawdzić jak wpłynął on na ceny popularnych napojów gazowanych, soków, energetyków czy izotoników. Okazuje się, że największe wzrosty cen odnotowały napoje gazowane.
Analiza cen w okresie listopad-grudzień 2020 vs styczeń 2021
Badaniu poddano ceny produktów 16 najpopularniejszych marek narodowych występujących w sklepach cash & carry, hipermarketach i dyskontach. Dane gromadzono w ramach cyklicznych projektów monitoringu cen realizowanych przez agencję badawczą. Każdy produkt znajdował się w co najmniej 2 spisach cen w okresie listopad-grudzień 2020 oraz styczeń 2021.
Dla pełniejszego obrazu zmian cen po wprowadzeniu podatku cukrowego w analizie uwzględniono efekty akcji promocyjnych, tj. dane zawierają statystyki tego samego typu ceny w badanych okresach. Innymi słowy produkt w badanych okresach i w danej sieci mógł być dostępny dwukrotnie w cenie regularnej lub dwukrotnie w promocji cenowej.
Przeczytaj także:
Poniżej dane z dwóch sieci cash & carry, dwóch sieci hipermarketów oraz z czterech dyskontów.
Napoje gazowane
cash & carry średnio +37% (N=5), największa różnica +54%
dyskonty średnio + 22% (N=29), największa różnica +44%
hipermarkety średnio +16% (N=13), największa różnica +44%
Przeczytaj także:
Energetyki i izotoniki:
cash & carry średnio +20% (N=7), największa różnica +34%
dyskonty średnio + 3% (N=17), największa różnica +15%
hipermarkety średnio +2% (N=13), największa różnica +14%
Napoje na bazie herbaty:
cash & carry średnio +16% (N=3), największa różnica 36%
dyskonty średnio + 17% (N=4), największa różnica +26%
hipermarkety średnio +2% (N=3), największa różnica +7%
Soki i napoje na bazie soku:
cash & carry średnio +4% (N=14), największa różnica +18%
dyskonty średnio + 2% (N=29), największa różnica +21%
hipermarkety średnio +1% (N=17), największa różnica +13%
Jak mówi dr Paweł Jurowczyk – Senior Strategic Project Manager ABR SESTA analiza nie uwzględnia różnic cenowych pomiędzy sieciami i kanałami sprzedaży a różnice cenowe w ramach kategorii. "Ciekawym wyzwaniem było odnalezienie produktów do analizy znajdujących dwukrotnie w cenie regularnej lub dwukrotnie w cenie promocyjnej. I tak, okazuje się, że choć faktycznie największe wzrosty cen odnotowały napoje gazowane, to należy podkreślić również znaczne podrożenie energetyków, izotoników oraz napojów na bazie herbaty. Naszą uwagę zwrócił fakt, że podatek cukrowy najmniej wpłynął na soki i napoje na bazie soku. Co ciekawe, w tej kategorii wystąpiły marki, których cena po 1 stycznia 2021 roku pozostała bez zmian."


-
Bez 2021-02-18 16:17:47
Trzeba być wołem bez ambicji by pozwolić skorumpowanemu rządowi tak sobą miotać ogłaszają podatek cukrowy bo to dobre dla zdrowia a lud tego słucha powinniśmy wszyscy wyjść na ulicę i zrobić krzywdę tym co manipulacją nasz kraj by móc więcej kasy kraść z podatków
-
sklepikarz od 25lat 2021-02-17 16:22:23
Jak widać sieciówki "kupiły" napoje słodzone w grudniu 2020 z dostawą w 2021r. Zaczną kupować z podatkiem cukrowym to ceny się wyrównają.
-
Woda 2021-02-17 09:55:22
Zdrowo jest pić wodę.
- 20:33 KPRM zaprasza polskie firmy do Europejskiej Koalicji na Rzecz Ekologicznej...
- 18:39 Jak Amazon zmieni układ sił w e-handlu?
- 18:16 Akcja promująca nowy Danone w Żabce zakończona przed czasem
- 18:06 Tymczasowa decyzja UOKiK ws. transakcji Netto-Tesco
- 17:05 31 polskich firm w rankingu najszybciej rozwijających się firm "Financial Times"
- 16:52 Piotr i Paweł w Starym Browarze zlikwidowany
- 16:35 21 obiektów po serwisach samochodowych zmieni szyld na Media Expert
- 15:37 Restauratorzy są uporczywie nękani? Tak uważa Konfederacja
-
Rafał Brzoska na EEC Trends: Za chwilę wprowadzimy produkt, który zmieni rynek
-
Vollmart, nowa marka hard dyskontów w Polsce. Co na to Walmart?
-
ZPPHiU: Rząd wspiera galerie handlowe kosztem polskich przedsiębiorców
-
W tym roku Sweet Gallery otworzy w Polsce 180 nowych punktów
-
Zakaz handlu przed Sądem Najwyższym w kontekście "przeważającej działalności"...
-
Amazon: Chcemy wnieść nową jakość
- 1 Rafał Brzoska na EEC Trends: Za chwilę wprowadzimy produkt, który zmieni rynek
- 2 SPAR otrzyma do 25 mln euro pożyczki z EBOiR, m.in. na restrukturyzację PiP
- 3 SPAR rusza z kampanią promującą polskich dostawców
- 4 Amazon: Chcemy wnieść nową jakość
- 5 Podatek cukrowy zmienił ceny w sklepach: Podrożała nie tylko cola...
- 6 2,5 mld euro sprzedaży Spar Group
-
Startuje 9. edycja konkursu e-Commerce Polska awards
-
Ostatni dzwonek na Tarczę 2.0. PFR wyjaśnia wątpliwości
-
GieldaRolna.pl: docieraj do odbiorców z sektora rolno-spożywczego
BĄDŹ NA BIEŻĄCO
OGŁOSZENIA
PRACA W HANDLU
TYP OFERT »POLECANE OFERTY
SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH
Drogi Użytkowniku!
W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).
Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.
Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).
Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.
Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.
Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.