Podatek cyfrowy na dalekim horyzoncie

Autor: dlahandlu.pl, PB 8 maja 2019 22:23

Podatek cyfrowy na dalekim horyzoncie Fot. Shutterstock

Dzięki rozwojowi nowych technologii, świat zmienia się dosłownie z dnia na dzień i wciąż pojawiają się nowe możliwości. Dotyczy to także handlu, w którym coraz większą popularnością cieszą się zakupy online i mobile. Za dynamicznymi zmianami nie nadążają regulacje prawne, czego przykładem jest chaos dotyczący opodatkowania internetowych gigantów. Państwa UE próbują znaleźć konsensus w kwestii podatku od handlu w Internecie, jednak na razie końca sporu nie widać.

Jak wynika z danych PwC oraz Związku Pracodawców Branży Internetowej IAB, w 2017 roku Facebook w Polsce mógł zarobić na reklamach około 596,5 mln zł. Tymczasem, minister finansów Jadwiga Emilewicz poinformowała, że spółka nie zapłaciła żadnego podatku w Polsce w 2017 roku. Money.pl podaje, że Google Poland osiągnął 318 mln zł przychodu w 2017 r., zaś podatku zapłacił 12,5 mln zł. Z kolei Amazon z przychodem przekraczającym 1,42 mld zł zapłacił 15 mln zł podatku.
Cyfrowi giganci unikają płacenia daniny, wykorzystując tzw. raje podatkowe. W Europie jest nim np. Irlandia, w której podatek od osób prawnych wynosi zaledwie 12,5 proc., w porównaniu do 19 proc. w Polsce i Wielkiej Brytanii. To właśnie w Irlandii zarejestrowana jest spółka Facebooka.

Nic dziwnego, że coraz częściej pojawiają się propozycje uregulowania tej kwestii.

Dyskusja trwa

Negocjacje w sprawie podatku dla globalnych koncernów internetowych trwają w UE już od dłuższego czasu. Zaproponowano wprowadzenie podatku od usług cyfrowych, który byłby płacony tam, gdzie firmy te zarabiają, a nie tam, gdzie są zarejestrowane. To model docelowy, ale dosyć skomplikowany do wprowadzenia. Dlatego w okresie przejściowym miałby obowiązywać podatek od obrotów w wysokości 3 proc. Miałyby nim zostać objęte koncerny o obrotach powyżej 750 mln euro w skali globalnej lub 50 mln euro w skali unijnej.

Ile moglibyśmy zyskać dzięki podatkowi od usług cyfrowych? Komisja Europejska szacuje, że wszystkim krajom UE przyniósłby on 5 mld euro budżetowych wpływów rocznie. Niestety, propozycja ogólnoeuropejskiego podatku została zablokowana przez niektóre mniejsze państwa członkowskie: Szwecję, Finlandię, Irlandię oraz Danię. W tej sytuacji nie dziwi fakt, że niektóre państwa członkowskie próbują wprowadzić cyfrową daninę na własną rękę.

Wydaje się, że najbliżej tego celu jest Francja. W marcu francuski minister gospodarki Bruno Le Maire przedstawił projekt ustawy, w którym duże firmy internetowe zostaną obciążone 3-proc. podatkiem obrotowym. Nowy podatek musiałby zostać zapłacony przez korporacje internetowe o obrotach globalnych w wysokości co najmniej 750 milionów euro (i co najmniej 25 milionów we Francji). Według Le Maire'a wpłynie to na około 30 podmiotów, a podatek wygeneruje co najmniej 500 milionów euro. Są to głównie amerykańskie firmy, ale także chińskie, niemieckie, hiszpańskie, brytyjskie i jedna francuska.


WYBRANE DLA CIEBIE






BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 6507
Ilość aktualnych ofert: 433276

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.