Podatek cyfrowy na dalekim horyzoncie

Autor: dlahandlu.pl, PB 8 maja 2019 22:23

Podatek cyfrowy na dalekim horyzoncie Fot. Shutterstock

Dzięki rozwojowi nowych technologii, świat zmienia się dosłownie z dnia na dzień i wciąż pojawiają się nowe możliwości. Dotyczy to także handlu, w którym coraz większą popularnością cieszą się zakupy online i mobile. Za dynamicznymi zmianami nie nadążają regulacje prawne, czego przykładem jest chaos dotyczący opodatkowania internetowych gigantów. Państwa UE próbują znaleźć konsensus w kwestii podatku od handlu w Internecie, jednak na razie końca sporu nie widać.

Polska nie pozostaje daleko w tyle. W kwietniu ministerstwo finansów przedstawiło Aktualizację Programu Konwergencji (APK) będącą częścią Wieloletniego Planu Finansowego Państwa na lata 2019 - 2022. Jak wskazano w dokumencie, celem przewidywanych zmian, które miałyby wejść w życie 1 stycznia 2020 r., jest opodatkowanie przychodu przedsiębiorstw cyfrowych świadczących usługi na terytorium Polski. Opodatkowanie firm cyfrowych zaliczono w APK do kluczowych działań w obszarze podatków na lata 2019-20. Dochody z podatku od przedsiębiorstw cyfrowych w przyszłym roku mogłyby wynieść ok. 217,5 mln zł.

- W związku z tym, że nie jest pewne, czy możliwe będzie wdrożenie efektywnego, długookresowego rozwiązania na forum międzynarodowym w dającym się przewidzieć horyzoncie czasowym, rozważane jest również wprowadzenie tzw. tymczasowego rozwiązania problemu opodatkowania cyfrowych modeli biznesowych w formie podatku od wybranych usług cyfrowych – poinformował resort finansów w dokumencie.

Wprowadzenie podobnego podatku zapowiedziały także Hiszpania, Włochy, Wielka Brytania i Austria.

Kto za to zapłaci?

W obliczu nadchodzących zmian w przepisach warto zastanowić się, czy nowa danina rozwiąże problem niepłacenia podatków przez gigantów e-commerce? Jak wpłynie na mniejsze podmioty oraz firmy prowadzące sprzedaż w kraju, w którym są zarejestrowane? I czy finalnie nie zapłacą za niego konsumenci, np. wyższym kosztem usług?

- Słabą stroną zaproponowanej przez Komisję Europejską dyrektywy dotyczącej podatku od usług cyfrowych wydaje się brak odniesienia do tzw. lokalnych cyfrowych przedsiębiorstw, czyli przedsiębiorstw, które prowadzą działalność tylko w jednym państwie i odprowadzają w nim również należne podatki. W takim przypadku podatek od usług cyfrowych nałoży na takie przedsiębiorstwa dodatkowe, często niewspółmierne do innych przedsiębiorstw obciążenie podatkowe – mówi Marcin Rudnicki z KPMG.


WYBRANE DLA CIEBIE






BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 6858
Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
  • Max

    7,49

  • Śr

    6,98

  • Min

    5,59

ProduktySklepyRegiony


Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.