Reklama
Partner portalu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Reklama

Podatek cyfrowy na dalekim horyzoncie

Dzięki rozwojowi nowych technologii, świat zmienia się dosłownie z dnia na dzień i wciąż pojawiają się nowe możliwości. Dotyczy to także handlu, w którym coraz większą popularnością cieszą się zakupy online i mobile. Za dynamicznymi zmianami nie nadążają regulacje prawne, czego przykładem jest chaos dotyczący opodatkowania internetowych gigantów. Państwa UE próbują znaleźć konsensus w kwestii podatku od handlu w Internecie, jednak na razie końca sporu nie widać.
Reklama

Nic dziwnego, że firmy zarabiające w Internecie nie są zachwycone. . – Naszym zdaniem podatek od usług cyfrowych nie uwzględnia sytuacji lokalnych firm, które prowadzą działalność w jednym państwie UE i płacą w nim należne podatki – mówił pod koniec ubiegłego roku w „Rzeczpospolitej” Paweł Klimiuk, dyrektor komunikacji korporacyjnej Allegro. Dodał, że Allegro jest 46. płatnikiem CIT w Polsce, całość dochodu jest tutaj rejestrowana i rozliczana.

Marcin Rudnicki zauważa, że w debacie dotyczącej podatku od usług cyfrowych, często podnoszonym argumentem, są obawy o przesunięcie jego ciężaru przez duże międzynarodowe przedsiębiorstwa na swoich użytkowników lub kontrahentów. - W chwili obecnej nic nie wskazuje, aby taka sytuacja miała miejsce. Jednakże każdorazowo jest to decyzja wyłącznie biznesowa, niosąca ze sobą odpowiednie konsekwencje w postaci podniesienia cen usług dla mniejszych firm działających w segmencie e-commerce. Ponadto wprowadzenie dodatkowego podatku dochodowego może stanowić dla mniejszych firm działających na rynku cyfrowym dodatkową barierę wejścia na większy rynek. Przekroczenie progu podatku od usług cyfrowych, będzie skutkowało dla przedsiębiorstw wystąpieniem dodatkowego zobowiązania podatkowego – tłumaczy ekspert KPMG.

A co z segmentem e-grocery? Czy podatek od usług cyfrowych nie zahamuje rozwoju sprzedaży żywności przez Internet, która w Polsce nadal raczkuje? Zdaniem Marcina Rudnickiego, niekoniecznie.

- Rynek zakupów spożywczych online w Polsce jest trudny do zdefiniowania. Wynika to przede wszystkim z różnorodności podmiotów, które możemy zauważyć w segmencie e-grocery. Wyróżniamy na nim synergie handlu internetowego ze sklepami stacjonarnymi, całkowicie cyfrowe sklepy spożywcze oraz pośredników w dostarczaniu zdrowej żywności. Ze względu na różnorodność podmiotów trudno jest powiedzieć, jaki efekt przyniesie wprowadzenie podatku od usług cyfrowych w Polsce. Wynika to z faktu, iż podmioty występujące w roli sprzedających w segmencie e-grocery, będą występowały również w charakterze użytkowników lub kontrahentów świadczonych przez międzynarodowe cyfrowe przedsiębiorstwa usług – mówi partner w dziale doradztwa podatkowego w KPMG w Polsce.

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.