Reklama
Partner serwisu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

POHID: Sieci wdrażając nowe technologie chcą odciążyć pracowników, nie zwalniać

- Intencją sieci handlowych przy wdrażaniu nowych technologii nie jest pozbawianie pracowników zatrudnienia, lecz wspomaganie ich w codziennej pracy i zapobieganie w ten sposób przeciążeniu obowiązkami - tłumaczy Renata Juszkiewicz, prezes POHiD.
Reklama

Od kilku lat słyszymy, że w handlu brakuje rąk do pracy. Handel liczył na dodatkowe wsparcie ze strony osób z Ukrainy, jednak ostatnio słyszymy, że Ukraińcy wybierają branżę HoReCa. Sieci pomagają sobie inwestując w technologię typu kasy samoobsługowe, ale tutaj słyszymy od związkowców ze Stokrotki, że takie działania to cięcia etatów. Jak wygląda obecnie sytuacja w handlowych kadrach? Jak radzi sobie branża?

 

 

Sieci zrzeszone w POHiD przekazały na rzecz obywateli Ukrainy ponad 40 mln zł z lokalnych budżetów oraz 70 mln euro z poziomu centrali zagranicznych

- Wojna w Ukrainie jest przede wszystkim ogromną katastrofą humanitarną. Firmy członkowskie POHiD wyrażają pełną solidarność z narodem ukraińskim. W ramach pomocy sieci handlowe zrzeszone w POHiD przekazały dotychczas na rzecz obywateli Ukrainy ponad 40 mln zł z lokalnych budżetów oraz 70 mln euro z poziomu centrali zagranicznych. W obliczu kryzysu migracyjnego ważne jest również szerokie wsparcie uchodźców z Ukrainy w aklimatyzacji w naszym kraju. Toteż handel jest żywotnie zainteresowany rekrutacją przybyszów, zapewne nie mniej niż branża HoReCa, która z powodu pandemii straciła w samym tylko 2020 roku blisko 200 tys. pracowników - mówi nam Renata Juszkiewicz, prezes POHID.

W firmach członkowskich POHID trwają intensywne procesy rekrutacyjne

- Liczymy, że korzyści będą obustronne. Uchodźcy znajdą pracę i źródło utrzymania siebie i rodzin, a handel będzie mógł zmniejszyć lukę kadrową, która – podobnie jak w innych sektorach polskiej gospodarki – jest skutkiem procesów demograficznych. Dobrym prognostykiem dla naszej branży jest fakt, iż znaczący odsetek uchodczyń z Ukrainy (21,4%) było zatrudnionych w handlu. Aktualnie w naszych firmach członkowskich trwają intensywne procesy rekrutacyjne. Międzynarodowe sieci handlowe są od lat przyjaznym i otwartym na różnorodność miejscem pracy dla wielu imigrantów przybywających z Ukrainy, co stanowi najlepszą rekomendację do podjęcia zatrudnienia w naszej branży. Starają się zapewnić przybyszom maksymalne wsparcie w aklimatyzacji w naszym kraju, oferując im zatrudnienie i pomoc w zakwaterowaniu - mówi prezes POHID.

Renata Juszkiewicz dodaje, że z myślą o ukraińskich uchodźcach sieci handlowe uprościły procedury zatrudniania w firmach, oferty pracy publikowane są w języku ukraińskim i polskim, zaś obsługą zgłoszeń zajmują się pracownicy posługujący się językiem ukraińskim. Dla nowo przyjętych kandydatów organizowane są kursy języka polskiego. Pomoc we wdrożeniu w obowiązki zapewniają pracownicy narodowości ukraińskiej o dłuższym stażu pracy.

- Firmy stawiają na długofalowość zatrudnienia. Trudno jest jednak określić, w jakim stopniu handel zostanie zasilony przez pracowników ukraińskich, bowiem nie wiadomo, jak długo potrwa wojna i ile osób pozostanie w Polsce na dłużej bądź na stałe. Sieci na różne sposoby starają się przeciwdziałać skutkom deficytu kadr, m.in. poprzez wprowadzanie nowych technologii, np. kas samoobsługowych, które są zarazem odpowiedzią na trendy konsumenckie. Intencją sieci handlowych przy wdrażaniu nowych technologii nie jest pozbawianie pracowników zatrudnienia, lecz wspomaganie ich w codziennej pracy i zapobieganie w ten sposób przeciążeniu obowiązkami - tłumaczy nasza rozmówczyni.

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum