Reklama
Partner portalu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Polacy w 2019 roku wydali na produkty bio 620 mln zł. To 0,5 proc. całego rynku FMCG

Nabiał, produkty dla dzieci, mleka roślinne i wódka za 620 mln zł. Tak wyglądał w 2019 roku polski koszyk produktów BIO posiadających certyfikat unijny, tzw. zielony liść. Nielsen po raz pierwszy oszacował wartość rynku produktów BIO w Polsce.
Reklama

- Ponad 620 mln zł na produkty spożywcze BIO wydali Polacy w 2019 roku w sklepach niespecjalistycznych. Rok do roku to wzrost o 15% większy i 3 razy szybszy niż w przypadku koszyka spożywczego. Produkty BIO stanowią już 0,5% jego wartości. W koszyku produktów BIO znalazły się kolejno: nabiał i produkty dla dzieci stanowiące łącznie 55% wartości sprzedaży oraz mleka roślinne. Często jako marki własne, które stanowią 36% sprzedanych produktów. Głównym kanałem sprzedaży produktów BIO pozostaje duży format, gdzie dokonano ¾ sprzedaży tych produktów. Nieoczekiwanie czwarte miejsce zajmuje wódka BIO warta blisko 30 mln zł, czyli 5 razy więcej niż w 2018 roku. Podobnie jak pozostałe produkty wódka BIO sprzedaje się najlepiej w sklepach wielkoformatowych - 90% sprzedaży. To trend odmienny niż dla całej kategorii napojów alkoholowych, w przypadku której ponad połowa wartości sprzedaży generowana jest przez sklepy małoformatowe - mówi Monika Dyrda, Client Director z Nielsen Connect w Polsce.

W 2019 roku rynek nabiału BIO osiągnął wartość ponad 176 mln zł. W tej grupie znalazły się jogurty, kefiry, serki homogenizowane, sery żółte i mleko. Jogurty BIO warte ponad 100 mln zł jako pierwsze stały się bardziej przystępne cenowo dla konsumentów.

Produkty dla dzieci jako dania gotowe są dostępne w Polsce od 30 lat. Te z certyfikatem BIO stanowią obecnie 11% udziału w całej sprzedaży żywności dla dzieci. To głównie ciasteczka dla dzieci, jedzenie w słoikach, a także soki.

Rynek napojów roślinnych stanowi kroplę w morzu w porównaniu do rynku mleka, ale posiada ogromny potencjał napędzany trendem prozdrowotnym. Roślinne substytuty nabiału osiągnęły w ubiegłym roku wartość 203 mln zł, z czego blisko 20% tej wartości, to produkty BIO.

- Segment BIO wcale nie musi być niszowy. Nawet jeśli znaczenie Warszawy dla sprzedaży produktów BIO jest dwukrotnie wyższe, niż jej znaczenie dla sprzedaży koszyka spożywczego, nie notujemy znaczących różnic w przypadku lokalizacji sprzedaży pomiędzy regionami w pozostałej części kraju. Również niezależnie od miejsca pochodzenia prawie 40% konsumentów odpowiedzialnych za robienie zakupów w swoich gospodarstwach domowych zwraca uwagę, czy produkt jest ekologiczny (EKO) lub naturalny (BIO). Produkty BIO będą zajmować coraz więcej miejsca w koszyku spożywczym Polaków - przepowiada ekspertka.

Źródłem danych przedstawionych w komunikacie jest Panel Handlu Detalicznego, rynek: Cała Polska z Dyskontami (Food), sprzedaż wartościowa, analizowane okresy: lata 2018 - 2019. Analiza nie obejmuje sprzedaży produktów BIO w kanałach niemonitorowanych, w tym w sklepach specjalistycznych oraz kanale e-commerce.

 

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum