Polacy zaskoczeni skalą podwyżek cen napojów
Polacy zostali zaskoczeni skalą podwyżek cen napojów słodzonych. Dla 64% osób podwyżki, które zobaczyli w sklepie są zdecydowanie wyższe, niż się spodziewali.
Agencja badawczo-analityczna Zymetria przygotowała raport pt. „Podatek cukrowy oczami konsumentów” w oparciu o badanie przeprowadzone 2 tygodnie po wprowadzeniu w życie podatku cukrowego. Z raportu wynika, że skala wzrostu cen napojów słodzonych bardzo zaskoczyła Polaków. Mimo że już prawie wszyscy słyszeli o wprowadzeniu podatku, to konsumenci nadal czują się niedoinformowani. Nie wierzą w nadrzędny cel wprowadzenia nowych regulacji. Tylko nieliczni są zdania, że pieniądze zostaną przeznaczone na walkę ze skutkami otyłości, zdecydowana większość osób traktuje podatek cukrowy jako kolejny sposób na wyciąganie pieniędzy z kieszeni Polaków.
W niespełna dwa tygodnie od wprowadzenia podatku cukrowego informacja na ten temat dotarła do prawie wszystkich Polaków (96% osób słyszało już o jego wprowadzeniu). Głównym źródłem wiedzy są media (telewizja, radio, internet, prasa).
Przeczytaj także:
- Ale aż co czwarta osoba o wprowadzeniu podatku dowiedziała się z portali społecznościowych, co pokazuje, jak dużą rolę pełnią one w informowaniu społeczeństwa. Podatek cukrowy to również temat rozmów towarzyskich – 30% osób dowiedziało się o nim od znajomych - komentuje Barbara Krug, Managing Partner w Zymetria.
Osoby popierające wprowadzenie podatku są w mniejszości. Aż 66% Polaków twierdzi, że jest to zła decyzja. Liczba osób o negatywnym stosunku do wprowadzenia podatku rośnie – w październiku tego zdania było 59% Polaków.
Przeczytaj także:
46% osób przewiduje, że fundusze z podatków zostaną przeznaczone na łatanie dziury budżetowej, a kolejne 24% jest zdania, że zostaną roztrwonione. Tylko 16% osób jest przekonanych, że pieniądze zostaną przeznaczone na walkę ze skutkami otyłości, a co dziesiąta osoba jest zdania, że dzięki pozyskanym funduszom powstaną programy edukacyjne na temat zdrowego odżywiania się.
Widać, że Polacy mają niedosyt wiedzy na temat podatku cukrowego – dodaje Barbara Krug. Tylko 59% osób twierdzi, że informacje na temat podatku są raczej lub w pełni wystarczające.
Nie dziwi więc fakt, że zdecydowana większość osób została zaskoczona skalą podwyżek cen napojów słodzonych. Dla 64% osób podwyżki, które zobaczyli w sklepie są zdecydowanie wyższe niż się spodziewali. Mniej niż jedna na dziesięć osób przewidziała skalę wzrostu cen napojów.
Zaskakują również podwyżki napojów typu light czy bez kalorii, które również zostały objęte podatkiem. 7 na 10 osób nie zgadza się z tą regulacją i w większości traktują ją jako sposób wyciągania pieniędzy z kieszeni społeczeństwa. Rzadziej natomiast mówią o tym, że tego typu napoje nie przyczyniają się do wzrostu otyłości.
Raport „Podatek cukrowy oczami konsumentów” powstał w oparciu o wyniki badania ilościowego realizowanego metodą CAWI, na ogólnopolskiej próbie N=803 Polaków w wieku 18+, 11-13 stycznia 2021.

- 19:47 Grupa Piotr i Paweł: Sąd oddalił zażalenia na zatwierdzenie układów
- 18:50 Bezobsługowy sklep Zinu Shop ruszył w Krakowie
- 18:32 Kościński: Polska gospodarka w latach 2020-2022 będzie najszybciej...
- 18:03 Sfinks złożył w sądzie wniosek o zatwierdzenie układu
- 17:50 Gowin: KPO to plan odbudowy i przebudowy
- 17:12 Do sądu trafił wniosek o zatwierdzenie układu Top Secret
- 16:43 Cyfrowe "paszporty" żywności zwiększą polski eksport
- 16:00 W najbliższą niedzielę sklepy zamknięte
-
Rafał Brzoska na EEC Trends: Za chwilę wprowadzimy produkt, który zmieni rynek
-
Vollmart, nowa marka hard dyskontów w Polsce. Co na to Walmart?
-
Quiosque ucieka przed skutkami pandemii do Grupy Immobile
-
Pracownicy handlu będą musieli nosić maski typu FFP2 i FFP3?
-
ZPPHiU: Rząd wspiera galerie handlowe kosztem polskich przedsiębiorców
-
Castorama zamiast Tesco w Starogardzie Gdańskim
- 1 Anna Prymakowska w zarządzie OEX E-Business. Wcześniej kierowała zarządem...
- 2 Rafał Brzoska na EEC Trends: Za chwilę wprowadzimy produkt, który zmieni rynek
- 3 SPAR otrzyma do 25 mln euro pożyczki z EBOiR, m.in. na restrukturyzację PiP
- 4 SPAR rusza z kampanią promującą polskich dostawców
- 5 Podatek cukrowy zmienił ceny w sklepach: Podrożała nie tylko cola...
- 6 2,5 mld euro sprzedaży Spar Group
-
Ostatni dzwonek na Tarczę 2.0. PFR wyjaśnia wątpliwości
-
GieldaRolna.pl: docieraj do odbiorców z sektora rolno-spożywczego
-
15 odpowiedzi na 15 pytań o tarczę 2.0 PFR
BĄDŹ NA BIEŻĄCO
OGŁOSZENIA
PRACA W HANDLU
TYP OFERT »GORĄCE OFERTY
POLECANE OFERTY
- Mieszkanie, Warszawa Bemowo (Jelonki Południowe), Lazurowa, 39.18 m², sprzedam mieszkanie
- Mieszkanie, Warszawa Bemowo (Jelonki Południowe), Lazurowa, 65.00 m², sprzedam mieszkanie
- Mieszkanie, Wrocław Gądów-Popowice Południowe (Gądów Mały), Metalowców, 43.35 m², sprzedam mieszkanie
- Mieszkanie, Warszawa Mokotów (Wyględów), Jana Maklakiewicza, 38.80 m², sprzedam mieszkanie
SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH
Drogi Użytkowniku!
W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).
Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.
Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).
Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.
Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.
Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.