Reklama

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Polacy zostawiają zakupy świąteczne na ostatnią chwilę bo... są świadomymi konsumentami

Nawet co czwarty Polak ma dopiero w planach odwiedzić sklepy. Zakupy świąteczne zostawiamy na ostatnią chwile z kilku powodów.
Reklama
  • Nawet co czwarty Polak (26 proc.) ma dopiero w planach odwiedzić sklepy – wynika z raportu „Zakupy świąteczne 2021”, przygotowanego przez Deloitte.
  • Przyczyną zakupów „last minute” wcale nie jest brak czasu czy zapominalstwo. Jak zauważają handlowcy, w dużej mierze stoi za tym ekonomia – oceniają przedstawiciele firmy Newbridge.

 

– Polacy z roku na rok coraz rozsądniej podchodzą do świątecznych wydatków, robiąc mniej impulsywne, a bardziej zaplanowane zakupy. Coraz częściej dzielą sobie przy tym wydatki,  rozkładając je na 3-4 tury zakupowe w listopadzie i w grudniu. W efekcie, nawet kilka razy przed świętami odwiedzają sklepy, zostawiając część zakupów na ostatni tydzień przed Wigilią – wyjaśnia Marta Drzewiecka, director w firmie Newbridge, w której portfolio znajduje się 6 centrów handlowych w Polsce.

16 proc. Polaków na pierwsze zakupy świąteczne wybrało się już w listopadzie, a 28 proc. w I połowie grudnia. II połowa grudnia to zakupy 26 proc. 12 proc. wybierze z kolei okres od 16 do 31 grudnia, który obejmuje również zimowe wyprzedaże.

– Listopad, to miesiąc, który Polacy coraz częściej rezerwują sobie na zakup prezentów, zwłaszcza tych droższych, które można taniej kupić na „Black Friday” lub „Black Week”. Pierwsza połowa grudnia to zwykle ciąg dalszy kupowania upominków, ale także dekoracji i słodyczy. Na tydzień przed świętami rusza „fala spożywcza”. Na ostatniej prostej najwięcej kupujemy żywności i napojów, a także kolejne prezenty – zauważa Drzewiecka.

Ale troska o domowy budżet to nie jedyny powód dla którego mimo dłuższego sezonu i tak robimy zakupy na ostatnią chwilę. Przyczyną jest także oczekiwanie na promocje. Ponadto, coraz częściej długo przygotowujemy się do zakupów. Wiedzę o prezentach, które planujemy kupić czerpiemy dziś aż z 13 różnych, popularnych źródeł m.in. social mediów, gazetek reklamowych, sklepów internetowych działających też stacjonarnie, porównywarek cen i wyszukiwarki. To nie pozostaje bez wpływu na proces decyzyjny. Dziś tylko 11% Polaków przed zakupem nie poszukuje wcześniej informacji np. o cenie czy jakości prezentu.

– To jeden ze skutków pandemii. Polacy przychodzą dziś na zakupy przygotowani z pełną wiedzą o produkcie. Takie zastanawianie się jednak zabiera więcej czasu niż zakupy impulsywne, które często cechowały sezon przedświąteczny. W efekcie, na ostatni moment pozostawiamy tylko finalizację zakupu w sklepie stacjonarnym, często na kilka dni przed Wigilią, na wypadek, gdybyśmy „po drodze” znaleźli coś ciekawszego – zauważa przedstawicielka Newbridge.

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum