Reklama
Partner portalu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Polskie produkty na półkach: Biedronka 68 proc., a Lidl 19 proc.

W Biedronce 68 proc. asortymentu dostępnego w kategoriach FMCG (dóbr szybko zbywalnych) to asortyment wyprodukowany w Polsce. Z 2187 produktów dostępnych w tej sieci1495 artykułów miało kod EAN rozpoczynający się od prefiksu 590, wskazującego na polskie pochodzenie. W przypadku sieci Lidl takich produktów jest 19 proc., czyli na 1922 produkty dostępne w Lidlu 357 artykułów było opatrzonych kodem rozpoczynającym się na 590 – wynika z danych zebranych przez agencję badawczą ABR Sesta, przesłanych do redakcji dla handlu.pl
Reklama

Z badań przeprowadzonych przez Stowarzyszenie PEMI w 2014 r. wynika, że dla połowy Polaków istotny jest kraj pochodzenia produktu i są skłonni zapłacić więcej, jeśli ten kraj to Polska. Dla porównania w 2005 r. informacja o pochodzeniu produktu ważna była tylko dla 5% naszych rodaków wynika z badania agencji Demo Effective Launching. Dlatego sieci od jakiegoś czasu podkreślają w kampaniach reklamowych lokalne pochodzenie sprzedawanych w swoich sklepach produktów. Biedronka deklaruje, że współpracuje 500 polskimi dostawcami, a 90 proc. produktów oferowanych przez sieć powstało w Polsce. Z kolei Lidl w maju 2015 roku, aby podkreślić obecność krajowego asortymentu na swoich półkach zorganizował tydzień polski w ramach akcji tygodnie tematyczne. W ofercie znalazły się wówczas m.in. ogórki kwaszone (Ryneczek Lidla), śledz po wiejsku (Nautica), czekolady E.Wedel, Olej Kujawski, jogurty naturalne i kefiry (Pilos) oraz produkty kosmetyczne Bielenda, Soraya oraz Ziaja.

Aby wiarygodnie przedstawić dane dotyczące oferty sieci należy wyjaśnić kwestię kodu EAN, który stał się podstawą niniejszego zestawienia. Jak tłumaczy Dominik Kupisz z Instytutu Logistyki i Magazynowania firmy które rejestrują się w każdej z lokalnych organizacji GS1 otrzymują numer poprzedzony 2 lub 3 cyfrowym prefiksem. Dla Polski ten prefiks to 590. Jednak ze względu na swobodę przepływu gospodarczego może dochodzić do sytuacji, że ta sama marka, np. produkt firmy międzynarodowej jest zarejestrowany w kilku państwach i ma wydane prefiksy charakterystyczne dla kilku krajów, w tym Polski. Potwierdzenia informacji, czy produkt został wyprodukowany bądź zapakowany w Polsce, a właścicielem firmy lub marki jest polski przedsiębiorca należy dodatkowo szukać w opisie na etykiecie. Zaznaczenia wymaga także fakt, że Lidl produkty marki własnej znakuje kodami 8 cyfrowymi z liczbą „20” na początku, a nie kodami przypisanymi do konkretnych państw, stąd ustalenie gdzie produkt został fizycznie wyprodukowany jest kłopotliwe. Czasami pomocne mogą być numery partii lub numery weterynaryjne, określające w którym zakładzie miała miejsce produkcja” – wyjaśnia ekspert.


Biorąc pod uwagę te zastrzeżenia, z zestawienia ABR Sesty wynika, że kodami 590 opatrzonych jest 563 art. spożywcze z puli 756 produktów dostępnych w Biedronce, co daje 74 proc. udziału polskich produktów z danej kategorii na półkach Biedronki. Dla Lidla dane te wynoszą odpowiednio 160 produktów spożywczych z kodem 590 z 949 dostępnych w tej sieci. Oznacza to udział polskich produktów na poziomie 17 proc. Dla kategorii chemia i kosmetyki udział polskich produktów w ofercie Biedronki wynosi 55 proc., dla Lidla zaś 21 proc. Produkty z kodem 590 w kategorii Garmażeria stanowią w Biedronce 73 proc. oferty, zaś w Lidlu 10 proc. W kategorii karmy dla zwierząt jest to odpowiednio 86 proc. w Biedronce i 15 proc. w Lidlu. W dziale Mrożonki 71 proc. produktów w Biedronce ma kod EAN 590, zaś w Lidlu udział takich produktów wynosi 0 proc. W kategorii Nabiał 78 proc. produktów na półkach Biedronki ma polskie pochodzenie, w Lidlu jest to 17 proc. Dla napojów bezalkoholowych proporcje te układają się w następujący sposób: 89 proc. w Biedronce(143 SKU spośród 160 dostępnych w placówce) i 30 proc. w Lidlu (30 SKU ze 131 dostępnych w placówce). Napoje alkoholowe produkowane lub rozlewane w Polsce stanowią 45 proc. oferty Biedronki i 26 proc. oferty Lidla.


„Jak wynika z badania co do zasady najmniej polskimi kategoriami są alkohole, co wiąże się z rozszerzaniem asortymentu dyskontów, zwłaszcza w kategorii win, które sprowadzane są do Polski z Włoch, Francji czy Portugalii. Z danych sieci wynika, że w I połowie 2015 roku na półki sieci trafiło prawie 3 mln litrów wina z Portugalii. Jeśli chodzi o pozostały asortyment różnice wynikają z różnych modeli rozwoju obu analizowanych firm. Biedronka należy do portugalskiego Jeronimo Martins, które w Europie poza Polską występuje jedynie w Portugalii. Dlatego też większość produktów w Biedronce pochodzi z Polski. Lidl w przeciwieństwie do konkurenta jest obecny w wielu krajach europejskich, dlatego w tym sklepie częściej pojawiają się produkty z innych rynków. W przypadku Lidla kategorią o największej liczbie produktów z kodem rozpoczynającym się na 590 są napoje. Wiąże się to najprawdopodobniej z faktem, że względu na wysokie wolumeny sprzedaży, nie opłaca się sprowadzać do polskich placówek napojów z zagranicy, bo wiąże się to z wysokimi kosztami logistycznymi. Druga kategoria dla Lidla, gdzie udział marek produkowanych w Polsce jest wysoki to alkohole, gdyż polscy konsumenci oczekują na półkach dostępności piw i wódek takich marek jak Tyskie, Tatra, Soplica, Żołądkowa Gorzka czy Żubrówka. Ich nie może zabraknąć w sklepie położonym w Polsce. Wśród kategorii które w zdecydowanej większości są importowane do Polski przez Lidla znalazły się z kolei karma dla zwierząt oraz mrożonki (w przypadku tej ostatniej kategorii audytorzy nie znaleźli żadnego produktu opatrzonego kodem 590) – wyjaśnia Marcin Dobek, dyrektor agencji badawczej ABR Sesta.

Do analizy wzięto pod uwagę takie kategorie jak: art. spożywcze, nabiał, garmażerię, mrożonki, karmę dla zwierząt, napoje niealkoholowe i alkoholowe oraz chemia i kosmetyki. Analiza w obu sieciach nie objęła produktów świeżych, czyli warzyw i owoców, pieczywa oraz wędlin i mięs. Dane na podstawie spisu za pomocą palmtopów, gdzie skanowany był każdy kod EAN. Do analizy wybrano po 1 punkcie LIDL i Biedronka (dane z maja 2015).

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (3)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum