Pomimo kryzysów marki nadal muszą bić w marketingowy bęben

Badania pokazują, że po ponad sześciu miesiącach kryzysu związanego z rosnącymi kosztami utrzymania, większość konsumentów zachowuje spokój, podczas gdy 8% stwierdziło, że nie jest w stanie pozwolić sobie na zrobienie podstawowych zakupów spożywczych, zakup produktów higienicznych i opłacenie bieżących wydatków, np. domowych rachunków.
Jakie są strategie radzenia sobie z przeciwnościami?
Aby poradzić sobie z problemami finansowymi, konsumenci ogólnie ograniczają wydatki (27%), częściej szukają promocji w sklepach (26%), robią zakupy w tańszych sklepach (22%), sporządzają listy zakupów (22%) oraz ustalają limity wydatków i trzymają się ich (20%). Luksusy – małe i duże – w tym wyjazdy urlopowe, rozrywka i jedzenie w restauracjach to wydatki, z których ludzie rezygnują, aby zaoszczędzić. Oznacza to, że marki działające w tych segmentach muszą bardziej się starać, aby utrzymać lojalność klientów.
Marki muszą przewidywać przyszłość
Sytuacja zmienia się szybko, a postawy i zachowania obserwowane w poszczególnych krajach różnią się od siebie. Marki mogą wykorzystać procesy w modelu ‘agile’, aby poradzić sobie ze skutkami kryzysów. Refleksja nad pojawiającymi się trendami i wzorcami pomoże przewidzieć przyszłe okoliczności i da niezbędną wiedzę do budowania strategii dla poszczególnych kanałów, umożliwiając bardziej racjonalne inwestycje w media. Wychodząc poza badania rynkowe, należy powiedzieć, że najsilniejsze marki planują budżety mediowe w sposób strategiczny, unikają znikania z pola widzenia w trudnym czasie, a także szybciej odbijają się od dna. Oznacza to, że marki muszą nadal „bić w swój marketingowy bęben” i komunikować swoją wyróżnialność, stosując w swoich przekazach humor, pozytywny nastrój i przejrzystość.
Wstrzymanie komunikacji uderza w długoterminowy wzrost
Z badań firmy Kantar wynika, że gdy marki wstrzymują komunikację w trudnych czasach, znacząco uderza to w ich długoterminowy wzrost. Z kolei jej podtrzymanie pozwala się rozwijać. Im bardziej znacząco marki tną inwestycje w budżet marketingowy, trudniej będzie im odrobić straty w przyszłości i zwiększać świadomość wśród grup docelowych.
Starając się o środki i planując budżet, marki powinny zadbać o to, by w swojej strategii uwzględnić skutki długofalowe swoich działań. Co więcej, znaczenie ma zarówno treść, jak i ton reklamy. Marki muszą zastanowić się, co w obecnej sytuacji reklamują i z jakich kanałów korzystają, aby nie przeinwestować lub nie zainwestować zbyt mało w niektóre obszary. Warto również rozważyć pomysł przetestowania reakcji konsumentów na reklamy i działania marketingowe przed uruchomieniem kampanii. Uzyskanie „właściwego wydźwięku komunikacji” w trudnych czasach nie jest proste. Jeśli kluczowa kampania reklamowa będzie nieudana tylko ze względu na istotne w obecnym kontekście detale, sytuacja taka pociągnie za sobą wydatki w przyszłości.
Sukces w czasie recesji - pozytywne komunikaty
Aby odnieść sukces w czasie recesji, należy pamiętać, że promocje sprzedażowe nie są jedynymi dostępnymi narzędziami przyciągania konsumentów - jest to narzędzie, którego zastosowanie może pomóc w krótkim terminie. Ludzie cenią marki, które są „znacząco odmienne”, które wychodzą naprzeciw ich potrzebom i mają wizerunek innowatorów w swojej kategorii. W oczach konsumentów będą się wyróżniać te marki, które komunikują swoją wyjątkowość i unikają ogólnych stwierdzeń na temat swoich produktów lub usług. Nawet ci kupujący, którzy szukają przede wszystkim okazji, są skłonni zapłacić więcej za marki, które uznają za znacząco odmienne od innych. W trudnych okresach będzie królować szczerość, optymizm i humor. Żeby osiągnąć w nich sukces, marki powinny zapewniać pozytywną i przyciągającą treść, co przekona do nich większe grono konsumentów.

Czytaj więcej
TOP 5 trendów w komunikacji reklamowejPonad połowa (52%) konsumentów chce odbierać od marek pozytywne komunikaty i chce wiedzieć, w jaki sposób pomagają one ludziom w nowej codzienności (51%). Konsumenci zapamiętają marki, które w sposób otwarty mówią, w jaki sposób radzą sobie z trudnościami finansowymi oraz te, które zobowiązują się do wspierania społeczeństwa w trudnych czasach. Na korzyść brandów działa dawanie jasno do zrozumienia, że wspierają one klientów, jednak ważne jest także, by nie uciekać się jedynie do reklam wypełnionych smutnymi uczuciami (humorstycznie nazywany po angielsku ‘sadvertising’). Oczywiście marki powinny sięgać do ludzkich emocji, ale reklamy powinny pozostać użyteczne, istotne i optymistyczne.