PARTNER PORTALU

Ponad 40 proc. Polaków raz w miesiącu sięga po zamienniki nabiału

Autor: PB 9 czerwca 2021 11:30

Ponad 40 proc. Polaków raz w miesiącu sięga po zamienniki nabiału Największe sieci handlowe coraz mocniej eksponują alternatywy produktów nabiałowych. Fot. Shutterstock

Kiedyś roślinne zamienniki nabiału pojawiały się tylko na talerzach zagorzałych wegan. Dziś po jakąś alternatywę nabiału, przynajmniej raz w miesiącu, sięga aż 44% Polaków – zwraca uwagę BNP Paribas Food & Agro powołując się na dane firmy badawczej Mintel. Ten trend wpłynie ożywczo na tradycyjną branżę mleczarską.

– Ekspansja roślinnych zamienników nabiału trwa już od dłuższego czasu, ale wydaje się, że ostatnie miesiące to już wielka ogólnopolska degustacja. Największe sieci handlowe coraz mocniej eksponują alternatywy obok produktów tradycyjnych i wielu z ciekawością po nie sięga – podkreśla Anna Link, dyrektor Biura Rozwoju Bankowości i Klientów Strategicznych w International Food & Agri Hub BNP Paribas.

Tradycyjny nabiał wciąż dominuje

Analitycy BNP Paribas Food & Agro są przekonani, że pozycja nabiału zwierzęcego jest niezagrożona i zawsze będzie on bardzo mocno występować w jadłospisach Polaków. To dlatego, że zwyczaj spożywania mleka i jego przetworów jest przekazywany z pokolenia na pokolenie i mocno opiera się na przekonaniach o jego unikalnych właściwościach zdrowotnych. To właśnie dzięki temu produkcja nabiału generuje 15% przychodów całej branży spożywczej – mocniejszą pozycję ma tylko mięso.

Producenci nabiału mogą więc spać spokojnie. Ważne tylko, aby nie przespali okazji, którą paradoksalnie są roślinne alternatywy. – Branża mleczarska może potraktować nowe upodobania konsumenckie jako impuls i dalej może się świetnie rozwijać. Na świecie dwie trzecie nabiału jest spożywane jako świeże, płynne produkty. W Unii Europejskiej jest to aż 40%. Jest więc olbrzymie pole do innowacji produktowych, które są doskonałym sposobem, aby cały czas utrzymywać zainteresowanie i popyt ze strony klientów –  mówi Anna Link.

Alternatywy nabiału zyskują

Producenci alternatyw nabiału też na pewno nie spoczną na laurach. Mleko sojowe czy migdałowe już od dawna są w stałym asortymencie miejskich osiedlowych sklepików, łatwo dostępne powoli stają się wegańskie plastry serowe. Jednak nabiał obejmuje też przecież śmietanę, lody, jogurty czy desery i w tych kategoriach oferta sklepowa też będzie coraz szersza.

 – Roślinne alternatywy nabiału bardzo dużo zawdzięczają markom własnym ogólnopolskich sieci handlowych, dyskontów czy sklepów convenience. To dla alternatyw najlepsza przepustka do tzw. mainstreamu. Sklepy reagują bardzo szybko, wykorzystują trend i umacniają swoją pozycję wśród nowoczesnych konsumentów – podkreśla Paweł Wyrzykowski, analityk w BNP Paribas Food & Agro.

Dodatkowo, od kilku dni wiadomo, że roślinne alternatywy nie natrafią na przeszkodę, którą miały być unijne przepisy, a dokładniej poprawka nr 171 do rozporządzenia UE 1308/2013 zabraniająca nazywania roślinnych alternatyw w sposób sugerujący skojarzenia z tradycyjnym nabiałem.

Podobał się artykuł? Podziel się!

  • Maciek 2021-06-10 10:26:36

    Super! Oby więcej roślinnych zamienników nabiału.

    Czekam na pojawienie się na rynku kefiru i maślanki! :)

    Ponoć w którymś polskim instytucie naukowym już trwają nad tym prace.

    To też dobra wiadomość dla polskich rolników.. mam nadzieje, że będą w ten sposób wspierać ich uprawy ekologiczne..

ZOBACZ WSZYSTKIE (1)



BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9193
Ilość aktualnych ofert: 488070

POLECANE OFERTY

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
  • Max

    5,78

  • Śr

    3,84

  • Min

    3,16

ProduktySklepyRegiony


Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.