Ponad 60% Polaków kupuje świadomie i racjonalnie

Autor: MondayNews 7 lipca 2020 09:06

Polscy shopperzy są przeważnie rozważni i pragmatyczni (25%). Interesują się rabatami na znane marki. Podobnie jest w przypadku zakupowych entuzjastów (20%), którzy jednak częściej porównują ceny między sklepami. Na trzecim miejscu są cenoholicy (19%). Oni już dokładnie kalkulują wydatki. Dalej są ekoświadomi (17%). Rzadko kierują się cenami, bo zależy im głównie na środowisku. Z kolei shopperzy z przymusu (11%) w ogóle nie szukają promocji. Na końcu zestawienia są wytrawni łowcy (8%). Polują na okazje i starannie je porównują. Tak wynika z Raportu 2020 FMCG Brands We Shop by Blix & Kantar, w którym wzięło udział ponad 8 tys. konsumentów, udzielając łącznie przeszło 2 mln opinii w zakresie 57 kategorii FMCG.

Według ogólnopolskiego badania Grupy BLIX i firmy Kantar, standardowy polski shopper jest najczęściej rozważny i pragmatyczny (25%). Interesuje się promocjami, ale nie patrzy tylko na cenę i nie szuka najlepszej okazji od sklepu do sklepu. Zależy mu na konkretnych brandach. Drugi popularny typ to zakupowy entuzjasta (20%). Lubi angażować się w kupowanie produktów i poszukuje rabatów na preferowane marki. Na trzecim miejscu jest typowy cenoholik (19%). Kieruje się właściwie wyłącznie ceną i zniżkami. Jak komentuje dr Maria Andrzej Faliński, ekspert rynku detalicznego, ponad 60% Polaków kupuje świadomie i racjonalnie. Robi to w oparciu o wiedzę o artykułach i markach albo bierze pod uwagę zasobność swojego portfela.
– Rozważny i pragmatyczny shopper stawia przede wszystkim na znane brandy, które nie należą przecież do najtańszych. Dzięki rabatom jest gotowy kupić więcej markowych produktów. Chcąc pozyskać takiego klienta, warto podkreślać promocje wolumenowe, a niekoniecznie cenowe. Jeśli chodzi o zakupowych entuzjastów dobrze jest poznać miejsca, w których robią zakupy, aby promować preferowane przez nich sieci. Z kolei na cenoholików może podziałać komunikacja promocji w czytelny sposób. Od lat ta grupa najbardziej interesuje się top obniżkami na okładkach gazetek – mówi Marcin Lenkiewicz z Grupy BLIX.
Na czwartym miejscu w zestawieniu są osoby ekoświadome (17%). Kupują produkty z myślą o ochronie środowiska. Nie marnują jedzenia i rzadko kierują się ceną. Jak stwierdza Urszula Dziekańska z firmy badawczej Kantar, za trendem eko i bio idzie już ugruntowana postawa zakupowa i styl życia. Shopperzy z tej grupy są gotowi wydać więcej pieniędzy za oznaczenia typu MSC czy UTZ. Szukają warzyw na targowiskach przed ich zamknięciem nie dla obniżek, lecz w imię popularnej koncepcji „less waste”. Na rynku widać, że Carrefour i Lidl mocno walczą o uwagę tych klientów.
– Nowa kategoria ekoświadomych konsumentów dynamicznie rośnie. Coraz popularniejsze stają się też aplikacje zakupowe, które po zeskanowaniu kodu kreskowego produktu pomagają tym shopperom w podejmowaniu decyzji przy półkach sklepowych. Retailerzy powinni zatem mocniej komunikować produkty eko w swoich ofertach. Niektóre sieci już postawiły na formaty dedykowane osobom chcącym kupować zdrowe i ekologiczne artykuły – dodaje ekspert z Grupy BLIX.
Na przedostatniej pozycji znaleźli się tzw. shopperzy z przymusu (11%). Idąc na zakupy, czują się zakładnikami sytuacji. Nie porównują żmudnie cen czy promocji. Dr Faliński uważa, że takie osoby konsumują wyłącznie po to, by przeżyć. Zdaniem eksperta, w kolejnych latach pozostaną w mniejszości. Natomiast Marcin Lenkiewicz radzi, aby nie lekceważyć tej grupy klientów. Warto ułatwiać jej zakupy, komunikując oferty w sposób upraszczający wybór produktów.
– Shopperzy z przymusu źle znoszą zakupy. Często jest to wynikiem nadmiaru bodźców w sklepach i poczucia bezsilności w obliczu niekończących się poszukiwań produktów. E-commerce stał się alternatywą dla wielu z tych osób. In-Post oraz rozwiązania click&collect mogą być preferowane przez tych konsumentów, bez względu na wielkość zamieszkiwanej miejscowości – zwraca uwagę Urszula Dziekańska.
Natomiast na ostatnim miejscu znaleźli się tzw. wytrawni łowcy (8%). Wyszukują okazje i na nie polują, często przemierzając drogę od sklepu do sklepu w poszukiwaniu ulubionych marek. Dr Faliński zaznacza, że takich osób jest coraz mniej. W kolejnych latach ich udział również nie przekroczy 10%. Z kolei Marcin Lenkiewicz zapewnia, że ta grupa konsumentów wciąż jest ważna dla handlu. Ekspert z Grupy BLIX podpowiada, aby promować dla niej sieci detaliczne poprzez oferty cenowe. Warto też dbać o szerokie i zróżnicowane portfolio.
– Kiedyś głównie osoby starsze i mniej zasobne, za to mające dużo wolnego czasu, pokonywały trasy między sklepami, osiągając coraz lepsze wyniki w oszczędzaniu. Potem dołączyli do nich studenci. Jednak karty lojalnościowe powodują, że wytrawni łowcy nie chcą już nabywać produktów w kilku sieciach. Dobrze to teraz wykorzystuje Rossmann w swojej aplikacji. Mocno angażuje klienta w planowanie zakupów. W konsekwencji nie zmienia on swoich decyzji na poziomie sklepu, bo wykonał już pracę w domu – podsumowuje ekspert z firmy badawczej Kantar.
Dane pochodzą z Raportu 2020 FMCG Brands We Shop by Blix & Kantar. Badanie było realizowane w dwóch turach – w marcu i w czerwcu br. Zostało przeprowadzone metodą internetową na użytkownikach gazetek wyświetlanych na smartfonach. Uczestniczyło w nim ponad 8 tys. shopperów, którzy udzielili łącznie przeszło 2 mln opinii w zakresie 57 kategorii FMCG.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE






BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 6471
Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
  • Max

    3,89

  • Śr

    3,49

  • Min

    2,68

ProduktySklepyRegiony


Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.