Reklama
Partner portalu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Poradnik: Czy media społecznościowe są potrzebne branży FMCG?

Żyjemy w świecie, w którym Internet stał się głównym i często jedynym źródłem informacji. Jednak “bycie w sieci” nie oznacza już tylko posiadania strony www. Sieci handlowe branży FMCG, podobnie jak wiele innych marek, muszą uświadomić sobie, że obecność w Social Media jest równie ważna, o ile nie ważniejsza. Dlaczego?
Reklama

- Największym osiągnięciem Social Media marketingu jest jego znaczenie w kampaniach Interaktywnych. Media społecznościowe stały się głównym kanałem komunikacji każdej kampanii digitalowej, jednocześnie stając się centrum obsługi klienta w sektorze B2C i narzędziem do budowania wizerunku. Wbrew pozorom płacenie za zasięgi pomogło właśnie markom, bo reklamy na Facebooku są teraz jeszcze bardziej precyzyjne! - mówi Rahim Blak, CEO click community.

Zachowanie konsumentów, podobnie jak podejście do marketingu, uległo zmianie. Rosnący udział mediów społecznościowych w codziennym życiu sprawia, że nawet marki o ugruntowanej pozycji na rynku oraz znane sieci handlowe muszą być częścią “tego świata”. W końcu to tam budowane są więzi z klientami, tam poznajemy ich opinie, rozmawiamy i nawiązujemy relacje.

- Być w mediach społecznościowych to pozycjonować markę w świadomości klienta, a zatem mieć realny wpływ na decyzje, które podejmuje. Im bardziej wzrasta zaangażowanie, tym pewniej, że konsument sięgnie po daną markę. Social Media daje możliwość zbudowania relacji, która niejednokrotnie jest kartą przetargową w decyzji zakupowej klienta - mówi Daniel Habura, New Business Director w click community.

Skup się na grupie docelowej

Kreując strategię należy dokładnie wybrać grupy docelowe i tak targetować treści, aby były one atrakcyjne dla każdego odbiorcy. To szansa na dotarcie do tej  prawdziwie zainteresowanej społeczności. Słuchaj, co konsument ma Ci do powiedzenia, bo może to być dla Ciebie cenna wskazówka. Dzięki niej będziesz wiedział jak postępować w przyszłości, co pozwoli Ci stworzyć wiele nowych możliwości. 

Dobierz treści

Odpowiednio dobrane do grupy docelowej wiadomości zaangażują odbiorców. Warto oprzeć swoją komunikację na poradach lub dowcipnych grafikach. Można również wykorzystać “brand hero”, wtedy przekaz stanie się jeszcze bardziej chwytliwy. Sieci handlowe mają duże pole do popisu, jeśli chodzi o tematy przewodnie działań w Social Media. Mogą publikować porady dotyczące zdrowej diety, przepisy na smaczny obiad, a nawet rady dotyczące utrzymania porządku w domu i ogrodzie. Możliwości jest dużo więcej. Należy jednak pamiętać, że wybierając jeden kierunek lub motyw przewodni, trzeba dbać o to, by wszystkie komunikaty były spójne i wyraziste. Pamiętaj, że profil marki odzwierciedla osobowość, która wyróżnia Cię od konkurencji. Nie wystarczy, aby ktoś wiedział co robisz. Musi wiedzieć jak to robisz i dlaczego to właśnie Twoją sieć handlową powinien wybrać. Stawiasz na produkty najwyższej jakości? A może sprzedajesz owoce i warzywa wyłącznie od polskich producentów? Pokaż to! Chwal się tym, co masz najlepsze.

Relacja

Pamiętaj o tym, że to jaki masz kontakt z Twoim klientem zawsze ma wpływ na jego decyzje. Dwukierunkowa komunikacja polega na ciągłym inwestowaniu w wartościową relację. Dialog, jaki poprowadzisz pomoże Ci uzyskać szerszy obraz tego, jak odbiorcy postrzegają Twoją markę.

Nagradzaj

Możliwości jest wiele: konkursy dla fanów, rabaty dla aktywnych użytkowników, promocje dla całej społeczności. Ogranicza Cię jedynie Twoja wyobraźnia. Prosty konkurs nie musi Cię wiele kosztować, a każda taka aktywność przyczynia się do wzmocnienia Twojej więzi z klientem.

Social Media dają możliwość precyzyjnego dotarcia do potencjalnie zainteresowanych osób. Dzięki temu Twoja komunikacja jest bardzo efektywna. To także idealny sposób na bezpośredni kontakt z klientem w każdym momencie, w którym on Cię akurat potrzebuje. To duży komfort, ponieważ w ten sposób możesz zaistnieć w świadomości konsumenta jako marka, która jest pomocna i zawsze pod ręką. A taki wizerunek bezpośrednio wpłynie na jego decyzje zakupowe.

Musisz jednak pamiętać, że obecność na Facebooku nie przyniesie natychmiastowych efektów. To budowanie trwałych relacji. Daj sobie czas, stopniowo buduj zaufanie, aby nie odstraszyć konsumenta nachalną i zbytnio sprzedażową komunikacją.

Gdy na pierwszym miejscu stawiamy wyniki, warto trzymać się poniższych zasad: wyznaczyć konkretne cele, stworzyć wskaźniki mierzenia sukcesu, zawsze odnosić się do potrzeb konsumenta, być elastycznym i rozmawiać ze swoimi fanami. Pamiętaj także o stałym monitoringu tego, co mówią o Twojej marce. Bardzo łatwo jest paść ofiarą kryzysu w Social Media, gdy panuje powszechne przeświadczenie, że Internauta może wszystko.

Tekst powstał przy współpracy z agencją Social Media click community. 

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum