Poradnik: Ekspozycja mrożonek musi być przemyślana
Budowa ekspozycji mrożonek jest dużo bardziej złożona, niż w przypadku jakichkolwiek innych produktów. Przede wszystkim ze względu na ograniczoną powierzchnię ekspozycyjną - mówi Grzegorz Białek, dyrektor sprzedaży i marketingu firmy Frosta.

Fot. Adobe Stock. Data dodania zdjęcia 4 listopada 2022
Reklama
W przypadku produktów suchych, można dokonywać przesunięć między kategoriami, aby uzyskać dodatkowe miejsce. Natomiast powierzchnia przeznaczona na ekspozycję mrożonek jest zazwyczaj stała. Dlatego dobór asortymentu musi być bardziej przemyślany i trzeba mu poświęcić trochę więcej czasu.
W pierwszej kolejności należy zadbać o to, by w zamrażarce na pewno nie zabrakło produktów o największej rotacji oraz takich, które zapewniają najwyższą marżę wartościową wyrażoną w PLN. W drugiej kolejności powinny w niej się znaleźć artykuły, które są kupowane przez konsumentów z uwagi na to, że są produktami regionalnymi - wybierane ze względu na smak, czy producenta - oraz nowości, które od kilku lat stanowią coraz ważniejszy element ekspozycji. To ostatnie kryterium doboru jest szczególnie istotne w przypadku dań gotowych, ponieważ konsumenci oczekują propozycji nowych smaków, sposobów przygotowania, użytkowania itd.
Przy przygotowaniu ekspozycji należy pamiętać także o tym, aby układać produkty razem, kategoriami np. ryby, pizza, warzywa itd. Kolejny ważny aspekt to tzw. „osiągalność i widoczność produktów". Produkty o wyższej rotacji, charakteryzujące się wyższą marżą powinny być ułożone na wysokości wzroku konsumenta oraz w takim miejscu, aby mógł po nie z łatwością sięgnąć. Ta zasada dotyczy w szczególności zamrażarek (bonet) zamykanych oraz szaf stojących - produkty szybko rotujące nie powinny być w nich ułożone zbyt wysoko - wyjaśnia Grzegorz Białek.
W pierwszej kolejności należy zadbać o to, by w zamrażarce na pewno nie zabrakło produktów o największej rotacji oraz takich, które zapewniają najwyższą marżę wartościową wyrażoną w PLN. W drugiej kolejności powinny w niej się znaleźć artykuły, które są kupowane przez konsumentów z uwagi na to, że są produktami regionalnymi - wybierane ze względu na smak, czy producenta - oraz nowości, które od kilku lat stanowią coraz ważniejszy element ekspozycji. To ostatnie kryterium doboru jest szczególnie istotne w przypadku dań gotowych, ponieważ konsumenci oczekują propozycji nowych smaków, sposobów przygotowania, użytkowania itd.
Przy przygotowaniu ekspozycji należy pamiętać także o tym, aby układać produkty razem, kategoriami np. ryby, pizza, warzywa itd. Kolejny ważny aspekt to tzw. „osiągalność i widoczność produktów". Produkty o wyższej rotacji, charakteryzujące się wyższą marżą powinny być ułożone na wysokości wzroku konsumenta oraz w takim miejscu, aby mógł po nie z łatwością sięgnąć. Ta zasada dotyczy w szczególności zamrażarek (bonet) zamykanych oraz szaf stojących - produkty szybko rotujące nie powinny być w nich ułożone zbyt wysoko - wyjaśnia Grzegorz Białek.
Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa
regulamin.
Reklama