Reklama
Partner portalu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Poradnik: Handel musi podążać za klientem

Trendy w handlu detalicznym szybko się zmieniają. Podobnie jak rynek i oczekiwania klientów. Oto pięć kluczowych wyzwań, stojących przed detalistami.
Reklama

Klientów nie nabierzesz
Internet wyedukował klientów, dzięki czemu stali się bardziej świadomi. Wiedzą czego szukają, znają ceny oraz możliwości produktów. Według reportu Nielsen Global Connected Commerce 2016, zdecydowana większość kupujących, zanim dokona zakupu, analizuje produkty online. Wydłuża się także czas porównywania produktów. Dotyczy to artykułów różnych typów. Zarówno elektroniki, jak i produktów spożywczych – mówi Daria Widerowska, marketing manager, IT.integro – Kupujący stają się dla sprzedawców prawdziwym wyzwaniem. Mają ogromną wiedzę o produkcie. Pytają o liczne detale oraz znają ceny w różnych sklepach – dodaje.
Sprzedawcy powinni wiedzieć o produktach co najmniej tyle, co klient. Pracownicy muszą posiadać kompletną wiedzę produktową, dlatego należy zadbać o to, by korzystali ze szkoleń na bieżąco, a nie tylko na początku swojej kariery. Warto uzbroić sprzedawców w mobilne terminale POS, dzięki którym sprawdzą dostępność produktów, opis, zdjęcia oraz ich dokładną specyfikację.

Omnichannel stał się codziennością
Z punktu widzenia klienta, zakupy mają być przyjemne oraz szybkie, a dzięki technologiom mobilnym, możliwe do zrealizowania w dowolnym miejscu i czasie. Wielokanałowość zakupów stała się zjawiskiem codziennym. Według badań wykonanych przez Facebook, aż 45% procesów zakupowych klientów wiązała się z wykorzystaniem urządzeń mobilnych. Ta liczba w najbliższych czasach wzrośnie – zapewnia Daria Widerowska.
Dodatkowo, kupujący oczekuje spójności, tych samych wrażeń zakupowych, niezależnie od wykorzystywanego kanału. Kontakt z marką powinien być taki sam. Według badań wykonanych przez Periscope McKinsey, aż 78% detalistów przyznaje, że nie są w stanie zagwarantować swoim klientom spójnych doświadczeń zakupowych. Proces zakupowy staje się coraz bardziej skomplikowany. Detaliści, którzy jeszcze nie są w stanie zabezpieczyć swoim klientom jednolitych wrażeń we wszystkich kanałach sprzedaży, powinni skoncentrować się na usuwaniu barier oraz na wdrożeniu rozwiązań technologicznych.

Opinie klientów mogą zahamować sprzedaż
Aż 67% ankietowanych PwC’s Total Retail Survey potwierdziło, że zanim dokona zakupu, analizuje opinie umieszczane w mediach społecznościowych. Przedsiębiorcy powinni zacząć aktywnie działać w mediach społecznościowych. Zachęcać klientów do wyrażania pozytywnych opinii oraz do dialogu. Budować grupę fanów swojego sklepu, angażując ich, jednocześnie budując lojalność wobec marki. Nie wolno ignorować opinii negatywnych. Należy odpowiadać na sugestie rozczarowanych konsumentów. Według badań przeprowadzonych przez Martiz i Evlove24, aż 83% z niezadowolonych klientów jest usatysfakcjonowanych tym, że odpowiedziano na ich uwagi, nawet wtedy, gdy ich problem nie został rozwiązany.

Klienci wybierają zawsze cenę i wygodę
Wzrost tendencji zakupów realizowanych online nie spadnie. Według badań, w 2014 roku sprzedaż detaliczna w sklepach internetowych stanowiła wyłącznie 5,9% całkowitej sprzedaży detalicznej. Szacuje się, że w 2019 roku zakupy w Internecie będą stanowił aż 12,4% globalnej sprzedaży detalicznej. Detaliczna sprzedaż stacjonarna nie zniknie, jednak aby przetrwać należy się zmieniać. Dywersyfikować kanały sprzedaży i przenieść sprzedaż do sieci. Zadbać o funkcjonalny sklep internetowy, inwestować w marketing, obecność w social media oraz o widoczność w internecie.

Reklama traci na sile
Przedsiębiorcy powinni zadbać o spersonalizowany przekaz. Zbierać informacje o swoim kliencie. Analizować jego potrzeby i oczekiwania. Warto do tego wykorzystać oprogramowanie dla sklepów detalicznych, by zbierać dane, pozwalające dobrać reklamy do klienta. Ukierunkowany komunikat pozwoli podnieść poziom sprzedaży oraz zachęci niezdecydowanych.

 

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (1)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum