Poradnik: Jak zredukować koszty wysyłania przesyłki w sklepie online
Jak zbudować ofertę dotyczącą wysyłania przesyłek w sklepie online?
Zbadanie rynku konkurentów
Należy zapoznać się z ofertami prezentowanymi przez konkurencyjne sklepy online. Mogą posłużyć, jako dobry wskaźnik odpowiedniego doboru oferty dla klienta. Warto wziąć pod uwagę wielkość porównywanego e- sklepu. W zależności od wielkości oferty będą się różniły – im większa ilość realizowanych przesyłek – tym korzystniejsza stawka od przewoźnika.
Możliwość wyboru, w jaki sposób klient chce wysłać przesyłkę
Możliwe rozwiązania to przede wszystkim firma kurierska, poczta polska, pozostawienie w tzw. skrytce pocztowej bądź odbiór osobisty. Oczywiście właściciel e-sklepu nie jest zobligowany do przedstawienia wszystkich rozwiązań. Ma możliwość wybrania jednej z wyżej wymienionych. Istotną kwestią jest dobór odpowiedniego rozwiązania do sprzedawanego produktu. Do skrytki pocztowej trudno zapakować szafę, a firma kurierska nie przetransportuje biżuterii.
Ustalenie kosztu przesyłki i narzucenia marży
Sprzedawca może skorzystać z 3 rozwiązań. Narzucić klientowi cenę 100% za przesyłkę, zaoferować darmową przesyłkę lub podzielić procentowo ten koszt (np. koszt przesyłki 12.50 netto zł, z czego klient ma zapłacić 8 zł, a o 4,50 jest podwyższany koszt produktu).
Przygotowanie promocji dla klientów
Bardzo popularnym rozwiązaniem jest przygotowanie promocji dla klientów, umożliwiając im darmową przesyłkę po przekroczeniu ustalonej przez e-sprzedawcę kwoty. Jest to chwytliwy motyw mobilizujący do zwiększenia wydanych środków w e-sklepie.
Wybór odpowiedniej firmy kurierskiej
Kurierzy, którzy dostarczają przesyłki do klienta, poniekąd są nieformalną wizytówką firmy. Bardzo ważne jest wybranie firmy, która w sprawny i bezpieczny sposób dostarczy towar z punktu A do punktu B. Badania ujawniają, że 55% klientów (wg raportu Gemius ) nie wraca do sklepu online, gdy ma złe doświadczenia z firmą kurierską.
Jak przygotować reklamacje i zwroty?
Płynna realizacja zwrotów jest bardzo istotnym aspektem, według ustawy dotyczącej praw konsumentów, (która weszła w życie w grudniu 2014r.) obecnie posiadamy 14 dni na zwrot towaru. Koszt przesłania zwracanego przedmiotu zazwyczaj leży pod stronie klienta. Nieliczne sklepy internetowe proponują takie rozwiązanie np. Zalando. Warto pamiętać o tym, że klient bywa niecierpliwy i płynność zwrotu gotówki jest faktem, o którym będzie pamiętał. Jeśli w tej kwestii zadowolimy klienta, istnieje większe prawdopodobieństwo, że do nas wróci.