Poradnik: Kiedy warto outsourcować logistykę e-sklepu?

Autor: Krzysztof Wieczorek, dyrektor wdrożeń procesów e-logistics w Cursor SA, Grupa OEX 12 stycznia 2016 11:39

Outsourcing procesów logistycznych to poważny dylemat, przed którym staje praktycznie każdy podmiot prowadzący sprzedaż internetową. Odpowiedź na to pytanie nie jest prosta i nie zawsze jest jednoznaczna.

Koszty modelu zewnętrznego
Aby porównać oferty różnych dostawców usługi warto wziąć pod uwagę ceny: zapakowania linii lub sztuki w zamówieniu, obsługi administracyjnej zamówienia (wydruki dokumentów, paragonów), magazynowania za porównywalną jednostkę objętości (paleta, półka), przyjęcia dostawy wraz z opisem tej czynności (przyjęcie palety / kartonu / sztuki, sprawdzenie ilościowe i jakościowe, lokowanie towaru w magazynie), materiałów eksploatacyjnych (typy i gramatura kartonów, taśma, wypełniacze, folia), wysyłki zamówienia (która firma kurierska, dopasowanie przedziału wagowego i cen do asortymentu konkretnego e-sklepu), obsługi reklamacji i zwrotów, obsługi kontraktu (czy jest opiekun kontraktu, jaki jest zakres jego obowiązków, czy jest dostępny telefon kontaktowy, mail, infolinia).

Niezależnie od poziomu kosztów poszczególnych operatorów należy przeanalizować przede wszystkim udział wydatków na logistykę w marży produktowej. Jeżeli nasz średni koszyk wynosi
40 – 50 zł, koszt samej wysyłki kurierem towaru (wraz z kartonem i pakowaniem) może dochodzić do 12-15 zł. W przypadku sprzedaży na niskich marżach zewnętrzny operator może się okazać zbyt drogim rozwiązaniem i taniej będzie prowadzić tego typu działalność we własnym zakresie.
Kolejną kwestią jest udział strat w ogólnej logistyce w stosunku do nakładów na minimalizację strat. Dla sklepu, który sprzedaje 100-300 słoików dżemów w miesiącu stłuczenie każdego produktu
w transporcie to ogromna strata. Aby temu zapobiec często podnosi się nakłady na materiały zabezpieczające w wielkości niewspółmiernej do marży. Outsourcer, z uwagi na skalę działania, jest
w stanie wysłać i zabezpieczyć produkt po niższym koszcie, co pozwala na zachowanie ceny końcowej na poziomie atrakcyjnym dla kupujących.

Kiedy nie outsourcować?
Niezależnie od skali działania pewne typy działań na rynku e-commerce są trudne do wydzielenia na zewnątrz. Dotyczy to chociażby takich produktów jak rękodzieła, wyroby własne czy towary wymagające specjalnego traktowania. Obecnie nie ma na rynku wielu operatorów gotowych do zapewnienia właściwego procesu logistycznego dla produktów bardzo delikatnych czy spożywczych
o określonych wymogach magazynowania i wysyłki. Problematyczne mogą okazać się także towary trudne do przechowywania w sąsiedztwie innych produktów, np. karma dla zwierząt, chemikalia czy produkty silnie aromatyczne.
Ilość zmiennych mających wpływ na to czy outsourcing e-sklepu będzie opłacalny jest dość duża
i wymaga uważnej analizy.

Podobał się artykuł? Podziel się!






BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 6081
Ilość aktualnych ofert: 488070

POLECANE OFERTY

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
  • Max

    7,99

  • Śr

    6,18

  • Min

    3,99

ProduktySklepyRegiony


Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.