Poradnik: Technologie, które wspierają sprzedaż – jaką wybrać?
W modelu SaaS (ang. Software as a Service) oprogramowanie nie jest nabywane, a jedynie wynajmowane od dostawcy. Użytkownik, wnosząc cykliczne opłaty abonamentowe, otrzymuje gotowe rozwiązanie wraz z pakietem usług niezbędnych do uruchomienia i utrzymania platformy
e-commerce. Wszystkie obowiązki związane z obsługą infrastruktury, w tym: aktualizacją oprogramowania, dbałością o bezpieczeństwo oraz wsparciem technicznym realizowane są przez dostawcę. Nie ma, co prawda, charakterystycznej dla zakupu licencji dowolności, bo porusza się w ramach pakietu o określonej zawartości i funkcjonalności niemniej jednak, dostępne
w modelu SaaS rozwiązania są na tyle elastyczne, że również można je z powodzeniem modyfikować. Przedsiębiorca ma też możliwość bezpłatnego testowania oprogramowania przez określony czas przed finalnym uruchomieniem sklepu - dzięki czemu może jeszcze przed podjęciem ostatecznej decyzji ocenić funkcjonalność i zapoznać się z zasadami obsługi. Platformami funkcjonującymi w modelu SaaS są między innymi Shoper i Selly.pl.
Oprogramowanie sklepu Selly.pl oferuje w każdym pakiecie ponad 90 integracji z systemami zewnętrznymi, w tym wspomagającymi sprzedaż w wielu kanałach: Allegro, eBay, Facebook, porównywarki cen, Google Zakupy, sieci afiliacyjne czy sprzedaż stacjonarna. Wiele procesów jest mocno zautomatyzowanych. Oprogramowanie można zintegrować z dowolną hurtownią udostępniającą swoją ofertę w plikach XML/CSV. Sam sklep może być jednocześnie sklepem detalicznym i obsługiwać klientów hurtowych w zróżnicowanych poziomach cen – mówi Mariusz Połowczuk, właściciel Selly.pl.
Wybór oprogramowania udostępnianego w modelu SaaS to dla przedsiębiorcy szansa na szybkie rozpoczęcie działalności bez dodatkowych zobowiązań. Samo uruchomienie jest kwestią wprowadzenia produktów do systemu, a całość obowiązków związanych z jego odpowiednim funkcjonowaniem spoczywa na dostawcy.
Oprogramowanie na bazie zakupionej licencji to odpowiedni wybór dla firm, które dysponują własnym zapleczem IT – zarówno w ujęciu sprzętowym, jak i personalnym, a także mogą sobie pozwolić na stałe inwestycje w infrastrukturę IT. Konieczność zbudowania platformy od podstaw przekłada się również na dłuższy czas realizacji celów biznesowych, z czym trzeba się liczyć w tym wypadku.
Choć stereotyp mówi, że SaaS jest rozwiązaniem dla początkujących lub małych podmiotów,
a oprogramowanie dedykowane dla większych – w praktyce nie ma powodu, by również duże firmy nie korzystały z rozwiązań typu SaaS. Przed wyborem określonego modelu warto zadać sobie pytanie: ile czasu mogę przeznaczyć na czynności techniczne? I czy na pewno chcę go poświęcać na optymalizację e-sklepu, usuwanie usterek i serwisowanie oprogramowania, zamiast skupić się na sprzedaży, planowaniu kampanii promocyjnych i budowaniu relacji z klientami? - mówi Tomasz Tybon, dyrektor marketingu i sprzedaży w Dreamcommerce S.A. - dostawcy oprogramowania dla sklepów internetowych Shoper.
Decyzja pomiędzy oprogramowaniem dedykowanym, zakupionym na bazie licencji a dzierżawionym w modelu SaaS jest w każdym przypadku kwestią indywidualną, niepodlegającą jednoznacznej klasyfikacji. Przed jej podjęciem należy precyzyjnie określić nie tylko cele biznesowe, jakie sobie stawiamy, ale także realnie ocenić nakład pracy i środków, które możemy przeznaczyć na utrzymanie platformy e-commerce. Pod względem funkcjonalności każdy z modeli daje podobne możliwości,
a także dużą swobodę w kreowaniu e-sklepu.
W skład Grupy Okazje wchodzą 4 serwisy odwiedzane miesięcznie przez ponad 6 mln internautów generujących 16 mln odsłon. Głównym filarem grupy jest porównywarka cen Okazje.info, plasująca się w pierwszej trójce porównywarek w Polsce. Grupa Okazje to także wyszukiwarki zakupów dopasowane do potrzeb określonych grup docelowych - YouShop, YouHome oraz YouStyle. W 2014 roku do grona serwisów dołączył Rabatuj.pl oferujący internautom rabaty, promocje, wyprzedaże i inne formy zniżek na e-zakupy.