Reklama
Partner portalu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Reklama

Poradnik: Ustalenie jednej ceny na dany produkt to błąd

Zadanie ustalania strategii cenowych okazuje się być sporym wyzwaniem dla każdego przedsiębiorcy, a szczególnie dla tych, którzy dopiero rozpoczynają swoją działalność. Łatwo jest pomylić się nawet w najbardziej podstawowy sposób. Często słyszy się, że najczęściej popełnianym błędem pricingu jest ustalanie zbyt niskiej ceny. Jednakże główny problem tkwi zupełnie gdzieś indziej i może przynieść przedsiębiorcy spore straty - chodzi tu o ustalanie tylko jednej ceny na dany produkt - przekonują eksperci Maciej Kraus, Maciej Kroenke i Anna Kwiecińska z FernPartners.
Reklama

Wyobraźmy sobie, że sprzedawca oferuje dwa rodzaje czekolady: czekoladę znanej marki za 4 zł oraz zwykłą czekoladę za 2,50 zł. Okazuje się, że zdecydowana większość klientów wybierze opcję pierwszą - czekoladę droższą. Następnie sprzedawca rozszerzył swoją ofertę o kolejną czekoladę po bardzo niskiej cenie 2 zł. W tym przypadku zdecydowana większość klientów wybierze czekoladę po cenie 2,50 zł, z kolei pozostali zdecydują się na najdroższą czekoladę. Natomiast nikt nie kupi czekolady najtańszej.

Nie jest to korzystna sytuacja dla sprzedawcy, który poniósł stratę wykorzystując bracketing. Powodem takiego rezultatu jest fakt, iż rozszerzył on do ofertę o produkt o najniższej cenie. W celu udowodnienia tego rozważny trzeci przypadek - sprzedawca rezygnuje z czekolady najtańszej i zastępuje ją markową czekoladą bardzo wysokiej jakości po cenie 5 zł. W tej sytuacji, największym powodzeniem będzie cieszyła się markowa czekolada za 4 zł, zdecydowanie mniej klientów wybierze czekoladę najdroższą oraz najmniej osób zdecyduje się zakupić czekoladę najtańszą. Niektórzy klienci zawsze wybiorą najdroższą ofertę, bez względu na cenę. Zatem, dodając do dwóch ofert produktów ofertę najdroższą sprzedawca zwiększa swój dochód, gdyż bracketing pozwala skłonić klienta, aby wybrał ofertę środkową. Jednakże, jest to tylko teoretyczne podejście do problemu, w praktyce może to wyglądać nieco inaczej.

Maksymalnie trzy ceny

Nasuwa się pytanie: kiedy należałoby zaprzestać dodawania kolejnych ofert z różnymi wysokościami cen? Otóż powinno się ustalić maksymalnie trzy ceny. Wprowadzenie zbyt dużej liczby ofert może spowodować zamieszanie, chaos. Jeśli dasz ludziom zbyt dużo opcji wyboru, mogą oni po prostu zrezygnować z zakupu.
Wyobraźmy sobie, że prowadzimy księgarnię. W swojej ofercie mamy trzy pakiety do wyboru, przy czym każdy kolejny pakiet posiada coraz więcej dodatkowych cech oraz dostarcza więcej korzyści niż pakiet poprzedni. Ponieważ najniższa cena jest utrzymywana na poziomie 59 zł, wyższe ceny są przystępne dla każdego klienta. Poniżej znajdują się opisy pakietów wraz z ich cenami oraz ich sprzedażą:
Książka (59 zł) - sprzedano 230 sztuk
Książka + video (99 zł) - sprzedano 140 sztuk
Kompletny pakiet (179 zł) - sprzedano 100 sztuk ( zawiera m.in. specjalne case studies).

Sytuacja robi się ciekawsza, gdy oszacujemy osiągnięty przychód ze sprzedaży każdego pakietu:
Książka (59 zł) - 13 570 zł
Książka + video (99 zł) - 13 860 zł
Kompletny pakiet (179 zł) - 17 900 zł

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.