Poradnik: Wakacje w branży e-commerce – czas na zmianę strategii!

Tylko „Back to School”?
Wiele sklepów e-commerce przygotowuje się na okres nazywany „Back to School”. W ostatnich latach stał się on dla nich prawie tak ważny jak przedświąteczna gorączka zakupowa. Jest to czas otwierający najlepsze miesiące z punktu widzenia sprzedaży. Wielu z Was powie, że poprzedzający go czas wakacji to okres posuchy w e-commerce i po prostu trzeba go przeczekać. Oczywiście są branże przeżywające w tym okresie boom zakupowy, np. turystyka, a także takie jak np. FMCG, które w zasadzie utrzymują podobny poziom sprzedaży przez cały rok, natomiast dla większości sklepów wakacje oznaczają zastój. Można sobie jednak poradzić z tą sytuacją.
Pomóż podjąć decyzję
W branży e-commerce, przede wszystkim powinniśmy dostosować swoje strategie do warunków panujących podczas wakacji. Dobrą praktyką jest np. wydłużenie czasu zwrotu produktu. Osoba wyjeżdzająca na 14-dniowy urlop będzie miała problem z podjęciem decyzji zakupowej, ponieważ może się obawiać, czy zdąży odebrać i ewentualnie zwrócić zamówiony produkt w określonym okienku czasowym. Wydłużenie okresu na jego zwrot lub wymianę może zatem zachęcić do zakupów..
Postaw na mobile
Kolejny, ważny element strategii działań marketingowych w okresie wakacyjnym to przeniesienie środków marketingowych z desktopu na mobile. Wychodząc na plaże większość osób nie zabiera ze sobą laptopa, natomiast ze smartfonem zazwyczaj się nie rozstaje. Dzięki danym gromadzonym przez operatorów oraz właścicieli aplikacji mobilnych jesteśmy w stanie wyodrębnić grupę osób, która z dużym prawdopodobieństwem właśnie rozpoczęła swój urlop. Wiedza ta pozwala nam precyzyjniej dobierać grupę, do której chcemy dotrzeć z danym przekazem reklamowym. Możemy skoncentrować się właśnie na osobach, które przebywają na urlopie lub wyłączyć tę grupę. Wszystko zależy od branży jaką się zajmujemy i do kogo skierowane są nasze produkty.
…i social media
W wakacje wzrasta także skuteczność kanałów social media. Więcej osób ma czas na aktywności w serwisach społecznościowych. Dlatego warto rozważyć w tym okresie także przeprowadzenie kampanii na Facebooku, Instagramie lub YouTubie. Można do takich działań wykorzystać potencjał influencerów, którzy potrafią w skuteczny sposób przekonać swoich fanów do zakupu danego produktu.
Wybieraj precyzyjnie
Warto pamiętać o wykorzystywaniu kanałów, które docierają do konsumenta „tu i teraz”, by na bieżąco informować o aktualnych działaniach sklepu, np. sezonowych wyprzedażach. Jeśli decydujemy się w lipcu i sierpniu na wysyłanie komunikatów mailowych do naszej grupy subskrybentów lub kupujemy możliwość wysyłki zewnętrznej zazwyczaj jej efektywność jest niższa niż w innych miesiącach. Mniej ludzi odbiera maile lub czyta je po kilku dniach, gdy zawarte w nich informacje nie są już aktualne. Rozwiązaniem tego problemu są np. notyfikacje WebPush. Ta technologia umożliwia precyzyjne dotarcie do użytkownika, który wcześniej wyraził zgodę na otrzymywanie od nas komunikatów marketingowych. Realizując wysyłkę push notyfikacji możemy dotrzeć do wszystkich użytkowników, którzy aktualnie przebywają przy komputerze lub będą przy nim w określonym czasie. W praktyce dzięki WebPush możemy m.in. zorganizować wyprzedaż – nawet w określonych godzinach – i zaprosić naszych użytkowników na tzw. „happy hours”.