Reklama
Partner serwisu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Pozycja centrów handlowych w Polsce ciągle wzrasta

Ulice handlowe stanowią marginalny udział powierzchni handlowej polskich miast. Tymczasem pozycja centrów handlowych w Polsce wzrasta, a galerie coraz częściej, zamiast roli handlowej, pełnią funkcję społecznościową. Czy centra handlowe i ulice handlowe są dla siebie konkurencją? Co należy zmienić, by pogodzić interesy deweloperów centrów handlowych i samorządu? Jaka jest wizja handlu oczami biznesu i samorządu? Odpowiedzi na te pytania szukali uczestnicy sesji „Centra handlowe. Przepis na handel w nowym wydaniu” podczas Property Forum Katowice.
Reklama

- Pod koniec trzeciego kwartału 2017 roku całkowita podaż powierzchni handlowej w kraju wynosiła 14 mln mkw., w kraju jest ok. 400 centrów handlowych o łącznej powierzchni 10 mln mkw. Centra handlowe stanowią 71 proc. podaży całkowitej powierzchni, resztę stanowią parki handlowe i wielkopowierzchniowe magazyny handlowe oraz centra wyprzedażowe. Organizacja handlu na ulicach jest marginalna i nie ujmowana w statystykach – mówi Monika Janczewska-Leja, dyrektor działu doradztwa i wynajmu powierzchni handlowych Savills Polska. – Ze statystyk wynika, że otwarcia na ulicach handlowych należą do rzadkości w przypadku sieci handlowych. Najrzadziej robią to marki modowe, częściej: elektronika, drogerie i jubilerzy i banki – dodaje.

- Najemcy często decydują się na centra handlowe bo nie ma w Polsce alternatywy – mówi Jakub Jarczewski, dyrektor Działu PR i Rozwoju Biznesu Metro Properties. – Poza tym Polacy lubią wygodę. Łatwiej jest pojechać do centrum handlowego, zrobić zakupy, potem zjeść z rodziną obiad, a na końcu pójść do kina, niż znaleźć miejsce postojowe, zapłacić za parkomat, a później wybrać się na zakupy przy ulicy handlowej – dodaje.

Jakub Jarczewski zwraca też uwagę na różnicę w tworzeniu oferty ulic i galerii handlowych. – Jeśli ulice handlowe miałyby się w Polsce rozwijać, ich tenat mix wymaga radykalnych zmian, a nie jest proste jego tworzenie. Dużo łatwiej jest nim zarządzać w centrach handlowych, które mają jednego zarządcę – mówi.

–Barierą tego, by najemca w Polsce chciał wyjść na ulicę są też kwestie prawne i własności. Na przykład w Liverpoolu w centrum miasta duży kwartał jest jednym wielkim centrum handlowym. Gdyby w Polsce były takie tereny to na pewno wielu deweloperów by się tym zainteresowało. U nas pozostaje budować centra na terenach poprzemysłowych – mówi Grzegorz Filipczyk, dyrektor, Centrum Handlowego Forum w Gliwicach. - W Polsce centra handlowe mają mniej niż 30 lat, na zachodzie w centra handlowe historycznie były lokowane w centrach miast i tam pozostał handel –dodaje.

Więcej na propertynews.pl

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (1)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum