Reklama
Partner portalu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Reklama

Praca w handlu: 23 grudnia do północy, a w Wigilię od 6 rano

Ostatnie dni przyniosły dziesiątki skarg i wiadomości od pracowników handlu. Mowa szczególnie o osobach zatrudnionych w dyskontach, które przyznają, że grudzień 2021 był dla nich najtrudniejszym miesiącem pracy w historii.
Reklama

– W wielu sklepach brakuje rąk do pracy. Osoby, które są na miejscu są więc eksploatowane ponad swoją wydolność. Dostajemy bardzo dużo wiadomości od osób, które w przedświątecznym tygodniu pracowały niemal bez przerwy. Nie brakowało także informacji o tym, że niektóre sklepy już w listopadzie zapowiadały, że w czasie przedświątecznym żaden z pracowników nie może wziąć urlopu – mówi Małgorzata Marczulewska, Prezes stowarzyszenia STOP Nieuczciwym Pracodawcom. – Tematy zgłaszane do nas w większości przypadków nie naruszają prawa pracy, ale pokazują, że handel to obecnie jeden z sektorów gospodarki gdzie po prostu pracuje się najciężej – przyznaje Marczulewska.

23 grudnia pracują do północy, a Wigilię od 6 rano…

Grudzień dla handlu zawsze był miesiącem szczytu zysków. Przedświąteczna gorączka zakupów, szaleństwo prezentowe, to wszystko generowało gigantyczny ruch w dyskontach, hipermarketach i galeriach handlowych. W tym roku jest jeszcze trudniej ze względu na obostrzenia spowodowane pandemią oraz kontrole policji i sanepidu, których w dyskontach jest całe mnóstwo. Od 13 do 22 grudnia na skrzynkę stowarzyszenia trafiło kilkadziesiąt wiadomości od pracowników handlu.

– Skargi dotyczyły głównie ogromnej ilości pracy. Przykładowo jedna z Pań napisała do nas, że zamiast organizować wigilię to pójdzie spać, bo pracowała trzy dni od 6 do 14, a w Wigilię też ma pracę do tej godziny. Właśnie na godziny otwarcia dyskontów wiele osób zwracało uwagę w wiadomościach. Pojawiały się także skargi na sytuacje, że pracownicy w czwartek pracować mają do północy, a w Wigilię zaczynać pracę już o szóstej. Dla niektórych to tryb pracy, który nie pozwoli im przygotować się do świąt. Skargi dotyczyły także braku możliwości brania urlopów na czas przedświąteczny. Sklepy są zdziesiątkowane, bo przecież pracownicy handlu też chorują na COVID-19, to powoduje, że osoby pracujące są zmęczone, sfrustrowane i często zastanawiają się na swoją przyszłością w handlu – mówi Małgorzata Marczulewska.

Praca w dyskontach. Brak skarg na niskie wynagrodzenia

Stowarzyszenie STOP Nieuczciwym Pracodawcom kontaktowało się z wieloma pracownikami handlu. Większość z tematów nie wyczerpuje znamion naruszenia prawa pracy. Menadżer widząc szczyt sezonu handlowego musi operować zespołem w taki sposób, by zapewnić sobie obsadę w pracy. Nie można oczekiwać od niego, że udzieli urlopu, kiedy sytuacja w miejscu pracy na to nie pozwala.

– Co ciekawe właściwie nikt nie narzeka na pieniądze, to bardzo znamienne – przyznaje Małgorzata Marczulewska. – Osoby z którymi rozmawialiśmy mówiły zarówno o premiach świątecznych, bonach zakupowych czy o tym, że ich praca jest doceniana, ale jest jej po prostu za dużo, a czynników generujących napięcie jest rekordowa ilość. Pracownicy handlu dostali premie, a w wielu sieciach od nowego roku planowane są podwyżki. Problemem jest więc zbyt mała ilość rąk do pracy – dodaje Małgorzata Marczulewska.

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.