Reklama

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Reklama

Pracodawców czekają dodatkowe koszty w związku z wypadkami w pracy?

18 września br. weszły w życie przepisy zrównujące kwestie wypadków podczas wyjazdu integracyjnego czy podróży służbowej z wypadkami przy pracy. Dla firm może to oznaczać wzrost kosztów składki wypadkowej, a w konsekwencji również wzrost kosztów wynagrodzeń.
Reklama

Zgodnie z opublikowaną Ustawą z dnia 24 czerwca 2021 r. o zmianie ustawy w systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw, od 18 września obowiązują przepisy zrównujące kwestie wypadków w delegacji z wypadkami przy pracy. Jak wskazuje art. 3 ust. 2 – wypadkiem na równi z wypadkiem przy pracy, w zakresie uprawnienia do świadczeń określonych w ustawie, jest wypadek któremu pracownik uległ: w czasie podróży służbowej (…), podczas szkolenia w zakresie powszechnej samoobrony oraz przy wykonywaniu zadań zleconych przez działające u pracodawcy organizacje związkowe.

Nowe przepisy

- Dotychczas wypadek, któremu pracownik uległ podczas wyjazdu integracyjnego lub w podróży służbowej był traktowany na równi z wypadkiem przy pracy tak naprawdę dla potrzeb uzyskania świadczeń z tytułu ubezpieczenia wypadkowego. Po wprowadzeniu nowych przepisów z dniem 18 września, pracownicy nie odczują zmian z nimi związanych, jednak firmy mogą się mierzyć ze wzrostem kosztów składki wypadkowej, co może się przełożyć również na wzrost kosztów wynagrodzeń. Warto tutaj przypomnieć, że płatnik składek zgłaszający co najmniej dziesięciu pracowników do ubezpieczenia wypadkowego, musi co roku złożyć do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych formularz ZUS IWA, który będzie podstawą do ustalenia wysokości składki wypadkowej. A to właśnie wskaźnik wypadkowości stanowi jeden z głównych czynników determinujących wysokość zobowiązań z tego tytułu. Dla przykładu - mała firma produkcyjna zatrudniająca 80 pracowników, która na wypłaty przeznacza 336 000 zł (średnie wynagrodzenie 4200 zł brutto)  przy składce w wysokości 1,67 będzie odprowadzać 5 611,2 zł do ZUS. Jeśli ZUS IWA był błędnie wypełniany, ZUS może podnieść wysokość składki o 150% co daje 2,51% jej wartości i kwotę 8 416,8 zł, czyli różnicę w wysokości 2 805,6 zł. Przyjmując te same warunki, przedsiębiorstwo zatrudniające 320 pracowników będzie musiało pokryć różnicę w wysokości składki wynoszącą 11 222,4 zł, a przy zatrudnieniu 620 pracowników 22 444,8 zł. Jak wyżej wspomniano, ZUS może się domagać korekty wysokości składki za minione już lata, wraz z odsetkami, co finalnie wygeneruje kilkukrotnie wyższe kwoty – mówi Monika Grządziela, dyrektor rozwoju biznesu W&W Consulting.

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.