PARTNER PORTALU
  • Partner portalu: EY

PRCH: Najwyższe nasycenie powierzchnią handlową we Wrocławiu

Autor: dlahandlu.pl 18 kwietnia 2018 15:19

Wśród największych skupisk miejskich w Polsce, najwyższe średnie nasycenie powierzchnią centrów handlowych ma aglomeracja wrocławska (948 m kw. na 1000 mieszkańców). Na drugim miejscu plasuje się aglomeracja poznańska (891 m kw.), a na trzecim – trójmiejska (732 m kw.). Aglomeracja warszawska notuje wyraźnie niższą liczbę mkw. przestrzeni komercyjnych przypadających na 1000 mieszkańców (623 m kw.). Nasycenie w aglomeracjach katowickiej, krakowskiej, łódzkiej i szczecińskiej występuje na dość podobnym poziomie – w granicach od 540 do 581 m kw./1000 mieszkańców.

Ogólne nasycenie powierzchnią centrów handlowych w Polsce wyniosło w 2017 roku 306 m kw. na 1000 mieszkańców, czyli wzrosło o 8 m kw. w porównaniu do 2016 r. Ze względu na trwające budowy obiektów wskaźnik ten stale rośnie. Najwięcej nowej powierzchni komercyjnej przybyło w aglomeracjach, stanowiąc 61% całorocznej podaży. To efekt otwarcia nowych centrów, m.in. Galerii Północnej w Warszawie, Wroclavii we Wrocławiu i Serenady w Krakowie. Jednak  w przeliczeniu liczby mkw. powierzchni przypadającej na 1000 mieszkańców, widoczniejszy wzrost nastąpił w dużych miastach (200 – 400 tys. mieszkańców). Oprócz tych nadal perspektywicznych z punktu widzenia nasycenia, takich jak Warszawa, Konurbacja Katowicka czy Szczecin, należy do nich również Wrocław i Poznań – wysoki poziom nasycenia powierzchnią, ale jednocześnie rosnący potencjał nabywczy.

Na koniec 2017 r. wskaźnik pustostanów w obiektach handlowych w Polsce wyniósł 4%. Wynik w głównej mierze jest efektem zamykania sklepów wielkopowierzchniowych Praktiker i zwalniania lokali przez Jatomi Fitness. Uwalniane powierzchnie systematycznie wchłaniane są przez nowych najemców, co ogranicza skalę potencjalnego wzrostu obszaru pustostanów. W głównych skupiskach miejskich, najniższy wskaźnik powierzchni niewynajętej odnotowano w aglomeracji warszawskiej i wrocławskiej – 2,9%, natomiast największy w katowickiej (5,8%) oraz poznańskiej (5,3%). Wyraźny wzrost wskaźnika pustostanów zarejestrowano w Trójmieście oraz Poznaniu. W mniejszych miejscowościach najlepszy wynik osiągnął Toruń (1,7%). W Częstochowie wskaźnik wyniósł 6,6%, a w Radomiu aż 8,5%.

Raport PRCH RETAIL RESEARCH FORUM przygotowała Polska Rada Centrów Handlowych we współpracy z ekspertami z Knight Frank, Savills, BNP Paribas Real Estate, Metro Properties oraz GfK.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE






BĄDŹ NA BIEŻĄCO



OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7510
Ilość aktualnych ofert: 488070

POLECANE OFERTY

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
  • Max

    4,99

  • Śr

    3,63

  • Min

    2,98

ProduktySklepyRegiony


Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.