Reklama
Partner portalu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Reklama

Prezes Credit Agricole: Ekologia musi być rentowna

Z punktu widzenia banku bardzo przyglądamy się jak firma próbuje wpisać się w zmiany związane z ekologią. Problem polega na tym, że można być bardzo ekologicznym i nieefektywnym. Trzeba wyważyć punkt, w którym rozwiązania prośrodowiskowe są na tyle mądre, że pozwalają zachować efektywność i dochodowość produkcji – mówił podczas FRSiH prezes Credit Agricole Piotr Kwiatkowski.
Reklama

Zmienność w segmencie agro

- Podstawowym problemem w sektorze rolno-spożywczym jest wielość zmiennych. W całej kolekcji czynników zmiennych możemy wymienić np. pogodę, zarazy dotyczące upraw czy hodowli. Mamy elementy związane z przestawianiem się na nowe technologie - mówił Piotr Kwiatkowski. - Pojawiają się nowe trendy i przedsiębiorcy muszą rozpoznać co jest trwałym trendem a co chwilową modą. Tymczasem pewne decyzje strategiczne mogą okazać się błędne jeśli źle się rozpozna trendy – dodał.

Kolejnym elementem jest czynnik proekologiczności, opinii konsumentów, które na koniec są decydujące oraz cykliczność – choćby w segmencie mleka. Elementem wpływającym na sektor rolno-spożywczy jest też globalizacja. - Kiedyś nie miało to tak dużego znaczenia jak dziś – dzisiaj pewne zjawiska, które dzieją się w Stanach Zjednoczonych. Chinach, Kanadzie, przekładają się na rynki lokalne i tych czynników nie da się pominąć – mówił prezes Credit Agricole.

Trendy, cykle, mody

Jego zdaniem, przedsiębiorstwa powinny przede wszystkim rozpoznać, co jest procesem cyklicznym, co jest procesem powtarzalnym, co jest przypadkiem, a co trendem. Dopiero po rozpoznaniu, co jest trendem, możemy podejmować odpowiednie decyzje.

W przypadku samych trendów, potrzebna jest z kolei identyfikacja, jak silny jest trend, czy jest lokalny, czy ogólnoświatowy. Ważna jest też umiejętność oceny dynamiki tego trendu, czy to chwilowa moda, czy tez trend długofalowy. - Bardzo często w rolnictwie, ze względu na odbiorcę końcowego, mamy do czynienia w trendami długofalowymi, wielopokoleniowymi. Widać to na przykładzie aspektów ekologicznych, gdzie młodzi ludzie mają swoje oczekiwania co do żywności ekologicznej. Z drugiej strony, niektóre informacje co do oczekiwań konsumentów mają bardziej charakter medialny, są nagłaśniane, w praktyce nie zawsze te zjawiska są widoczne. Np. dużo się mówi o żywności ekologicznej, tymczasem wydatki Polaków na żywność ekologiczną to ok. 0,6 proc. wydatków ogółem. Ten wskaźnik dochodzi do 10 proc. w najbardziej rozwiniętych państwach świata – tłumaczył prezes Credit Agricole.

Kolejna kwestia to tzw. Zielony Ład. - Nie da się tego nie zauważyć i iść pod prąd. Możemy się buntować, że niektóre z regulacji przygotowanych przez UE są nieprzyjazne dla biznesu, ale na koniec i tak konsument zdefiniuje swoje oczekiwania – mówił.

Prezes Credit Agricole zauważył, że niektóre trendy są kształtowane przez samych konsumentów. - Przykładem jest produkcja jaj z wolnego wybiegu. Regulacji nie było żadnych, a konsumenci sami dali sygnał, że wolą kupować takie jaja. Przedsiębiorcy nie mogą lekceważyć takich trendów, nie można iść pod prąd bo można zderzyć się ze ścianą – tłumaczył Piotr Kwiatkowski.

Ekologia musi być rentowna

Zastrzegł, że trend proekologiczności jest brany pod uwagę przez bank w podejmowaniu decyzji o finansowaniu przedsiębiorstw.

- Z punktu widzenia banku bardzo przyglądamy się jak firma próbuje wpisać się w zmiany związane z ekologią. Problem polega na tym, że można być bardzo ekologicznym i nieefektywnym. Trzeba wyważyć punkt, w którym rozwiązania prośrodowiskowe są na tyle mądre, ze pozwalają zachować efektywność i dochodowość produkcji – tłumaczył.

Nowy model menedżera

Piotr Kwiatkowski zauważył, że w czasie pandemii menedżerowie muszą kształtować nowe umiejętności.

- Zmienia się model menedżera. Kiedyś był to ktoś, kto w sposób techniczny zarządzał firmą. Świat był niezmienny a przywództwo było czytelne. Teraz ten proces zmienia się, także pod wpływem zmian w społeczeństwie. Partnerzy, pracownicy zaczynają czuć się zagubieni w świecie niepewności i zaczynają oczekiwać bezpieczeństwa, stabilności od menedżera, który musi zacząć budować relacje z zespołem, opartą nie na wydawaniu poleceń ale na współpracy. Chodzi o łączenie pracowników we wspólny proces zarządzania firmą – tłumaczył. Tylko przez to włączenie możemy budować motywację, która jest najważniejsza w budowaniu sukcesu firmy.

Gospodarka jak wahadło

Prezes Credit Agricole uspokajał, że gospodarka z czasem powinna wrócić do równowagi.

- Byliśmy świadkami czegoś wyjątkowego jeśli chodzi o makroekonomię. Pandemia i związane z nią lockdowny spowodowała, że gospodarka otrzymała silny impuls wytrącający z równowagi. To zjawisko miało miejsce zarówno po stronie podaży jak i popytu. Cechą takiego wybicia jest zjawisko podobne do ruchu wahadła. Aby wrócić do równowagi będzie przez jakiś czas wychylało się w obie strony - tłumaczył.

Jego zdaniem, dzięki wsparciu finansowemu dla przedsiębiorstw udało nam się w miarę dobrze przejść ten szok. – Pacjent jednak wciąż jest chory. Nierównowaga cały czas ma miejsce i charakteryzuje się zmiennością parametrów makroekonomicznych, takich jak np. inflacja, stopy proc. W moim postrzeganiu równowaga będzie wracała powoli, ale na dziś musimy się pogodzić, że sytuacja nierównowagi potrwa jeszcze jakiś czas – dodał.

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.