Reklama
Partner portalu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Reklama

Prezes Intermarche: Największym dramatem sieci handlowych jest wojna cenowa

Polski rynek detaliczny to wciąż burzliwy sektor, w którym natężenie walki konkurencyjnej rośnie z każdym rokiem. Skala przeobrażeń, jaką przeszedł w ostatnich 10 latach przerosła wyobrażenia większości z nas. Przeszliśmy w tym czasie od fazy silnych i stosunkowo łatwych wzrostów, rozwoju ekstensywnego i wyraźnego podziału ról na supermarkety, hipermarkety, dyskonty i handel tradycyjny, do zaniku granic między formatami sprzedaży, wykorzystania kanałów internetowych, aplikacji mobilnych, wykształcenia się smart shopperów i multiformatowości. 10 lat temu było łatwiej - wystarczyło mieć dobre ceny, promocje i telewizję - uważa Krzysztof Waligórski, prezesa Intermarche Polska.
Reklama

Dziś dogonienie standardu rynkowego daje jedynie szansę na ograniczenie spadków sprzedaży, a wzrostu musimy szukać w wyróżnikach: gamie, usługach, lokalizacji, indywidualizacji oferty, komunikacji. Największym dramatem sieci handlowych jest dziś trwająca wojna cenowa, zjawisko najbardziej szkodliwe dla każdej branży. Każdy chce być tani, atrakcyjny, mieć najlepsze promocje. To błędne koło, z którego wypadają słabsi, często bardzo atrakcyjni dla klientów detaliści, a pozostają wyłącznie najsilniejsi, dyktujący warunki, niekoniecznie korzystne dla branży i rynku.
Polski rynek handlu detalicznego bardzo silnie utrzymuje blisko 50 procentowy dualizm - tandem handlu tradycyjnego i nowoczesnego. Wynika to z przyzwyczajeń i oczekiwań Polaków. Jako konsumenci szukamy dobrych, świeżych i zdrowych produktów, jednocześnie przyciągają nas niskie ceny i promocje, a uzupełnieniem tego jest wygoda i bliskość. I tak polski smart shopper wybiera się do dyskontów po produkty pierwszej potrzeby, w sklepach osiedlowych chętnie kupuje pieczywo, mięso, wędliny, a w supermarketach poszukuje wyboru, urozmaicenia. Od lat obserwuję różne rynki europejskie, poszukuję inspiracji i kierunków rozwoju. Polski klient jest inny niż nasi zachodni sąsiedzi. Cechuje nas dużo większa świadomość konsumencka i zdrowy rozsądek.
W poszukiwaniu wzrostu, sieci tracą tożsamość formatów, które reprezentują. Supermarkety stają się dyskontowe, dyskonty rozwijają ofertę supermarketową, hipermarkety odchodzą na drugi, trzeci plan. Uważam, że stoimy obecnie przed kolejną rewolucją na rynku detalicznym, która będzie odpowiedzią na potrzeby polskiego klienta. Rewolucją, która sprawi, że nie będzie potrzebny wspomniany dualizm i dzielenie zakupów pomiędzy różnych detalistów. Przyszłość należeć będzie do tej sieci, która wsłucha się w oczekiwania konsumentów i wyjdzie z nową, szerokorozumianą, propozycją - podsumowuje Krzysztof Waligórski.
Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (3)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.