Prezes Stokrotki: Coraz częściej sieci dokładają do produktów z bilboardów, by przyciągnąć klientów
Ostatni kwartał 2013 roku był bardzo trudny dla rynku detalicznego. Na rynku widoczna jest coraz agresywniejsza walka cenowa. Jej konsekwencją będzie przyspieszenie konsolidacji w handlu - mówi Dariusz Kalinowski, prezes Emperii i Stokrotki.

Fot. Adobe Stock. Data dodania zdjęcia 4 listopada 2022
Reklama
Jak tłumaczy prezes, obecnie coraz częściej zdarza się, że sieć handlowa dokłada do produktu, który jest eksponowany w reklamie, np. na bilbordzie. W ten sposób chce przyciągnąć klientów do sklepu. Kolejne zjawisko nasilające walkę cenową do rozwój marek własnych, z którymi muszą konkurować nawet najlepsi producenci markowych produktów FMCG.
- W ostatnim roku wielu detalistów zanotowało duży spadek rentowności. Wielu z nich zaczyna rozumieć potrzebę konsolidacji. Dziś niemal każdy detalista próbuje się porozumieć z innymi, czy to w kwestii wspólnych zakupów, czy np. wspólnych marek własnych - mówi Dariusz Kalinowski.
- Uważam, że lata 2014 i 2015 będą latami konsolidacji w handlu - dodaje.
Jak informuje, spółka także nie wyklucza rozwoju poprzez akwizycje, które mogłyby być dokonywane za gotówkę lub poprzez wymianę akcji.
Według danych Nielsena, na które powołuje się firma, w czwartym kwartale 2013 roku wartość sprzedaży LFL w segmencie supermarketów, bez uwzględnienia Stokrotek, spadła o 3,3 proc., a w całym 2013 roku spadek wyniósł 4,5 proc. Natomiast sieć sklepów Stokrotka, biorąc pod uwagę sprzedaż na stałej próbie sklepów (LFL) spadła o 2,4 proc. w czwartym kwartale i o 1,2 proc. w całym 2013 roku.
Dane dotyczą stałej liczby 895 supermarketów Carrefour (poniżej 2.500 metrów kw.), Carrefour Market, Simply Market, E.Leclerc (poniżej 2.500 metrów kw.), Intermarche, Polomarket, Tesco (poniżej 2.500 metrów kw.).
Natomiast biorąc pod uwagę sprzedaż całkowitą, według Nielsena wartość sprzedaży w czwartym kwartale 2013 roku w segmencie supermarkety wzrosła o 3,4 proc., a w całym 2013 roku wzrosła o 3,2 proc. Z kolei sprzedaż detaliczna w 2013 roku, według GUS wzrosła o 2,6 proc.
- Czwarty kwartał 2013 roku był bardzo trudny dla sektora handlu detalicznego. Praktycznie nie wystąpił efekt świąt - mówi Dariusz Kalinowski. - Nie jesteśmy optymistami i nie sądzimy, aby w najbliższym czasie sprzedaż detaliczna istotnie wzrastała - dodaje.
Emperia liczy na poprawę sprzedaży Stokrotek między innymi dzięki przeprowadzanym procesom: wdrażaniu własnej logistyki, remodelingowi i rebrandingowi, a także zamykaniu nierentownych placówek. W czwartym kwartale spółka zamknęła jeden taki sklep. Proces ma być kontynuowany w przyszłości.
- W ostatnim roku wielu detalistów zanotowało duży spadek rentowności. Wielu z nich zaczyna rozumieć potrzebę konsolidacji. Dziś niemal każdy detalista próbuje się porozumieć z innymi, czy to w kwestii wspólnych zakupów, czy np. wspólnych marek własnych - mówi Dariusz Kalinowski.
- Uważam, że lata 2014 i 2015 będą latami konsolidacji w handlu - dodaje.
Jak informuje, spółka także nie wyklucza rozwoju poprzez akwizycje, które mogłyby być dokonywane za gotówkę lub poprzez wymianę akcji.
Według danych Nielsena, na które powołuje się firma, w czwartym kwartale 2013 roku wartość sprzedaży LFL w segmencie supermarketów, bez uwzględnienia Stokrotek, spadła o 3,3 proc., a w całym 2013 roku spadek wyniósł 4,5 proc. Natomiast sieć sklepów Stokrotka, biorąc pod uwagę sprzedaż na stałej próbie sklepów (LFL) spadła o 2,4 proc. w czwartym kwartale i o 1,2 proc. w całym 2013 roku.
Dane dotyczą stałej liczby 895 supermarketów Carrefour (poniżej 2.500 metrów kw.), Carrefour Market, Simply Market, E.Leclerc (poniżej 2.500 metrów kw.), Intermarche, Polomarket, Tesco (poniżej 2.500 metrów kw.).
Natomiast biorąc pod uwagę sprzedaż całkowitą, według Nielsena wartość sprzedaży w czwartym kwartale 2013 roku w segmencie supermarkety wzrosła o 3,4 proc., a w całym 2013 roku wzrosła o 3,2 proc. Z kolei sprzedaż detaliczna w 2013 roku, według GUS wzrosła o 2,6 proc.
- Czwarty kwartał 2013 roku był bardzo trudny dla sektora handlu detalicznego. Praktycznie nie wystąpił efekt świąt - mówi Dariusz Kalinowski. - Nie jesteśmy optymistami i nie sądzimy, aby w najbliższym czasie sprzedaż detaliczna istotnie wzrastała - dodaje.
Emperia liczy na poprawę sprzedaży Stokrotek między innymi dzięki przeprowadzanym procesom: wdrażaniu własnej logistyki, remodelingowi i rebrandingowi, a także zamykaniu nierentownych placówek. W czwartym kwartale spółka zamknęła jeden taki sklep. Proces ma być kontynuowany w przyszłości.
Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa
regulamin.
Reklama