PARTNER PORTALU
  • Partner portalu: EY

Prezes UOKiK: Biedronka masowo naruszała prawa konsumentów do informacji o cenach

Autor: dlahandlu.pl, PB 11 sierpnia 2020 16:46

Prezes UOKiK: Biedronka masowo naruszała prawa konsumentów do informacji o cenach Fot. materiały prasowe

Praktyka niewłaściwego uwidaczniania cen w sieci Biedronka miała charakter masowy i trwała przez kilka lat. W 2 na 3 skontrolowanych sklepach tej sieci wystąpiły poważne nieprawidłowości jeśli chodzi o oznakowanie cen – mówi w rozmowie z dlahandlu.pl. Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

Przypomnijmy, UOKiK nałożył na Biedronkę 115 mln zł kary za nieprawidłowe uwidacznianie cen. Sieć uważa decyzję urzędu za niezasłużoną i nieuczciwą. Firma zamierza się odwoływać. - Biorąc pod uwagę skalę działalności naszej sieci – ponad 3 tys. sklepów, blisko 70 tys. pracowników, ponad 4 mld odwiedzin klientów w okresie od 2017 r. do lipca 2020 r. – nie możemy wykluczyć indywidualnych przypadków, w których niezamierzony błąd ludzki doprowadził do braku ceny lub braku jej natychmiastowej aktualizacji – tłumaczy Biedronka w oświadczeniu wydanym po otrzymaniu kary.

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny ocenia, że nawet jeśli sieć w ostatnim czasie podjęła wiele działań, które miały na celu wyeliminowanie problemu niewłaściwego uwidaczniania cen, to trzeba wziąć pod uwagę, że problem ten trwał znacznie dłużej.

- W toku postępowania, analizując zebrany materiał, skargi konsumentów, a także wyniki kontroli Inspekcji Handlowej stwierdziliśmy, że ten proceder trwał co najmniej od 2016 roku. Tylko w ciągu ostatnich 18 miesięcy mieliśmy około 400 skarg konsumenckich. W prawie 2/3 skontrolowanych sklepów sieci Biedronka wystąpiły poważne nieprawidłowości, jeśli chodzi o uwidacznianie cen. Mówimy tu z jednej strony o braku informacji o cenie, a z drugiej strony - o różnicy pomiędzy ceną na półce a ceną w kasie. Przeciętnie 14 proc. produktów znajdujących się w sklepach tej sieci nie miało w ogóle informacji o cenie. To bardzo poważne naruszenia – mówi Tomasz Chróstny.

- Przedsiębiorca nie może bronić się tym, że jest to nieumyślny błąd, który wynika ze skali działalności. Skala działalności determinuje bardzo poważne korzyści ekonomiczne. To właśnie ze względu na nią odpowiedzialność i dbałość o prawa konsumentów powinna być na bardzo wysokim poziomie. Nie można łamać praw konsumenta, zwłaszcza w tak ważnym zakresie jak prawo do informacji, w tym przypadku o właściwej cenie - dodaje.

Prezes UOKiK zauważa, że sieć Biedronka działa na ogromną skalę. – 1 grosz różnicy na każdej złotówce może wygenerować u tego przedsiębiorcy dodatkowe korzyści na poziomie 50-60 mln zł. Mówimy zatem potencjalnie o poważnych stratach finansowych, które ponoszą konsumenci w wyniku niekorzystnej różnicy pomiędzy cenami na półce i w kasie - tłumaczy.


  • zlotowinfo 2020-08-12 20:11:23

    ja tam nei widzę problemu, nie podoba się cena, nie kupuję, zostawiam na kasie

  • CK 2020-08-12 14:18:56

    I tak jest cały czas. Nic sobie z tym nie robią.

ZOBACZ WSZYSTKIE (2)

WYBRANE DLA CIEBIE






BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 6517
Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
  • Max

    6,24

  • Śr

    5,01

  • Min

    4,05

ProduktySklepyRegiony


Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.