PARTNERZY PORTALU
  • Partner portalu: EY
  • Partner portalu: EY

Prezes UOKiK: Mamy narzędzia, by utrzymać ceny żywności na poziomie sprzed epidemii

Autor: dlahandlu.pl, PB 1 kwietnia 2020 18:26

Prezes UOKiK: Mamy narzędzia, by utrzymać ceny żywności na poziomie sprzed epidemii Na zdj. Tomasz Chróstny, prezes UOKiK, fot. materiały prasowe

Z prezesem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Tomaszem Chróstnym rozmawiamy o nowych zagrożeniach dla konkurencji i konsumentów, jakie niesie nadzwyczajna sytuacja związana z epidemią, a także o nieuzasadnionych wzrostach cen w sklepach. - Wszcząłem postępowanie, w którym sprawdzamy, czy podwyżki cen żywności mogą być efektem nieuczciwego wykorzystywania przewagi kontraktowej – mówi nam Tomasz Chróstny.

Cały wywiad na portalspozywczy.pl

Jakie nowe zagrożenia, związane z ochroną konkurencji i konsumentów, pojawiają się w związku z wystąpieniem epidemii w Polsce i na świecie?

Epidemia koronawirusa to zupełnie nowa sytuacja, która w dodatku zmienia się bardzo dynamicznie. Dlatego też nieuczciwe praktyki, które widzimy teraz, różnią się od tych, które obserwowaliśmy jeszcze miesiąc temu. Najpierw naszą uwagę zwróciły liczne ogłoszenia w internecie, które wykorzystywały lęk konsumentów przed koronawirusem. Były to oferty środków ochrony osobistej i kosmetyków, które reklamowane były jako chroniące przed chorobą, podczas gdy nie miały takich właściwości.

Wystąpiliśmy do największych portali internetowych w Polsce o szybkie usunięcie tych ofert. Dzięki otwartej postawie, choćby największej tego typu platformy w naszym kraju, tylko z niej udało się wyeliminować około 100  tys. ogłoszeń wprowadzających konsumentów w błąd bądź mających rażąco zawyżone ceny, sprzeczne z dobrym obyczajem i zasadami współżycia społecznego. Dużym wsparciem był również wprowadzony w połowie marca przez Premiera Mateusza Morawieckiego nakaz wycofania wprowadzających w błąd ogłoszeń z najpopularniejszych portali sprzedażowych.

Jeszcze przed pierwszymi przypadkami koronawirusa w Polsce wszcząłem również postępowanie wobec hurtowni, które wypowiadały szpitalom umowy na dostawę środków ochrony indywidualnej, np. maseczek. Informacje o ich działaniach przekazaliśmy do Urzędu Zamówień Publicznych. Zwróciliśmy UZP uwagę na możliwość skorzystania z uprawnień kontrolnych w razie ewentualnego sporu między zamawiającym a wykonawcą, a także uzasadnionej możliwości skorzystania z fakultatywnego wykluczenia tych podmiotów z przyszłych przetargów publicznych wobec niewłaściwego wykonania przez nie zawartych umów przetargowych. Zauważyliśmy, że po podjętych działaniach inne hurtownie nie zdecydowały się na dalsze wypowiadanie zawartych ze szpitalami umów, choć ze względu na zakłócenia logistyczne niektóre z nich czasowo obniżyły wolumen realizowanych dostaw.

Następne nieuczciwe działania odczuliśmy już bezpośrednio w naszych portfelach…

Czy chodzi o zawyżanie cen w ostatnim czasie na niektóre produkty?

Tak, to kolejna nieuczciwa praktyka, która się pojawiła w związku z epidemią.

Jak dużej skali są to zwyżki i jakich produktów dotyczą?

Podwyżki dotyczą głównie żywności, ale też kategorii nieżywnościowych, w tym środków ochrony indywidualnej. To po raz kolejny żerowanie na strachu, dlatego konieczna jest walka z tym procederem. Widać to na przykładzie artykułów spożywczych. Polska jest jednym z największych producentów żywności w Europie, nie grożą nam niedobory, a jednak ceny poszły mocno w górę. Tak drastyczne wzrosty cen w krótkim czasie nie mają uzasadnienia ekonomicznego, jest to nieuczciwe działanie.

Co robi UOKiK, by zapobiec nieuzasadnionym wzrostom cen? Czy przewidziane są kary?

Zaczęliśmy od monitoringu cen, zarówno w internecie, jak i przy wsparciu Inspekcji Handlowej w sklepach stacjonarnych. Zaproponowaliśmy jednocześnie, żeby w ramach specustawy wprowadzić ceny lub marże referencyjne dla niektórych produktów, w tym żywności. Przypomnę, że dotychczas UOKiK nie miał uprawnień do kontrolowania poziomu cen. Nie było dotąd takiej potrzeby, w gospodarce rynkowej cena wynika z gry popytu i podaży, przedsiębiorcy przy sprawnym mechanizmie rynkowym konkurują o klienta, zaś konsument ma możliwość porównania cen w różnych sklepach i zakupu tam, gdzie uznał ofertę za najbardziej atrakcyjną. Teraz takiej możliwości nie ma. Stąd propozycja zmian prawnych, aby w tym szczególnym, tymczasowym okresie ustawodawca wprowadził dodatkowe uprawnienia kontrolne i sankcyjne dla instytucji państwowych.

Cieszę się, że ten pomysł zyskał akceptację. Minister Rozwoju, w porozumieniu z szefami resortów zdrowia i rolnictwa będzie mógł w drodze rozporządzenia ustalić cenę lub marżę maksymalną, m.in. na produkty, które mają znaczenie dla zdrowia, bezpieczeństwa i domowych budżetów. To np. żywność, maseczki ochronne czy płyny do dezynfekcji rąk. Sprzedaż powyżej tych cen lub marż będzie niezgodna z prawem i zagrożona karą od 5 tys. zł do 5 mln zł od właściwej inspekcji. Jeśli okaże się, że przedsiębiorcy tworzą swój model biznesowy z obchodzenia cen lub marż wówczas muszą liczyć się jeszcze z karą od UOKiK – do 10 proc. obrotów.

Mówimy o rozwiązaniu, które może zostać zastosowane w przypadku dalszych, nieusprawiedliwionych wzrostów cen niektórych kategorii produktowych, przy czym osobiście mam nadzieję, że nieuczciwi przedsiębiorcy przestaną nadużywać swobody ustalania cen – wówczas wprowadzone rozwiązania wraz z dotkliwymi sankcjami finansowymi nie będą musiały znaleźć zastosowania. Jeśli tak się jednak nie stanie, użyjemy ich z całą stanowczością aby te praktyki nie miały miejsca.

Jakie jeszcze działania podejmuje obecnie UOKiK, w celu ochrony konkurencji i konsumentów?

Kolejne działania prowadzimy w obszarze przewagi kontraktowej. Wszcząłem postępowanie, w którym sprawdzamy, czy podwyżki cen żywności mogą być efektem nieuczciwego wykorzystywania przewagi. Chcemy ustalić, kto odpowiada za te wzrosty, czy np. wynikają one z presji producentów żywności lub pośredników na podniesienie cen. Wystosowałem również pisma do organizacji zrzeszających sprzedawców - Polskiej Izby Handlu i Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji. Zaapelowałem do nich, aby wpłynęły na działania swoich członków i powstrzymały wzrost cen. Z UOKiK wyszedł jasny sygnał, że ceny i marże najważniejszych produktów codziennego użytku, w tym żywności, powinny pozostać na poziomie sprzed epidemii, a zatem z lutego br. Jesteśmy z nimi w kontakcie i monitorujemy ich starania w tym zakresie.

Podobał się artykuł? Podziel się!

  • TM 2020-04-02 10:02:18

    "ceny żywności sprzed epidemii", czyli płace minimalne sprzed epidemii, środki dezynfekujące sprzed epidemii, rękawice, maseczki, folie, kasze, mąki, przyprawy itd, itd,itd, sprzed epidemii - i mi się to podoba. czy Uokik będzie organizował dostawy? Bardzo bym prosił o 6000 l płynu do dezynfekcji w cenie sprzed epidemii, 500 000 rękawiczek jednorazowych sprzed epidemii, proszę wysłać formularz to wpiszę resztę, dobrze, że jesteśmy średnim zakładem to mało potrzebyjemy. Pozdrawiam

  • Ciach 2020-04-02 09:58:26

    Podrożał tylko olej rzepakowy, mąka i wszystkie produkty, które są produkowane z tych surowców...

    Oraz jajka, spirytus, wyroby higieniczne i pakowane ciastka.

ZOBACZ WSZYSTKIE (2)

WYBRANE DLA CIEBIE






BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 5725
Ilość aktualnych ofert: 439130

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
  • Max

    2,19

  • Śr

    1,74

  • Min

    1,49

ProduktySklepyRegiony


Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.