Prezes UOKiK: Naszym celem jest eliminowanie z rynku nieuczciwych praktyk

Autor: PAP/Rzeczpospolita 18 grudnia 2020 09:02

Naszym celem jest eliminowanie z rynku nieuczciwych praktyk godzących w konsumentów i uczciwych przedsiębiorców. Kary są tylko środkiem do osiągnięcia tego celu - mówi w wywiadzie dla piątkowej "Rzeczpospolitej" prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Tomasz Chróstny.

"Ja i pracownicy UOKiK jesteśmy w pełni zdeterminowani, żeby eliminować z rynku nieuczciwe praktyki dużych podmiotów. Nie mogą występować sytuacje, w których duże przedsiębiorstwa rosną i rozwijają się kosztem mniejszych kontrahentów" - zaznaczył w wywiadzie dla "Rz" prezes UOKiK Tomasz Chróstny. Chróstny odniósł się w ten sposób do pytania o nałożenie przed kilkoma dniami kary 723 milionów zł na właściciela sieci sklepów Biedronka.

"Firma, na którą nałożona została kara, uważa, że decyzja w tej sprawie jest stronnicza i będzie dochodzić sprawiedliwości w sądzie. Odnoszę wrażenie, że komunikuje w ten sposób: jesteśmy duzi, czujemy się pewnie i nikt nie jest w stanie zmienić naszego postępowania" - ocenił Chróstny. Prezes UOKiK wskazał, że w innych krajach "od dekad istnieją regulacje związane z dużymi sieciami handlowymi, np. w zakresie planowania przestrzennego czy maksymalnej wielkości placówek handlowych w stosunku do wielkości miejscowości, w której chciałyby działać".

"Sieci handlowe w Polsce dostały nieograniczone możliwości rozwoju i poczuły się na tyle pewnie, że zaczęły stosować nieuczciwe praktyki względem swoich dostawców i konsumentów, w tym właśnie wykorzystując swoją przewagę kontraktową do narzucania niekorzystnych warunków handlowych. To pokazuje, że problem jest głęboki i tkwi niekiedy w modelu działalności tych przedsiębiorców" - ocenił.

Dodał, że w polskiej gospodarce "mamy do czynienia z bardzo dużymi podmiotami, od których mamy prawo wymagać uczciwości i odpowiedzialności". "Tak jest szczególnie w przypadku gospodarstw rolnych i producentów żywności, od których zależy bezpieczeństwo żywnościowe kraju i nas wszystkich jako konsumentów. Nasze kompetencje obejmują jednak cały rynek - uczciwość zachowań przedsiębiorców względem konkurentów i konsumentów leży w interesie nas wszystkich" - powiedział.

Dopytywany o to, w jaki sposób kara została ustalona zaznaczył, że "kara wydaje się wysoka jednak wynika ona wprost z rozmiarów i skali działalności tego właściciela sieci handlowej Biedronka".

"Według naszych ustaleń, tylko w ciągu trzech lat Jeronimo Martins Polska osiągnął na tych praktykach korzyść w wysokości ponad 600 mln zł, zrealizowaną kosztem wynagrodzenia dostawców, które zostało zmniejszone w oparciu o nieuzgodniony wcześniej a narzucony przez sieć rabat. Dlatego kara jest adekwatna do stopnia naruszenia przepisów i przedsiębiorca powinien jak najszybciej dostawcom tę szkodę wynagrodzić" - zaznaczył.

Dodał, że urząd będzie wspierał dostawców i kontrahentów sieci w dochodzeniu roszczeń tak, aby mogli odzyskać pieniądze.

Podobał się artykuł? Podziel się!






BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 6416
Ilość aktualnych ofert: 488070

POLECANE OFERTY

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
  • Max

    5,49

  • Śr

    4,61

  • Min

    2,99

ProduktySklepyRegiony


Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.