PARTNER PORTALU
  • Partner portalu: EY

Prezes UOKiK: Relacje między placówkami małego i dużego formatu, to element polityki gospodarczej państwa

Autor: Paulina Belżecka 19 sierpnia 2020 13:36

Prezes UOKiK: Relacje między placówkami małego i dużego formatu, to element polityki gospodarczej państwa fot. Tomasz Chróstny, prezes UOKiK

O obszarach, w których UOKiK zamierza być szczególnie aktywny, toczących się postępowaniach dotyczących przewagi kontraktowej i zatorów płatniczych oraz kształcie rynku handlowego z Tomaszem Chróstnym, prezesem UOKiK rozmawia Paulina Bełżecka.

Czy pandemia odkryła nowe obszary, które wymagają obecnie większej uwagi UOKiK?

W sytuacji pandemii pojawiły się nowe zagrożenia na rynku. Widzimy, że wiele działań wymaga zdynamizowania, a wiele obszarów rynku - bardziej pogłębionej aktywności.

Na pewno jest to obszar gospodarki cyfrowej, czyli w przypadku handlu segment e-commerce. W tym obszarze ochrona konsumenta będzie musiała zyskać inny kształt. Działają tu bardzo silne platformy internetowe, mamy handel realizowany B2C albo C2C, także z podmiotami spoza terytorium UE. Mamy choćby algorytmy uczące, które generują całkiem nowe wyzwania z punktu widzenia praw konsumenta, wpływając na jego decyzje i prezentując często nieoptymalne dla niego produkty czy usługi.

Rynek rolno-spożywczy wymaga również szczególnej uwagi nie tylko ze względu na znaczenie gospodarcze, ale również bezpieczeństwo żywnościowe kraju. To również obszar, w którym przez ćwierćwiecze relacje handlowe ukształtowały się bardzo niekorzystnie dla producentów, w tym rolników.

Trzecim takim obszarem jest rynek finansowy. Ryzyko strat oraz nieprawidłowości, które były identyfikowane w ostatnim dziesięcioleciu, pokazują, że może tam dochodzić do poważnych szkód wyrządzanych konsumentom. Tutaj efektywność i sprawność działań musi być na bardzo wysokim poziomie.

Rynek często wykorzystuje nowe technologie przeciwko konkurencji i konsumentom, dlatego my także musimy być urzędem mocno zinformatyzowanym. Ten obszar konkurencji wymaga zupełnie innego podejścia ze strony Urzędu. Tym bardziej, że są obszary rynku - sektor rolno-spożywczy, medialny czy nowych technologii, które przez dłuższy czas nie cieszyły się dużą atencją UOKiK. Mam świadomość, że Urząd musi być znacznie bardziej obecny na tych rynkach.

Jakie zmiany zaszły w strukturze organizacyjnej Urzędu?

Po pierwsze wzmacniam obszar związany z analityką. Zyskaliśmy dostęp do danych z sektora podatkowego, a także z systemu bankowego. Jesteśmy w trakcie uspójniania tych danych, chcę wzmocnić analitykę, która już teraz jest niezbędna do identyfikacji praktyk rynkowych.


WYBRANE DLA CIEBIE






BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 6339
Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
  • Max

    8,99

  • Śr

    5,30

  • Min

    2,74

ProduktySklepyRegiony


Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.