PARTNER PORTALU

Problem sklepów z cenówkami. UOKiK wytyka liczne nieprawidłowości

Autor: MK 16 kwietnia 2021 09:24

Problem sklepów z cenówkami. UOKiK wytyka liczne nieprawidłowości Jak sprzedawcy informują o cenach? Kontrola Inspekcji Handlowej, fot. dlahandlu.pl

Czy konsument wie ile zapłaci za produkt? Inspektorzy Handlowi sprawdzili oznaczenie ceną ponad 470 tys. partii produktów. Zastrzeżenia wzbudziło prawie 60 tys. partii (12,4 proc.). Na liście przedsiębiorców, którzy zostali ukarani ponownie za te nieprawidłowości znalazło się 13 sklepów Biedronka.

- Podstawowym prawem konsumenta jest prawo do rzetelnej informacji. Konsument ma zatem prawo wiedzieć ile kosztuje dany produkt lub usługa. Cena musi być widoczna, czytelna i jednoznaczna. Jeśli na półce widnieje niższa cena niż przy kasie – konsument ma prawo kupić produkt po niższej cenie. Przepisy nie wymagają, aby cena znajdowała się na każdym towarze. Znajdziemy ją na wywieszce - w sklepie, w kiosku, na poczcie - lub w cenniku. Porównujmy, ile kosztują podobne produkty. Ułatwiają to tzw. ceny jednostkowe – za kilogram, litr, 100 gramów, czy sztukę. Sprzedawca ma obowiązek je podawać – mówi Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.

Na podstawie planu kontroli na 2020 r. Inspekcja Handlowa przeprowadziła w 2020 roku na terenie całego kraju kontrole, których celem było sprawdzenie przestrzegania przez przedsiębiorców obowiązków w zakresie informowania o cenach towarów i usług oraz sposobu uwidocznienia informacji o cenach.
W toku kontroli sprawdzono, czy w miejscu sprzedaży detalicznej lub w miejscu świadczenia usług przedsiębiorcy uwidaczniają w sposób jednoznaczny, niebudzący wątpliwości oraz umożliwiający porównanie cen, ceny towarów (usług) oraz ceny jednostkowe , a także porównano zgodność uwidocznionych cen z cenami zakodowanymi w kasie, w czytniku oraz informacjami podanymi w materiałach reklamowych.

Kontrolą objęto łącznie 2.232 przedsiębiorców, w tym:
• 1079 placówek detalicznych,
• 559 placówek należących do sieci handlowych,
• 330 placówek, w których przedsiębiorcy prowadzili działalność usługową,
• 135 placówek gastronomicznych,
• 56 myjni samochodowych,
• 28 stacji benzynowych,
• 25 parkingów,
• 20 placówek, w których przedsiębiorcy prowadzili
działalność usługową w zakresie hotelarstwa.

Nieprawidłowości stwierdzono u 1.115 przedsiębiorców (50 proc. skontrolowanych), w tym:
• w 607 placówkach detalicznych,
• w 305 placówkach należących do sieci handlowych,
• w 87 placówkach gastronomicznych,
• w 75 placówkach, w których przedsiębiorcy prowadzili działalność usługową,
• w 12 myjniach samochodowych,
• na 16 stacjach benzynowych,
• na 8 parkingach,
• w 5 placówkach, w których przedsiębiorcy prowadzili działalność usługową w zakresie hotelarstwa.

Stosunkowo najwięcej nieprawidłowości stwierdzono na stacjach benzynowych i w sklepach detalicznych a także w lokalach gastronomicznych oraz w sklepach sieci handlowych.

W przypadku rozbieżności lub wątpliwości co do ceny za oferowany towar lub usługę konsument ma prawo do żądania sprzedaży towaru lub usługi po cenie dla niego najkorzystniejszej.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

  • orfeusz 2021-04-16 15:35:39

    Biedronka to nagminne, jak tylko produkt np deska serów hiszpańskich czy podobne ... kosztuje wiecej niz kawałek sera w bloku to ceny jest notoryczny brak....z winami podobnie, albo nie nadazają drukowac albo chca sie pozbyć....zreszta nie maja pojecia o winach, 70 % to słodka trucizna wlewana do krwi...katastrofa a ludzie ciemni i kupują !

ZOBACZ WSZYSTKIE (1)





BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9874
Ilość aktualnych ofert: 488070

POLECANE OFERTY

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
  • Max

    3,99

  • Śr

    3,47

  • Min

    2,98

ProduktySklepyRegiony


Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.