Produkty spożywcze wśród najczęściej polecanych przez znajomych

Polecenie znajomego jest często sygnałem kupna sprawdzonego produktu lub skorzystania z wypróbowanej przez znajomych usługi. – Wyniki dowodzą, że chętnie polecamy sprawdzone produkty oraz usługi i sami też chętnie kierujemy się opiniami innych w swoich decyzjach zakupowych - komentuje dr Tomasz Baran z Uniwersytetu Warszawskiego, autor badania “Lojalni 2017 - raport o konsumentach”.
Wśród najczęściej polecanych innym produktów królują produkty spożywcze - w ciągu ostatnich 12 miesiącach poleciło je innym osobom 42% konsumentów. Na drugim miejscu znalazły się kosmetyki (39%). Chętnie dzielimy się rekomendacjami zakupu określonej odzieży (35%), książki (30%), sklepu (29%), czy smartfonu (27%).
Najrzadziej polecamy sobie takie produkty, jak motocykl (2%), bilety lotnicze (4%), materiały biurowe i usługi prawne (po 6%). Blisko co czwarty z nas poleca innym sprzęt AGD, z którego już korzysta i fryzjera, z którego jest zadowolony.
21% pytanych, odpowiedziało, że raz w miesiącu kupiło polecany produkt lub skorzystało z polecanej usługi. 72% respondentów przyznało, że dotychczas podejmowało decyzje zakupowe pod wpływem polecenia. Najczęściej kupiliśmy w ten sposób produkty spożywcze (34%), kosmetyki (34%), odzież (25%) i książki (21%). 6% pytanych przyznało, że w ostatnich dwunastu miesiącach wybrało pub opierając się na rekomendacjach znajomych.
To, co warto kupić, najczęściej polecamy sobie w bezpośredniej rozmowie (aż 76%) lub w rozmowie telefonicznej (32%). 25% dzieliła się swoją opinią w sklepie, a co piąta (19%) w mediach społecznościowych (np. na Facebooku). – Internet, a zwłaszcza media społecznościowe są obecnie najsilniejszym „wzmacniaczem” zjawiska rekomendowania produktów i usług - uważa dr Tomasz Baran z Uniwersytetu Warszawskiego.
Zdecydowana większość internautów (81%) bierze udział w programach lojalnościowych i w przeważającej mierze korzysta w tym zakresie z plastikowej karty lojalnościowej (74%). Ale też 33% robi to za pomocą strony internetowej, 32% gromadzi kupony promocyjne, 26% zbiera punkty w postaci pieczątek przybijanych na karteczkach. 19% badanych deklaruje udział w programach lojalnościowych za pomocą aplikacji na smartfonie.
Kobiety częściej niż mężczyźni kupują polecane kosmetyki (kobiety 50,5%, mężczyźni 15,5%), z kolei to mężczyźni częściej kupują z takiej przyczyny smartfony (mężczyźni 16,8 %, kobiety 8,8%).
66% respondentów przyznało, że byłoby zainteresowanych wzięciem udziału w programie, w którym otrzymywaliby wynagrodzenie za polecanie innym osobom produktów lub usług, które kupili.
Badanie przeprowadzone na panelu Ariadna na zlecenie 2Take.it Ogólnopolska próba użytkowników Internetu w wieku od 18 lat wzwyż (N=1074). Kwoty dobrane wg reprezentacji w populacji internautów dla płci, wieku, wykształcenia i wielkości miejscowości zamieszkania. Metoda: CAWI. Marzec 2017 r.