Prosecco zmienia przyzwyczajenia klientów

Wino Prosecco jest siłą napędową kategorii win musujących. Rynek tego trunku w Polsce odnotował 12 proc. wzrost rdr, podczas gdy cała kategoria win musujących wzrosła o 4 proc. (wg CMR, panel sklepów detalicznych, 07.2017-06.2018, sales volume).
- Popularność Prosecco zniwelowała także sezonowość w konsumpcji win musujących – zauważa Anna Kalinowska, dyrektor ds. produkcji i Inwestycji w firmie Henkell&CO. Polska. - Stało się już regułą, że Prosecco bije rekordy popularności także w okresie letnim. Niemniej, to ciągle grudzień jest najbardziej strategicznym miesiącem jeśli chodzi o zainteresowanie winami musującymi w sprzedaży detalicznej – dodaje. Według danych CMR, aż 31 proc. sprzedaży rocznej generowane jest właśnie w tym miesiącu.
- Boom na Prosecco zapoczątkowany 5 lata temu, zmienił przyzwyczajenia konsumentów – mówi Grzegorz Bartol, prezes firmy Bartex. - Zwrócili się oni w stronę bardziej szlachetnych i dobrych jakościowo trunków, kosztem tanich „szampanów”. W 2017 roku zabrakło fizycznych możliwości produkcji większych ilości wina Prosecco, z uwagi na duży nieurodzaj. Dzisiaj sytuacja jest diametralnie inna, ceny Prosecco spadły, gdyż na rynku pojawiło się dużo nowych graczy. Jak zauważa Prezes Bartexu, popularność Prosecco spowodowana jest większą zamożnością naszego społeczeństwa, a także zmieniającą się pogodą (cieplejsze lata) – dodaje.
Firma Dom Wina, która ma w swoim portfolio ponad 600 win i alkoholi mocnych z 5 kontynentów, notuje bardzo duży wzrost zainteresowania winami musującymi. - Dominujące do niedawna w sklepach kiepskie alkoholizowane napoje gazowane wypierane są m.in. przez całą gamę produktów z Włoch. Rej wodzi oczywiście Prosecco, proste i łatwe wino z północy Italii, ale ciekawi nowych smaków sięgają też po Moscato d’Asti z Piemontu i inne frizzante produkowane praktycznie na obszarze całych Włoch. Również błyskotliwą karierę od lat robi hiszpańska Cava – mówi Witosław Stępień, dyrektor marketingu i PR Domu Wina.
Ogromne zainteresowanie ze strony rynku powoduje, że kategoria win musujących cały czas rozwija – pojawiają się nowe produkty i marki. - Klienci oczekują nowości także i w tym przypadku.
Polacy piją wina musujące w tradycyjnych odsłonach, ale też bardzo dobrze przyjęły się wina musujące w różnych wariantach smakowych – mówi Jakub Nowak, prezes firmy Jantoń.
Jak mówi Magdalena Zielińska, prezes Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa, patrząc globalnie wino musujące w ostatnich latach odnotowuje duży wzrost i jest najszybciej rosnącym segmentem rynku wina. - Wina musujące stanowiły w 2017 r. 19 proc. światowego rynku wina pod względem wartości, a 8 proc. pod względem ilości (na podstawie danych OIV). Prognozy mówią, że w Europie rynek ten będzie rósł 5,8 proc. rok do roku, a globalnie o ok. 2 proc. – dodaje.
Najwięksi światowi producenci to Włochy, Francja, Niemcy, Hiszpania i Rosja. Razem odpowiadają za ok. trzy-czwarte światowej produkcji. Najwięcej win musujących konsumuje się natomiast w Niemczech, Włoszech, Francji , USA i Rosji.