Przeciętna długość zwolnienia chorobowego wyniosła w ubiegłym roku 11,4 dnia
Zjawisko rosnącej absencji chorobowej w Polsce staje się coraz bardziej zauważalne, a jego skala kilkukrotnie przekracza średnią europejską. Przeciętna długość zwolnienia chorobowego wyniosła w ubiegłym roku 11,4 dnia, zaś na „L4” przebywał statystycznie co drugi Polak. Dla firm zaczynających odczuwać straty powodowane nieobecnością pracowników kluczowe staje się zidentyfikowanie rodzajów absencji chorobowej.
Absencja chorobowa jest papierkiem lakmusowym procesów zachodzących z firmie. Na jej podstawie można ocenić kondycję całego przedsiębiorstwa. Na poszczególnych odcinkach pracy kadra jest w różny sposób odpowiedzialna za absencję. Dlatego konieczne jest podnoszenie poziomu świadomości wśród wszystkich pracowników.
– Problemy zaczynają się już na pierwszej linii poziomu zarządzania w firmie. Duża rotacja często powoduje, że team liderzy są wybierani spośród ludzi, którzy nie utożsamiają się ze swoim miejscem pracy, ponieważ pracują w nim zbyt krótko. Często, z braku innych możliwości, w dużych przedsiębiorstwach na liderów wybierani są pracownicy produkcyjni, którzy nie posiadają wystarczających kwalifikacji w zakresie zarządzania i komunikacji. Z kolei kierownicy wyższego szczebla nie kontrolują team liderów, ponieważ angażują się w sprawy ogólne, nie są wystarczająco obecni na produkcji. Bezpośredni przełożeni nie rozumieją, że absencja to ich problem, z którym należy walczyć na własnym poziomie zarządzania - sądząc, że to zadanie działu HR. Tym sposobem problem narasta – komentuje Mikołaj Zając, prezes firmy Conperio. Im niższy poziom zarządzania tym większe kłopoty z absencją. Polityka zarządzania personelem polega na tym, aby kierować ją do odpowiednich osób i obserwować właściwe parametry.
Innym błędem często popełnianym przez polskie firmy, jest brak rozmów po-absencyjnych z pracownikami lub prowadzenie ich przez niewykwalifikowanych kierowników. A to z takich właśnie rozmów można wynieść dużo wiedzy pomocnej w zarządzaniu kadrą. Informacje pozyskane od pracowników dają obraz tego, jak w danej firmie realizowana jest polityka absencyjna. W ankietach przeprowadzonych w polskich przedsiębiorstwach przez firmę Conperio, pracownicy zakładów produkcyjnych, w których występuje nadmierna absencja, zapytani o to, czy: „moim zdaniem inni pracownicy nadużywają zwolnień lekarskich?” – średnio w 63% odpowiadają twierdząco. Najwięcej takich opinii pojawia się w przedziale wiekowym 30-39 lat oraz 40-49 lat. Najgorzej współpracowników oceniają osoby pracujące powyżej 3 lat w firmie. Z ankiet wynika, że spośród czynników negatywnie wpływających na stan zdrowia, pracownicy wymieniają najczęściej: temperaturę i przeciągi, tempo pracy oraz stres. Pracownicy przyznają się również do przedstawiania zwolnień lekarskich „z powodów innych niż zły stan zdrowia”, np. z powodu nieotrzymania zgody na urlop w wybranym terminie.

- 17:39 Pointpack planuje rozwój za granicą i nowe projekty w Polsce
- 17:32 Food trucki i automaty vendingowe pojawią się na odcinkach autostrady A4 i...
- 17:30 Komisja ds. petycji skieruje dezyderat ws. sprzedaży żywych ryb
- 17:25 Lidl sprzedaje artykuły z granulatu pozyskanego od PreZero
- 16:37 Allegro ma dostawcę swoich automatów paczkowych
- 15:34 SN w sprawie Tigera: Prawo do marki ma tylko Dariusz Michalczewski
- 15:22 Kaufland sponsorem programu kulinarnego MasterChef Junior
- 15:16 Badanie: Ponad 70 proc. kobiet jest niezależnych finansowo
-
Rafał Brzoska na EEC Trends: Za chwilę wprowadzimy produkt, który zmieni rynek
-
Vollmart, nowa marka hard dyskontów w Polsce. Co na to Walmart?
-
W tym roku Sweet Gallery otworzy w Polsce 180 nowych punktów
-
ZPPHiU: Rząd wspiera galerie handlowe kosztem polskich przedsiębiorców
-
Zakaz handlu przed Sądem Najwyższym w kontekście "przeważającej działalności"...
-
Amazon: Chcemy wnieść nową jakość
- 1 Rafał Brzoska na EEC Trends: Za chwilę wprowadzimy produkt, który zmieni rynek
- 2 SPAR otrzyma do 25 mln euro pożyczki z EBOiR, m.in. na restrukturyzację PiP
- 3 SPAR rusza z kampanią promującą polskich dostawców
- 4 Amazon: Chcemy wnieść nową jakość
- 5 Piotr i Paweł w Starym Browarze zlikwidowany
- 6 2,5 mld euro sprzedaży Spar Group
-
Startuje 9. edycja konkursu e-Commerce Polska awards
-
Ostatni dzwonek na Tarczę 2.0. PFR wyjaśnia wątpliwości
-
GieldaRolna.pl: docieraj do odbiorców z sektora rolno-spożywczego
BĄDŹ NA BIEŻĄCO
OGŁOSZENIA
PRACA W HANDLU
TYP OFERT »POLECANE OFERTY
SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH
Drogi Użytkowniku!
W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).
Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.
Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).
Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.
Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.
Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.