PARTNER PORTALU
  • Partner portalu: EY

Przed hipermarketami czas konsolidacji

Autor: dlahandlu.pl za LZ Retailytics 28 maja 2018 12:57

Przed hipermarketami czas konsolidacji Fot. Shutterstock.com

Z prognoz LZ Retailytics wynika, że hipermarkety to drugi co do wielkości kanał nowoczesnego handlu detalicznego w Europie, zaraz po supermarketach. Jednak ten kanał generuje najwolniejszą stopę wzrostu, z przewidywanym wzrostem sprzedaży 1,5-proc. rocznie w latach 2018-2023. Co zaskakujące, w Europie Zachodniej format odnotowuje najwyższy wzrost w wartościach bezwzględnych, podczas gdy w Europie Wschodniej osiąga lepsze wyniki pod względem procentowym. To oznacza, że oba regiony stwarzają inne możliwości dla dostawców FMCG.

W ciągu ostatniej dekady hipermarkety miały ewidentnie złą prasę: krytykowano je za wielkość sklepów, odległości od centrum, słabe odczytywanie rynku i potrzeb konsumentów. Liderzy byli w stanie wypracować przewagę, oferując szeroki asortyment i stawiając na agresywną politykę cenową. Jednak z czasem i oni poczuli oddech konkurencji na plecach: głównie ze strony dyskontów oraz sklepów internetowych, których oferty nie ogranicza powierzchnia sprzedaży.

Jeśli chodzi o sprzedaż żywności, wciąż jest to bastion hipermarketów. Dyskonty z pewnością przyczyniły się do uszczuplenia ich udziałów, ale nie zadały (jeszcze) śmiertelnego ciosu. Ogólnie rzecz biorąc, ogólny wzrost sprzedaży detalicznej artykułów spożywczych jest trudny do osiągnięcia dla hipermarketów, które w swoim modelu sprzedaży polegają przede wszystkim na rozległych powierzchniach handlowych. Inne czynniki strukturalne, takie jak choćby zmiany demograficzne, zwieńczone słabszą konsumpcją, skutkują redukcją tysięcy miejsc pracy – zauważają eksperci LZ Retailytics. Natomiast supermarkety (poniżej 5 000 m kw.) osiągają lepsze wyniki niż hipermarkety i odczuwają mniejszą presję ze strony rynku. Zdaniem analityków przyczyni się to do spadku średnich rozmiarów hipermarketów w całej Europie. Przestrzegają oni ten format przed pokusą bycia sklepem dla wszystkich: mającym niskie ceny, szeroki asortyment i mnogość usług. Spowoduje to rozmycie i stworzy dodatkową presję na detalistów.

Jak radzą sobie hipermarketowi detaliści? E.Leclerc konsekwentnie jest liderem na francuskim rynku; Kaufland kontynuuje ekspansję w Europie Środkowo-Wschodniej właściwie bez żadnych przeszkód; operator hipermarketów Lenta wspiął się na trzecie miejsce wśród detalistów w Rosji; a na jednym z najbardziej konkurencyjnych rynków w Europie - Niemczech - Globus odnotowuje wyższą sprzedaż na metr kwadratowy niż Aldi Nord.

Jednak dla wielu operatorów, borykających się z problemami, transformacja byłaby procesem ryzykownym ze względu na skalę i koszty, a korzyści mogłyby być do nich niewspółmierne. „Życzeniowe” wizje są realizowane głównie na poziomie sklepów flagowych, ale rzadko wdrażane. Ograniczenie nakładów inwestycyjnych do minimum pomoże utrzymać rentowność, ale może też skutkować spadkiem odwiedzalności, co idzie w parze z erozją świeżej oferty czy ,,nadszarpnięciem” wizerunku sklepu.

Niewątpliwie wzrosty udziałów w rynku dla kanału hipermarketów będą raczej wyjątkiem niż regułą w Europie, co spowoduje przyspieszenie procesów konsolidacyjnych. Przykładem takich działań są m.in.: nabycie przez Auchan hipermarketów Real w Europie Środkowo-Wschodniej, przejęcie przez Carrefoura hipermarketów Eroski w Hiszpanii czy nabycie przez Sklavenitis greckiego Marinopoulosa. Jednym z nowszych przykładów na poparcie tej tezy jest planowana fuzja Sainsbury's i Walmarta (Asda) w Wielkiej Brytanii.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE






BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7623
Ilość aktualnych ofert: 488070

POLECANE OFERTY

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.