PwC: Czeka nas rewolucja w polskim e-grocery

Na polskim rynku spożywczych sieci detalicznych przestrzeń między graczem numer jeden i numer dwa jest dosyć duża jak na tak rozproszony rynek i jest to ewenement w skali Europy. Spodziewam się, że na miejscach od drugiego do piątego w najbliższych latach może toczyć się prawdziwa walka. Najszybciej rośnie Żabka i myślę, że ta sieć docelowo na stałe znajdzie się w pierwszej trójce. Ma też szanse na bycie liderem w e-gocery – mówi w wywiadzie z dlahandlu.pl Grzegorz Łaptaś, partner w zespole Strategy & Operations PwC.
Zwraca uwagę, że udział Biedronki w wielu kategoriach spożywczych wynosi ponad 30%, a jej przewaga nad graczem numer dwa jest dwukrotna, a w niektórych kategoriach nawet większa.
- To rzadko spotykane w skali Europy by jakaś sieć spożywcza miała tak duży udział w rynku i tak dużą przewagę nad swoją konkurencją. Przestrzeń między graczem nr 1 i nr 2 w kategorii spożywczej jest dosyć duża jak na tak rozproszony rynek i jest to ewenement w skali Europy. Spodziewam się, że na miejscach od 2 do 5 w najbliższych latach może toczyć się prawdziwa walka. Chodzi tu o wszystkie sieci spożywcze, nie tylko dyskontowe. Wśród nich najszybciej rośnie Żabka i myślę, że ta sieć docelowo na stałe znajdzie się w pierwszej trójce – mówi Grzegorz Łaptaś.
Przeczytaj także:
Natomiast poza pierwszą piątką, skala działalności pozostałych graczy będzie za mała, by prowadzić rentowny biznes. Sieci, które są na 7, 8, 9 miejscu, a obejmują swoim zasięgiem cały kraj, mogą nie być rentowne – uważa ekspert.
Wypowiadając się na temat segmentu e-commerce partner PwC ocenił, że sprzedaż produktów spożywczych przez internet to bardzo niszowy rynek w Polsce i tylko niektórym sieciom opłaca się w niego inwestować. Wśród nich na pewno nie ma dyskontów.
Przeczytaj także:
- Model sprzedaży spożywki poprzez dowóz do domu konsumenta to bardzo niszowy i w wielu krajach nierentowny biznes. W Polsce to około 0,3 proc. rynku spożywczego, wiec to absolutna nisza. Największy gracz na tym rynku, czyli Frisco, ma sto kilkadziesiąt mln zł obrotów, czyli kilkaset razy mniej od obrotów Biedronki, a jest to lider rynku e-grocery w Polsce – mówi Grzegorz Łaptaś,
- Kiedy zastanawiamy się kto mógłby być liderem tego segmentu to ma myśl przychodzą formaty które nie konkurują tylko ceną, np. Żabka. Ta sieć stawia na szybkość zakupów i wygodę. E-commerce bardzo się wpisuje w tą filozofię, zwłaszcza w kontekście ostatniej decyzji Żabki, dotyczącej przejęcia Maczfit, lidera diet pudełkowych. Jeśli weźmiemy pod uwagę, że ta firma ma rozwinięty system dowozu dań gotowych, to przejęcie układa się w sensowną całość. Być może jest to ciekawy początek platformy, która zrobi rewolucję w spożywczym e-commerce w Polsce – mówi Grzegorz Łaptaś.
- Nie mówimy tu jednak o sprzedawaniu koszyka składającego się z ziemniaków, pomidorów, mąki i chleba po to, by go dowieźć go do klienta korzystając z dedykowanych kurierów, bo to brzmi nieopłacalnie. Mówimy o sprzedaży tego, co ma większą wartość dodaną, jest bardziej przetworzone i siłą rzeczy droższe, bo tu jest przestrzeń na to, by w marży sklepu zmieściła się także usługa logistyczna, a konsument był skłonny tę marżę płacić dzięki uzyskanej oszczędności czasu na zakupy i gotowanie – dodaje.


Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
- 09:06 Pointpack: Przychody za I kwartał wyniosą ponad 10 mln zł
- 09:01 Lekarz: Prawdopodobnie zbliża się koniec trzeciej fali pandemii
- 08:56 PGS wprowadzi markę własną drobnego AGD. To element strategii online
- Pt 23:04 Buty Jana inwestują na terenie parku technologicznego
- Pt 22:59 Sprzedaż online Wólczanki wyższa o 22 proc. Grupa VRG ze stratą
- Pt 21:39 Komisarz UE: Jest pełne poparcie Komisji na odchodzenie od chowu klatkowego
- Pt 20:25 Branża spotkań i wydarzeń nie otrzyma środków za dodatkowy okres lockdownu
- Pt 20:23 Newbridge: 2021 to rok lokalnych zakupów
-
Sześć sklepów tygodniowo zmieni szyld z Tesco na Netto
-
Tesco znów zwalnia
-
PRCH: Straty branży centrów handlowych rosną o kolejne miliardy zł
-
Hebe rozpoczyna sprzedaż testów wykrywających przeciwciała Sars-Cov-2
-
Braki kadrowe w pandemii. Jak z tym problemem radzi sobie Żabka?
-
Lockdown przedłużony do 18 kwietnia
- 1 Marta Florczak w zarządzie Lidl Polska. Przechodzi z Auchan
- 2 Zwolnienia grupowe w Tesco Polska. Ponad 1200 pracowników na liście
- 3 Tesco znów zwalnia
- 4 Twardy lockdown? Mogą zamknąć sklepy budowlane i RTV/AGD
- 5 Wasz Sklep Spar o współpracy ze stacjami paliw: Nadszedł właściwy czas na...
- 6 Poseł PiS: Za 350 zł można zrobić zakupy na ... cały miesiąc
-
RTV EURO AGD: Sklepy stacjonarne już nie mogą istnieć bez silnego wsparcia e-commerce
-
E-commerce znów młodym rynkiem. LPP tworzy własny software house
-
Żabka, Specjał, Eurocash - pełna lista firm, które uzyskały pomoc publiczną
BĄDŹ NA BIEŻĄCO
OGŁOSZENIA
PRACA W HANDLU
TYP OFERT »POLECANE OFERTY
- Mieszkanie, Kraków, Pawia, 32.68 m², sprzedam mieszkanie
- Mieszkanie, Kraków Grzegórzki, Nullo, Francesco, 73.70 m², wynajmę mieszkanie
- Lokal użytkowy, Kraków Podgórze, Dąbrowskiego, Gen. Jana Henryka, 138.15 m², sprzedam lokal użytkowy
- Mieszkanie, Kraków Krowodrza, Władysława Łokietka, 47.00 m², wynajmę mieszkanie
SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH
Drogi Użytkowniku!
W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).
Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.
Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).
Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.
Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.
Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.