PARTNER PORTALU

PwC: Czeka nas rewolucja w polskim e-grocery

Autor: dlahandlu.pl, PB 1 kwietnia 2021 14:46

PwC: Czeka nas rewolucja w polskim e-grocery Grzegorz Łaptaś, partner w zespole Strategy&Operations, PwC. Fot. materiały prasowe

Na polskim rynku spożywczych sieci detalicznych przestrzeń między graczem numer jeden i numer dwa jest dosyć duża jak na tak rozproszony rynek i jest to ewenement w skali Europy. Spodziewam się, że na miejscach od drugiego do piątego w najbliższych latach może toczyć się prawdziwa walka. Najszybciej rośnie Żabka i myślę, że ta sieć docelowo na stałe znajdzie się w pierwszej trójce. Ma też szanse na bycie liderem w e-gocery – mówi w wywiadzie z dlahandlu.pl Grzegorz Łaptaś, partner w zespole Strategy & Operations PwC.

Zwraca uwagę, że udział Biedronki w wielu kategoriach spożywczych wynosi ponad 30%, a jej przewaga nad graczem numer dwa jest dwukrotna, a w niektórych kategoriach nawet większa.

- To rzadko spotykane w skali Europy by jakaś sieć spożywcza miała tak duży udział w rynku i tak dużą przewagę nad swoją konkurencją. Przestrzeń między graczem nr 1 i nr 2 w kategorii spożywczej jest dosyć duża jak na tak rozproszony rynek i jest to ewenement w skali Europy. Spodziewam się, że na miejscach od 2 do 5 w najbliższych latach może toczyć się prawdziwa walka. Chodzi tu o wszystkie sieci spożywcze, nie tylko dyskontowe. Wśród nich najszybciej rośnie Żabka i myślę, że ta sieć docelowo na stałe znajdzie się w pierwszej trójce – mówi Grzegorz Łaptaś.

Natomiast poza pierwszą piątką, skala działalności pozostałych graczy będzie za mała, by prowadzić rentowny biznes. Sieci, które są na 7, 8, 9 miejscu, a obejmują swoim zasięgiem cały kraj, mogą nie być rentowne – uważa ekspert.

Wypowiadając się na temat segmentu e-commerce partner PwC ocenił, że sprzedaż produktów spożywczych przez internet to bardzo niszowy rynek w Polsce i tylko niektórym sieciom opłaca się w niego inwestować. Wśród nich na pewno nie ma dyskontów.

- Model sprzedaży spożywki poprzez dowóz do domu konsumenta to bardzo niszowy i w wielu krajach nierentowny biznes. W Polsce to około 0,3 proc. rynku spożywczego, wiec to absolutna nisza. Największy gracz na tym rynku, czyli Frisco, ma sto kilkadziesiąt mln zł obrotów, czyli kilkaset razy mniej od obrotów Biedronki, a jest to lider rynku e-grocery w Polsce – mówi Grzegorz Łaptaś,

- Kiedy zastanawiamy się kto mógłby być liderem tego segmentu to ma myśl przychodzą formaty które nie konkurują tylko ceną, np. Żabka. Ta sieć stawia na szybkość zakupów i wygodę. E-commerce bardzo się wpisuje w tą filozofię, zwłaszcza w kontekście ostatniej decyzji Żabki, dotyczącej przejęcia Maczfit, lidera diet pudełkowych. Jeśli weźmiemy pod uwagę, że ta firma ma rozwinięty system dowozu dań gotowych, to przejęcie układa się w sensowną całość. Być może jest to ciekawy początek platformy, która zrobi rewolucję w spożywczym e-commerce w Polsce – mówi Grzegorz Łaptaś.

- Nie mówimy tu jednak o sprzedawaniu koszyka składającego się z ziemniaków, pomidorów, mąki i chleba po to, by go dowieźć go do klienta korzystając z dedykowanych kurierów, bo to brzmi nieopłacalnie. Mówimy o sprzedaży tego, co ma większą wartość dodaną, jest bardziej przetworzone i siłą rzeczy droższe, bo tu jest przestrzeń na to, by w marży sklepu zmieściła się także usługa logistyczna, a konsument był skłonny tę marżę płacić dzięki uzyskanej oszczędności czasu na zakupy i gotowanie – dodaje.

Podobał się artykuł? Podziel się!






BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8214

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
  • Max

    0,59

  • Śr

    0,31

  • Min

    0,22

ProduktySklepyRegiony


Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.