Reklama
Partner portalu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Reklama

PwC: Konsolidacja handlu zwolni, ale sieci będą szukać okazji do przejęć

Mam wrażenie, że część polskich sieci jest budowana z myślą o sprzedaniu się w dobrym momencie. W obecnej sytuacji rynkowej na przejęcia będą mogły sobie pozwolić przede wszystkim koncerny zagraniczne, z punktu widzenia których transakcje dokonywane w Polsce są niewielkimi transakcjami - mówi Witold Orłowski, główny ekonomista PricewaterhouseCoopers.
Reklama

Według danych UOKiK w styczniu i lutym liczba wniosków o zgodę prezesa Urzędu na przejęcie lub fuzję spadła z 30 w 2008 r. do 9 w 2009 r. - Tak jak zwykle w kryzysie jeżeli coś spada to z pewnością w przyszłości będzie rosło. Do wzrostu liczby połączeń i przejęć dojdzie gdy gospodarka ruszy z miejsca - mówi Witold Orłowski, główny ekonomista PricewaterhouseCoopers.

Według analityka wiele firm w związku z obecną sytuacją odkłada plany fuzji. - Wolą się powstrzymać przed kosztownymi akwizycjami ze względu na trudne czasy. Robią to z wielu powodów np. ze względu na problemy ze zdobyciem finansowania, lub nie chcą się pozbywać płynnych środków i angażować ich w zakup aktywów innych przedsiębiorstw - wyjaśnia Witold Orłowski. - Inni czekają na to, czy czasem firma konkurencyjna nie zbankrutuje. A wtedy będzie można kupić od syndyka całe przedsiębiorstwo lub część jego aktywów za dużo mniejsze pieniądze niż firmę działającą na rynku. To nic miłego, ale w czasie kryzysu firmy, nawet te, które mają pieniądze mają prawo szukać dobrych okazji biznesowych i czekać na najwłaściwszy moment do przeprowadzenia akwizycji - dodaje. Według przedstawiciela PwC można się spodziewać, że wraz z nadejściem pierwszych oznak wzrostu gospodarczego nastąpi wysyp akwizycji, ponieważ wiele z odłożonych transakcji może zostać natychmiast zrealizowanych.

W Polsce koncentracja handlu w porównaniu z rynkami krajów Europy Zachodniej jest ciągle niewielka, ale to będzie się zmieniać. - Oczywiście w tej chwili procesy integracyjne w handlu detalicznym ulęgnął spowolnieniu. Między innymi dlatego, że sieci nie będą mogły znaleźć lub po prostu nie będą chciały wydawać dużych sum na przejęcia - uważa Orłowski.

Jak twierdzi analityk, w czasie kryzysu może dojść do sytuacji przymusowych, firmy mogą wyprzedawać swoje aktywa lub ich część za zdecydowanie niższe ceny niż w czasie koniunktury gospodarczej. - Może się okazać, że duże sieci, które akurat mają gotówkę i nie boją się ryzyka, podejmą decyzję o zakupie. W dużej mierze może to dotyczyć koncernów zagranicznych, z punktu widzenia których transakcje dokonywane w Polsce nie są wielkimi transakcjami. Jeżeli więc uznają, że ceny są wystarczająco niskie i moment wyjątkowo korzystny na inwestowanie z pewnością z niego skorzystają - mówi główny ekonomista PricewaterhouseCoopers.

Jednocześnie Witold Orłowski dodaje: - Proces konsolidacji rynku detalicznego trwa od lat. Czasami odnoszę wrażenie, że część polskich sieci jest budowana z myślą o sprzedaniu się w dobrym momencie. Takie procesy mogą mieć miejsce, szczególnie gdy mówimy o pojedynczych transakcjach - podsumowuje analityk.

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.