PARTNERZY PORTALU
  • Partner portalu: EY
  • Partner portalu

PwC: Polskie firmy obawiają się ataków cyberprzestępców i kryzysów finansowych

Autor: PAP 25 września 2019 11:20

Polskie firmy obawiają się przede wszystkim ataków cyberprzestępców i kryzysów finansowych - wynika z badania PwC „Global Crisis Survey 2019”. Z badania wynika, że dwie trzecie przedsiębiorców zmagało się w ostatnich pięciu latach z co najmniej jednym kryzysem.

Z badania PwC wynika, że w ostatnich latach 67 proc. przedsiębiorstw w Polsce i 69 proc. na świecie zmagało się co najmniej jednym kryzysem. Najwięcej kryzysów dotyczyło płynności finansowej - 25 proc., nadużyć zarządu - 23 proc., a także awarii operacyjnych i technologicznych - po 22 proc.

"Wszyscy respondenci, którzy wzięli udział w naszym badaniu, spodziewają się, że w kolejnych latach ich firmy będą musiały zmierzyć się z sytuacją kryzysową. Przy tak szybko zmieniającym się otoczeniu biznesowym, zależności funkcjonowania od technologii i coraz bardziej rygorystycznym regulacjom pytanie o kryzys nie brzmi +czy się wydarzy+, ale +kiedy+. Dlatego tak ważne jest przygotowanie się na różne scenariusze i wyciąganie właściwych wniosków z przebytych kryzysów" - podkreśla Marcin Klimczak, partner w PwC, lider zespołu usług śledczych i zarządzania ryzykiem nadużyć.

Jak ocenił Klimaczak, to co najbardziej rzuca się w oczy przy porównaniu polskich firm z innymi, to brak odpowiedzialności za zarządzanie kryzysowe. Z danych zebranych w raporcie PwC "Zarządzanie kryzysowe. Jak ochronić wartość firmy?" wynika, że w 54 proc. firm w Polsce nie istnieje formalny podziału odpowiedzialności za reagowanie na sytuacje kryzysowe.

Jak wskazują eksperci PwC, w przygotowanie, reakcję, kontynuację ciągłości działania i komunikację powinny być włączone osoby z różnych działów, w tym zarząd firmy. "Posiadanie planu na wypadek kryzysu jest punktem wyjścia do sprawnego poradzenia sobie z sytuacją, tak samo jak powołanie zespołu, który taki plan będzie realizował. Wytypowanie obszarów najbardziej narażonych na wystąpienie nieprawidłowości, aktualizacja planu kryzysowego, szkolenia dla członków zespołu i przetestowanie jego działania dają firmie szansę na szybszą i skuteczniejszą reakcję w przypadku wystąpienia realnego kryzysu" - ocenia wicedyrektor w zespole usług śledczych i zarządzania ryzykiem nadużyć PwC Wojciech Czyżewski.

W raporcie wskazuje się, że tylko 5 proc. polskich firm przyznaje, że przejście przez kryzys pozwoliło na wzmocnienie organizacji. Tymczasem w ujęciu globalnym 42 proc. respondentów badania twierdzi, że ich przedsiębiorstwa po kryzysie znajdują się w lepszej sytuacji niż przed. Z kolei 54 proc. badanych w Polsce uważa, że kryzys spowodował pogorszenie stanu ich firm.

"W większym stopniu niż globalni respondenci obawiamy się kryzysów wywołanych przez czynniki rzadko dotykające polskie firmy, jak terroryzm czy klęski żywiołowe. Jednak nawet po przejściu przez najczęściej występujące sytuacje kryzysowe aż 33 proc. polskich przedsiębiorstw nie wprowadziło żadnych zmian w swojej działalności, pozostając podatnymi na te same czynniki w przyszłości" - podkreśla ekspert w zespole usług śledczych i zarządzania ryzykiem nadużyć w PwC Paulina Dębska.

Podobał się artykuł? Podziel się!

4 Design Days 2020: ikony designu, najwięksi architekci, projektanci, producenci, deweloperzy o inspiracjach i trendach w architekturze i designie. Już 6-9 lutego 2020 r. w Spodku i Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach. Zarejestruj się!


WYBRANE DLA CIEBIE




BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    13,49

  • Śr

    7,75

  • Min

    4,98

ProduktySklepyRegiony


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8052
Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.