PwC: Powrócimy do starych trendów zakupowych, ale nie stanie się to szybko

Autor: dlahandlu.pl, PB 4 maja 2020 11:19

PwC: Powrócimy do starych trendów zakupowych, ale nie stanie się to szybko Grzegorz Łaptaś, partner w zespole Strategy&Operations, PwC. Fot. materiały prasowe

Myślę, że sytuacja, z którą mamy obecnie do czynienia przyspieszy trochę trend polegający na odejściu od dużych formatów. Moim zdaniem, formaty największe będą miały teraz najtrudniej, bo klienci niechętnie będą tam chodzić.  Myślę, że najlepiej z tego kryzysu wyjdą te sieci, które mają atrakcyjną lokalizację i duże marże – mówi w rozmowie z dlahandlu.pl Grzegorz Łaptaś, partner w zespole Strategy&Operations, PwC.

W dwa tygodnie temu opublikował dane o sprzedaży detalicznej za marzec. Okazuje się, że takie kategorie jak odzież, obuwie, samochody spadły o kilkadziesiąt procent, a elektronika o kilkanaście. Natomiast sprzedaż żywności i napojów wzrosła o 2,5 proc. Czy można powiedzieć, że ten sektor jest „odporny na koronowirusa”?

Niekoniecznie. Moim zdaniem, sektor FMCG także będzie dotknięty obecną sytuacją, oczywiście w dużo mniejszym stopniu niż ci, co sprzedają dobra trwałe. To, że mamy epidemię, a także spodziewany przyszły kryzys nie spowoduje, że ludzie będą mniej jedli i pili albo, że będą mniej konsumowali podstawowej chemii, czy kosmetyków.

Trochę jednak na tym rynku się zmieni. Już obserwujemy, że w ramach tych kategorii są kupowane inne produkty. Zmienia się zatem sposób kupowania i zaczyna się podejście oszczędnościowe do zakupów. Poza tym, zakupy stają się rzadsze ale większe. Kupujemy wielopaki, produkty w większych opakowaniach oraz z dłuższą trwałością. Zmienia się także wymiar ekonomiczny - sprzedaż w każdej z kategorii będzie się przesuwała do najtańszych produktów. Segment ekonomiczny zyska, a wyższa i średnia półka będą traciły.

Polski rynek FMCG i tak był już dość mocno zorientowany na cenę. Czy teraz cena stanie się najważniejszym kryterium wyboru? Co to oznacza dla różnych podmiotów na rynku handlu?

To nie tak. Ja bym się spodziewał, że w większości przypadków ceny będą jednak mniej ważne niż do tej pory, bo inne kryteria zyskują na znaczeniu. Bezpieczne zakupy stają się ważniejsze niż tanie zakupy. To oczywiste, że niektóre sieci i podmioty będą chciały eskalować wojnę cenową czy promocyjną. Na pewno będzie także grupa typowych łowców okazji, którzy będą jechali do tego sklepu, który proponuje najlepsze promocje. Moim zdaniem jednak, przeważająca grupa konsumentów patrzy nie tylko na cenę ale i na inne kryteria: na to, jaki jest asortyment w sklepie, na swoje przywiązanie do sklepu, na wygodę. Teraz ta grupa doda do swoich kryteriów decyzyjnych komfort robienia zakupów i bezpieczeństwo. To kryterium może stawać się coraz ważniejsze.

Mówił Pan także o skłonności do robienia większych zakupów na zapas. Czy taki trend może pozostać z nami na dłużej? Przed epidemią Polacy chodzili do sklepu częściej niż raz dziennie…


  • gosc 2020-05-04 20:05:17

    GUS za marzec podał,że wzrosło ZATRUDNIENIE O 0,2%. a wszyscy jak jeden mąż płakali,że wzrost bezrobocia o kilka milionów ludzi!!!@Co za niewykształceni ekonomiści i planiści!

ZOBACZ WSZYSTKIE (1)

WYBRANE DLA CIEBIE






BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 6229
Ilość aktualnych ofert: 464118

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
  • Max

    1,79

  • Śr

    1,67

  • Min

    1,57

ProduktySklepyRegiony


Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.