Reklama
Partner portalu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Raport: 10 najpopularniejszych sieci, w których robimy zakupy

Z raportu firmy Market Side wynika, że w 2017 r. statystyczny dorosły konsument miesięcznie robił zakupy w czterech różnych sieciach handlowych, gdy w 2012 r. było to 2,5 sieci.
Reklama

Najczęściej odwiedzaną siecią w Polsce jest Biedronka. W ciągu ‘ostatniego miesiąca’ było w niej 85% Polaków. Dla 46% z nas Biedronka jest najczęstszym miejscem zakupów spożywczych. Odwiedzalność Biedronki wzrosła od 2012 roku o 25 punktów procentowych.
Druga najbardziej popularna sieć to Lidl, w który w ‘ostatnim miesiącu’ zakupy zrobiło 52% badanych. Lidl również odnotował od 2012 roku bardzo duży wzrost odwiedzalności. Jest najczęstszym miejscem zakupów dla 9% Polaków. W odróżnieniu od Biedronki ma wielu klientów okazjonalnych, którzy mają inny, najczęstszy sklep.
Na trzecim miejscu znalazł się Kaufland, nazywany czasami hipermarketem dyskontowym. Zakupy w nim robi 34% Polaków, dla 7% jest to najczęstszy sklep.
Na kolejnych miejscach uplasowały się hipermarkety Auchan, zwykłe sklepy osiedlowe, supermarkety
i hipermarkety Tesco, sklepy Żabka, Netto, Intermarche, hipermarkety Carrefour, Społem i inne sieci.
Dla niemal wszystkich sieci widoczny jest wzrost penetracji (liczby kupujących) w porównaniu do badania z 2012 roku. W znacznym stopniu wynika on z wzrostu liczby sklepów w ciągu ostatnich 5 lat. Jedynie dla hipermarketów Tesco i Carrefour nastąpił nieznaczny spadek.
Drugi wyraźny trend, to rosnące współkorzystanie z różnych sieci. Niemal wszyscy klienci dowolnej sieci robią też zakupy w Biedronce, a ponad 50% w Lidlu. W 2017 roku przeciętny klient robił w ciągu ‘ostatniego miesiąca’ zakupy w 4,1 sieciach, podczas gdy w 2012 roku tylko w 2,5 sieciach.

Oto 10 sieci handlowych, w których najczęściej robimy zakupy (odpowiadający mógł zaznaczyć więcej niż jedną odpowiedź).

1. Biedronka - 85 proc. wskazań
2. Lidl - 52 proc. wskazań
3. Kaufland - 34 proc.
4. Auchan - 30 proc.
5. Tesco (supermarkety) - 20 proc.
6. Tesco (hipermarkety) - 19 proc.
7. Żabka - 19 proc.
8. Netto - 17 proc.
9. Intermarche - 16 proc.
10. Carrefour (hipermarkety) - 16 proc.

Klienci są bardzo zadowoleni z pięciu sieci: Kaufland, Biedronka, Aldi, Auchan i Lidl. Warto zauważyć, że są to sieci prowadzące konsekwentną politykę niskich cen. Dla Biedronki i Lidla zadowolenie utrzymało się na podobnym, wysokim poziomie, jak w 2012 roku. Dla Kauflandu, Aldi oraz Auchan wzrosło w porównaniu z 2012 rokiem.

W przypadku Kauflandu, Lidla i Auchan klientom najbardziej odpowiada szeroki, atrakcyjny asortyment. Jest on wsparty atrakcyjnymi cenami i promocjami, które są jednak wskazywane na drugim miejscu. W Biedronce w równym stopniu podobają się niskie ceny i szeroki asortyment. Pod względem niskich cen żadna inna sieć nie uzyskała choćby zbliżonego poziomu wskazań.
Z kolei Aldi ma gorszą percepcję cenową, ale nadrabia bardzo lubianym wystrojem sklepu.
Zadowolenie klientów ze wszystkich pozostałych badanych sieci jest znacząco niższe. Dla wielu z nich spadło w porównaniu z 2012 rokiem. Znaczący był spadek zadowolenia z Polomarketu oraz
z E.Leclerc. W przypadku Polomarketu negatywnie odbić się mógł podział na dwie sieci, jaki miał miejsce w 2014 roku. Sieci E.Leclerc we znaki może dawać się rosnąca konkurencja ze strony bardzo wysoko ocenianych dyskontów. Słabsze zadowolenie z innych sieci, czy wręcz formatów, może wynikać właśnie z umacniania się pozycji dyskontów na rynku polskim. Zgodnie z naszą prognozą sprzed kilku lat, stały się one wiodącym formatem, wchodzącym w rolę codziennego sklepu spożywczego.

Mięso i wędliny oraz nabiał to grupy produktowe najsilnie przyciągające do zakupów w konkretnym sklepie (podobnie jak w 2012 roku). W 2017 roku czołowi gracze: Biedronka, Lidl, Kaufland oraz
Auchan, znacznie silniej przyciągali klienta ofertą mięsa i wędlin, niż w 2012 roku. Dla każdej z tych sieci (a także kilku innych) kategoria ta ogromnie zyskała na znaczeniu w oczach klienta i stała się pierwszą lub drugą najsilniej przyciągającą kategorią produktową. Ofertą mięs i wędlin silnie przyciągają także supermarkety: Intermarche, Polomarket, Społem czy Dino, a także zwykłe
sklepy.

W przypadku nabiału zdecydowanym liderem jest Biedronka. Aż 46% jej klientów przyszłoby do sklepu specjalnie po nabiał, najczęściej po mleko, masło lub margarynę, sery czy jogurty. Nabiał to najsilniej przyciągająca część oferty Biedronki. Również mniejsze sieci dyskontowe – Aldi i Netto – dość mocno przyciągają nabiałem.

Co do pieczywa, nadal nie do pobicia są zwykłe sklepy osiedlowe oraz Społem. W warzywach i owocach dobrze pokazuje się Biedronka i Lidl, a z mniejszych sieci Carrefour Market.

Z kategorii niespożywczych w przypadku chemii gospodarczej dobrze wypadają hipermarkety Auchan
i Carrefour, a w odzieży hipermarkety Auchan, Tesco oraz Lidl.

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (7)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum