Raport: Co decyduje o zmianie nawyków zakupowych słodyczy?

Badanie pokazało, jak dużymi entuzjastami oryginalnych i ładnych opakowań są kupujący. Estetyczna etykieta produktu może decydować o zmianie nawyku zakupowego znacznie częściej niż przy nabiale i produktach mrożonych. W tym przypadku, niewielka różnica cenowa związana z atrakcyjniejszym opakowaniem jest łatwiej akceptowalna, zwłaszcza dla osób szukających słodkich prezentów dla bliskiej osoby – komentuje Urszula Stałowska-Homa, dyrektor zarządzająca w Gruppo Trade Service Polska, spółce należącej do ASM Group.
Wyniki badania wskazują również, że także w grupie słodyczy i przekąsek istotną rolę odgrywa „dobry” skład oraz polecenie z ramienia autorytetu. Konsumenci szukają na opakowaniach również informacji o składnikach wpływających pozytywnie na zdrowie.
Jednym z najsilniejszych czynników wpływających na zmianę nawyku zakupowego jest rekomendacja konkretnego produktu przez osobę uważaną za autorytet. Jeśli np. znany trener personalny poleci go to jest duża szansa, że znajdzie się w koszyku zakupowym, gdyż to właśnie takie informacje mają często wpływ na ostateczną decyzję zakupową - dodaje Urszula Stałowska-Homa z Gruppo Trade Service. Uważam też, że coraz więcej osób czyta i będzie czytać informacje o produkcie, szukając dla siebie najlepszego składu. Szczególnym zainteresowaniem cieszą się polskie produkty. Badani zapytani o to, które marki należą do firm z polskim kapitałem mają jednak kłopot z odpowiedzią. Co ciekawe, spora część konsumentów kupuje słodycze i przekąski pod wpływem impulsu, a zachęca ich do tego egzotyczny lub nowy smak – opowiada Urszula Stałowska-Homa.
**Jakościowe badanie „Z perspektywy klienta” zostało wykonane w kwietniu 2018 r. na zlecenie ASM Group S.A. przez Rubikom Strategic Thinking. Przeprowadzono je w sklepach o różnej wielkości w Katowicach, Łodzi i Warszawie. Wzięło w nim udział 60 rozmówców. Podczas badania było również obserwowanych 300 osób robiących zakupy. Pytania ankiety dotyczyły m.in. nawyków konsumenckich i zwyczajów zakupowych Polaków.