Raport DM Millennium: Alma - lepsza koniunktura pomaga delikatesom

Sieć delikatesów Almy jest stosunkowo niewielka, a kilka sklepów w mniejszych miastach jest wciąż nierentownych i dlatego tegoroczne otwarcia w Warszawie mogą mieć wyraźny wpływ na wyniki spółki. W 2013 r. roku w aglomeracji warszawskiej Alma uruchomiła łącznie 4 obiekty, z czego 2 to lokalizacje dotychczas zajmowane przez Bomi (Klif, Europlex). Pozostałe otwarcia to lokalizacje w Olsztynie, 2 w Gdyni (w tym jedna po Bomi). Oznacza to, że po trzech kwartałach sieć delikatesów zwiększyła się o 7 lokalizacji (+19%), z których większość powinna zaliczać się do najbardziej rentownych w całej sieci, co dotyczy zwłaszcza obiektów warszawskich. Mogą mieć one dodatni wpływ na wyniki grupy już w pierwszym roku działalności. W 2014 r. tempo ekspansji powinno być wolniejsze, możliwe jest 3-5 otwarć, z czego większość znów ma przypadać na Warszawę.
Jak podają analitycy DM Millennium, ze względu na dużą liczbę podmiotów wchodzących w skład grupy kapitałowej, jednostkowe wyniki Almy najlepiej odzwierciedlają rezultaty samych delikatesów. Od czterech kwartałów jednostkowy EBIT poprawia się w ujęciu r/r, a w kluczowym IV kwartale również spodziewamy się znacznej poprawy rezultatów. W kolejnych latach udział delikatesów w wynikach Almy powinien być coraz większy zwłaszcza, że główny akcjonariusz w wielu wypowiedziach informował o możliwości sprzedaży wszystkich akcji zależnej Krakchemii (teraz 4.6 mln akcji, czyli 51.5% oglnej liczby). W celu poprawy marży brutto delikatesów zarząd od 2012 r. intensywnie rozwija markę własną Food & Joy. Pod koniec 2012 r. jej udział w przychodach wynosił 2% przy 150 produktach, natomiast docelowym poziomem jest 5% i 300 kategorii wyrobów. Sukces Krakowskiego Kredensu sprawił, że spółka rozważa utworzenie nowej sieci sklepów convenience w oparciu o markę Food & Joy, od roku trwają testy jednego takiego sklepu w Warszawie. W przypadku podjęcia decyzji o rozwoju nowej sieci, za kilka lat mogłaby ona osiągnąć skalę Krakowskiego Kredensu (w 2012 r. jej przychody przekroczyły 70 mln zł).
- Naszym zdaniem Alma jest jedną ze spółek, które z uwagi na swój profil działalności mogą najbardziej skorzystać na spodziewanym ożywieniu gospodarczym. Poprawa koniunktury może również pomóc zależnej Krakchemii. Z wymienionych powodów utrzymujemy dla akcji spółki rekomendację akumuluj z ceną docelową 39.8 zł na akcję (wycena 1 akcji metodą DCF wynosi 35.3 zł, a metodą porównawczą 44.4 zł)- piszą analitycy.