Raport EEC Review: Żywność w dostawie czy subskrypcji?

Autor: Olimpia Wolf 13 stycznia 2021 09:58

Raport EEC Review: Żywność w dostawie czy subskrypcji? fot. PTWP

Kryzys koronawirusa okazał się punktem zwrotnym w rozwoju e-grocery. Aby nie stracić obrotów, po wprowadzeniu obostrzeń dotyczących liczby klientów na mkw., detaliści i producenci z impetem wskoczyli w internetową przestrzeń. Jak ta przestrzeń będzie wyglądać w perspektywie 2-3 lat, prognozują eksperci, analitycy i praktycy rynkowi w raporcie EEC Review "Epoka e-handlu. E-commerce - trendy, technologie, klient". Raport jest elementem cyklu publikacji związanych z merytorycznym przygotowaniem do EEC Trends i Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach (EEC).

Katarzyna Reizer, Senior Client Consultant, Nielsen zauważa, że obecnie wśród największych graczy na rynku, mało która sieć nie oferuje możliwości zrobienia zakupów online. - W perspektywie 2020 roku (do tygodnia 49) obserwowany był dwucyfrowy wzrost e-sprzedaży produktów FMCG rdr. Również deklaracje kupujących potwierdzają zainteresowanie zakupami dóbr szybkozbywalnych online. Jak wynika z trzeciej fali badania Shopper Shifts to New Normal (listopad 2020), jeszcze w listopadzie 2019 roku 41 proc. Polaków twierdziło, że dokonało zakupów FMCG online w przeciągu ostatniego miesiąca. W listopadzie 2020 była to już ponad połowa, a wśród nich 16 proc. stanowili nowi kupujący. W porównaniu do sytuacji sprzed pandemii zmniejszyła się również liczba osób twierdzących, że przez najbliższe pół roku nie zamierzają robić zakupów online. Obecnie co czwarty kupujący korzystający z oferty e-grocery twierdzi, że najwięcej wydaje właśnie na zakupy online, podczas gdy przed pandemią twierdziło tak jedynie 16 proc. – mówi ekspertka.

Elementem omnichannelowej układanki stała się usługa click & collect, która łączy świat zakupów internetowych i stacjonarnych. Czy ta usługa może przedefiniować rozwój e-grocery? – Jest wiele trendów i zjawisk, które wpłyną na szybszy rozwój e-grocery i jednym z nich na pewno jest click&collect. Usługa ta wypełnia lukę, dzięki czemu można pozyskać klientów, którzy nie chcą czekać na dostawę, ale też nie zamierzają iść do sklepu, ponieważ nie mają czasu, aby po nim chodzić i wybierać produkty. Wolą zamówić żywność online i odebrać ją w sklepie stacjonarnym – mówi Kamil Kucharczyk, wicedyrektor w dziale Doradztwa Finansowego Deloitte.

Potencjał rozwiązania click & collect potwierdza wysokie zainteresowanie konsumentów. W badaniu EY Future Consumer Index 28 proc. osób zadeklarowało, że po zakończeniu pandemii, częściej korzystać z tej formy zakupów niezależnie od kategorii produktowej. Grzegorz Przytuła, Associate Partner EY-Parthenon podkreśla, że jednym z głównym wyzwań w drodze do przyszłości e-grocery jest łańcuch dostaw. – Firmy starają się dostosowywać propozycję, aby rozwijać obszar logistyki online i omnichannel, przy czym sam koncept działania e-sklepów spożywczych raczej pozostanie ten sam, to znaczy będą rozwijały się dwa rodzaje dostawy – click & collect oraz home delivery – uważa ekspert.

Cały tekst o trendach na rynku egrocery z raportu EEC Review dostępny w strefie premium

Podobał się artykuł? Podziel się!






BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7102

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
  • Max

    4,41

  • Śr

    3,90

  • Min

    3,25

ProduktySklepyRegiony


Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.