Raport Mintel i BZ WBK: W Polsce i Europie trwa boom na produkty i dania wege

Autor: dlahandlu.pl 23 kwietnia 2018 12:57

Już co 10-ty produkt wprowadzony na rynek europejski w kategorii żywności i napojów jest oznaczony jako wegetariański, wskazują analitycy firmy Mintel w swoim raporcie „Innowacyjność vs. zdrowie. Szanse dla marek spożywczych” przygotowanym dla Banku Zachodniego WBK. W Polsce trwa obecnie boom na wege produkty i dania.

Eksperci Banku zwracają uwagę, że ogólnoeuropejskie trendy żywieniowe - wegetariański, wegański i fleksitariański są godne uwagi rodzimych producentów żywności, szukających nowych możliwości rozwoju.

Wśród nowych produktów spożywczych, które pojawiły się w Europie w okresie październik 2012 - wrzesień 2017 oznaczenie „wegetariańskie” było na 3. miejscu wśród najczęściej stosowanych oświadczeń prozdrowotnych (10%), ex aequo z „bez glutenu”. Więcej było tylko oznaczeń „bez sztucznych dodatków/konserwantów” (15%) oraz „organiczne” (12%).

W roślinnej rewolucji na talerzach i sklepowych półkach przodują kraje Europy Zachodniej, w tym nasi sąsiedzi, Niemcy. – Rynek produktów wegańskich i wegetariańskich jest tam niezwykle chłonny i aktywny. Jak podaje raport, w ciągu dwóch lat do września 2017 r., to właśnie w Niemczech odnotowano najwyższy odsetek nowości spójnych z dietą wegańską (32%), a drugi najwyższy (po Wielkiej Brytanii) w przypadku wyrobów dla wegetarian (11%) – wskazuje Honorata Jarocka, Senior Food and Drink Analyst z firmy Mintel.

Co ważne, Niemcy to największy odbiorca eksportu polskiej żywności ogółem. W 2017 r. wysłaliśmy na ten rynek produkty o wartości prawie 6,5 mld euro. Niemcom polska żywność smakuje i to coraz bardziej. Według danych Ministerstwa Finansów w zeszłym roku eksport na ten rynek skoczył aż o 18% r/r.

Siłę wege trendów w Niemczech podkreśla też m.in. jeden z globalnych rankingów portalu Happycow.net (10 Top Vegan Cities In The World), wyróżniający najbardziej przyjazne miasta dla wegan w 2017 r., w którym 1. miejsce zajął Berlin. Polska stolica nie ma się jednak absolutnie czego wstydzić. W tym samym zestawieniu znalazła się na 3. miejscu. Na tak wysoką pozycję Warszawy złożył się nie tylko niezwykle szybki przyrost stołecznej wegańskiej oferty gastronomicznej, ale i ogromny postęp w tej sferze w całym kraju.

– W Polsce trwa obecnie boom na wege produkty i dania. Inwestycje w produkcję wege warto więc też brać pod uwagę w kontekście rynku wewnętrznego i zmieniających się przyzwyczajeń żywnościowych Polaków – dodaje Renata Dutkiewicz.

Raport pokazuje, że inwestycje w produkcję linii oznaczonych jako „wegetariańskie” i „wegańskie” to szansa dla właściwie wszystkich podsegmentów rynku spożywczego. Największa część wegańskich nowości wprowadzonych w Europie pomiędzy październikiem 2015 a wrześniem 2017 r. to substytuty mięsa, ale bezpośrednie oświadczenia tego typu były wykorzystywane także bardzo często w kategorii batonów przekąskowych i sokach. Natomiast mówiąc o pozycjonowaniu spójnym z dietą wegetariańską, najwięcej tego typu nowości pojawiło się w badanym okresie w kategorii ciastek, ciast i innych słodkich wypieków.


WYBRANE DLA CIEBIE






BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 6790
Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
  • Max

    8,99

  • Śr

    5,68

  • Min

    3,99

ProduktySklepyRegiony


Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.