Raport: Przyszłość należy do detalistów, którzy będą w stanie wpłynąć na rozwój trendów

Jak podkreślają autorzy raportu pt. "Niespodziewana przyszłość handlu detalicznego", rynek ten w kolejnej dekadzie podlegać będzie wpływowi szeregu czynników zmian. Eksperci 4CF wyróżnili cztery możliwe scenariusze przyszłości. Jeden z nich, to scenariusz kontynuacji, odpowiadający prostej ekstrapolacji trendów. Trzy pozostałe opisują wersje przyszłości, w których jeden bądź więcej z aktualnych trendów ulegnie zmianie. Osią scenariuszy są możliwe konsekwencje: dalszej regulacji rynku europejskiego, nasilonej dyfuzji technologii, bądź załamania gospodarczego spowodowanego eskalacją cyberzagrożeń. Szybkie zmiany rynkowe sprawiają, że znacznie trudniej jest opracować strategię działania odporną na przyszłość. W
Norbert Kołos, partner zarządzający w 4CF uważa, że detaliści muszą zrobić kolejny krok w stronę nowych źródeł wiedzy o konsumentach i rozwiązaniach. - W tej chwili dysponują coraz większą wiedzą o zachowaniach konsumenckich, ale informacje historyczne tylko zarysowują obecne trendy. Przyszłość należy do tych, którzy będą w stanie wpłynąć na rozwój trendów, zmienić je lub stworzyć nową propozycję obok głównego nurtu - przekonuje.
Lektura raportu prowadzi do kilku ciekawych wniosków. Analiza scenariuszowa wskazała, że nie wszystkie z rozwiązań, które cieszą się obecnie dużą uwagą, są jednakowo bezpieczne w adaptacji przez detalistów. Zdaniem autorów raportu taką syreną, rozwiązaniem kuszącym, jednak względnie odległym i przynoszącym relatywnie niewielkie korzyści konsumentom przyszłości okazała się np. daleko idąca personalizacja oferty sklepów z wykorzystaniem algorytmów sztucznej inteligencji. Stało się tak za sprawą wysoce niesprzyjających warunków w scenariuszach interwencji – gdzie przetwarzanie danych osobowych podlega dalszym obostrzeniom – i technokryzysu – w którym obawa o bezpieczeństwo przewyższa korzyści płynące ze spersonalizowanej oferty.
W raporcie są też niespodzianki pozytywne. W tym kontekście autorzy wymieniają rozwiązanie wspierane sztuczną inteligencją. Jest to zaawansowana optymalizacja procesów biznesowych. Chociaż rozwiązanie to jest z pozoru niewidoczne dla przeciętnego Kowalskiego, według raportu pozwoli znacząco poprawić jego obsługę we wszystkich analizowanych scenariuszach. Co więcej, jego adaptacja przez mainstream może nastąpić wcześniej niż się wydaje. W najbardziej sprzyjających warunkach może to stać się już za niespełna trzy lata.
Z rozwiązań bardziej odległych w czasie, warto zwrócić uwagę na wykorzystanie hologramów w handlu detalicznym. Chociaż wydaje się to jeszcze pieśnią przyszłości, raport sygnalizuje, że ścieżka rozwoju stoi otworem przed firmami, które chcą wdrażać tego typu innowacje. Dla konsumenta w 2028 roku hologram w sklepie stanie się widokiem zupełnie naturalnym - uważają eksperci 4CF.
.