PARTNERZY PORTALU
  • Partner portalu: EY
  • Partner portalu: EY

Raport: W 2030 r. 50 proc. zakupów będzie się odbywać w sklepach stacjonarnych

Autor: dlahandlu.pl 21 czerwca 2018 12:48

Kluczem do handlu przyszłości jest digitalizacja. Oczekiwanie, że sklepy będą zapewniać cyfrowe usługi i formy płatności pojawia się w każdej z grup wiekowych. Łącznie aż 87 proc. ankietowanych oczekuje, że w przyszłości większość sklepów będzie zapewniać klientom usługi cyfrowe – wynika z raportu „Przyszłość zakupów. Najważniejsze trendy w retail dziś i w 2030”, przygotowanym przez Comarch i Kantar TNS.

Jak wynika z badania, 42 proc. respondentów zgodziło się z takim stwierdzeniem, a 45 proc. zgodziło się częściowo.

Z kolei 86 proc. badanych oczekuje (zgadzając się lub zgadzając częściowo), że kasy zostaną zastąpione przez płatności elektroniczne i mobilne, a 77 proc. przewiduje, że w 2030 roku będzie zdecydowanie mniej sklepów stacjonarnych niż obecnie. 61 proc. uważa natomiast, że tradycyjni sprzedawcy zostaną zastąpieni osobistymi doradcami wirtualnymi.

Jednym z wniosków, które płyną z raportu jest to, iż zachowania zakupowe zależą od wieku. Im młodsi klienci, tym większa otwartość na zakupy w internecie i oferty elektroniczne.

- Należy spodziewać się przeniesienia sprzedaży do Internetu; biorąc pod uwagę wszystkie kategorie można jednak założyć, że 50 proc. zakupów będzie realizowanych w sklepach stacjonarnych. Zwiększy się zakres aktywności cross-channelowych (zakupy w sklepach stacjonarnych/wyszukiwanie online) – oceniają autorzy raportu.

Największy potencjał wzrostu sprzedaży internetowej mają takie kategorie jak: sprzęt gospodarstwa domowego, TV, Hi-Fi i odzież. Potencjał sklepów stacjonarnych stanowią: artykuły dla majster- kowiczów, narzędzia i zaopatrzenie, meble i wystrój wnętrz, kosmetyki.

Ponadto, we wszystkich krajach i grupach wiekowych oczekuje się indywidualizacji i dostosowania oferty do potrzeb klienta za pomocą usług elektronicznych. 60 proc. respondentów zakłada, że dostępni będą osobiści doradcy cyfrowi, a 50 proc. z nich  rozważa używanie w sklepie w czasie rzeczywistym spersonalizowanych ofert i pomocy w nawigowaniu.

Raport pokazuje, że obecnie odnotowuje się niski poziom lojalności (32-51 proc. w zależności od kategorii). W przypadku większości klientów pozytywne doświadczenia zakupowe przekładają się na lojalność wobec sprzedawcy detalicznego - również za pośrednictwem rożnych kanałów. Negatywne doświadczenia mają mniejsze znaczenie.

Dla prawie 31 proc. respondentów (kategoria TV, Hi-Fi) dużą rolę w budowaniu lojalności odgrywają dodatkowe usługi oferowane przez sprzedawcę, który jest zorientowany na potrzeby klienta. Natomiast dla prawie 20 proc. odpowiednio dostosowane/zindywidualizwane oferty stanowią podstawę lojalności wobec sprzedawcy w sklepach stacjonarnych (w sprzedaży internetowej ten odsetek jest jeszcze wyższy).

O udziale w programie bonusowym decydują oferty/promocje oraz jakość/ilość nagród. W przypadku młodszych grup wiekowych lojalność bazuje również na korzyściach niematerialnych (np. podgląd produktów, gry). Posiadacze kart bonusowych oczekują przejrzystego wykorzystywania danych osobowych.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE






BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 5725
Ilość aktualnych ofert: 439130

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
  • Max

    3,99

  • Śr

    3,63

  • Min

    3,29

ProduktySklepyRegiony


Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.